Model absolwenta
Umiejętności społeczne i wychowanie patriotyczne:
- nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
- zna i stosuje zwroty grzecznościowe,
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świecie dorosłych,
- wykazuje inicjatywę w zabawie,
- uwzględnia prawa innych,
- wie, że należy pomagać innym w trudnych sytuacjach,
- szuka sposobów rozwiązywania konfliktów,
- zna swój adres,
- wie że mieszka w Polsce i jest Polakiem,
- rozpoznaje i nazywa symbole narodowe i stolicę Polski,
- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej.
Dojrzałość emocjonalna i rozumienie świata wartości
- rozpoznaje emocje, potrafi je nazwać i adekwatnie je wyraża i właściwie reaguje na emocje innych,
- potrafi ocenić zachowanie jako dobre lub złe,
- prawidłowo reaguje na porażkę , nie wycofuje się , poszukuje nowych rozwiązań,
- rozpoznaje wartości takie jak prawda, piękno, tolerancja, miłość i przyjaźń.
Dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych:
- orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,
- zachowuje ostrożność wobec nieznajomych,
- wie ,czym jest zdrowie i życie , potrafi chronić je przed zagrożeniami,
- wie ,jak zachować się w sytuacji zagrożenia , gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią prosić,
- zna numery alarmowe,
- wie, że nie można samodzielnie używać lekarstw i stosować środków chemicznych,,
- próbuje samodzielnie organizować sobie czas.
Dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną:
- przestrzega higieny osobistej,
- jest sprawne i aktywnie fizycznie,
- zna zasady zdrowego odżywiania,
- rozumie konieczność odpowiedniego przygotowania żywności do spożycia / mycie, gotowanie/,
- wie, że nie należy zrywać i spożywać nieznanych roślin i owoców,
- wie, że podczas choroby konieczne jest przyjmowanie lekarstw i,że podaje je tylko osoba dorosła.
Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne:
- jest samodzielne w zakresie samoobsługi,
- wie kiedy i dlaczego należy myć ręce,
- dba o swoje rzeczy i schludny wygląd,
- utrzymuje porządek w swoim otoczeniu,
- właściwie zachowuje się przy stole.
Rozwój mowy:
- koncentruje uwagę na rozmówcy,
- wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia,
- wyraża własne sądy,
- pyta o niezrozumiałe słowa i fakty,
- rozumie dłuższe treści czytane i opowiadane,
- rozumie złożone polecenia,
- wymawia wszystkie głoski prawidłowo.
Czynności intelektualne:
- rozumie i określa stosunki przestrzenne czasowe i ilościowe,
- różnicuje stronę lewą i prawą,
- klasyfikuje przedmioty podając uogólnienia,
- układa historyjko obrazkowe, potrafi przewidywać i wnioskować,
- liczy, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
- tworzy sekwencje wieloelementowe,
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową potrzebną do nauki pisania,
- rysuje wzory od lewej do prawej strony kartki,
- rozpoznaje w słowach sylaby i głoski,
- interesuje się czytaniem i pisaniem, jest gotowe do nauki pisania i czytania.
Rozumienie i znajomość świata przyrody:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianami pór roku,
- dostrzega przystosowanie roślin i zwierząt do życia w określonym środowisku,
- wie, jakie niebezpieczeństwa zagrażają przyrodzie ze strony człowieka,
- wie, w jaki sposób człowiek może chronić przyrodę.
Wychowanie przez sztukę:
- wypowiada swoją zdolność do przeżywania poprzez różnorodne techniki plastyczne,
- jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody,
- zna różne instytucje kulturalne, bywa w nich i wie jak się w nich zachować,
- zna i śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru,
- wykonuje proste formy taneczne,
- odgrywa role w zabawach parateatralnych.