Rok szkolny 2014/2015
Dwa tygodnie poza domem, czyli "zielona szkoła"
Z zielonej szkoły wróciliśmy zauroczeni pięknem Bałtyku, Łeby, Słowińskiego Parku Narodowego, Gdańska , Sopotu, Gdyni… Wycieczek po Łebie i okolicy było mnóstwo, niektóre wypełniały nam cały dzień.
Widzieliśmy
• Ruchome wydmy Słowińskiego Parku Narodowego.
• Jezioro Łebsko zasypywane przez niesiony z ruchomych wydm piach.
• Wybrzeże Bałtyku z burty pirackiego statku wycieczkowego, którym płynęliśmy.
• Gdańskie ZOO-gdzie zobaczyliśmy zwierzęta z różnych stron świata.
• Ogromne statki w gdyńskim porcie – zwiedziliśmy tam Dar Pomorza.
• Piotra Polka (znanego z roli komisarza Możejko w serialu "Ojciec Mateusz"), spacerującego wśród turystów na sopockim molo (zdjęcie w galerii).
• Niesamowite dinozaury /w skali 1:1/ w parku rozrywki w Łebie.
• Trening kotików południowoamerykańskich i fok w parku SEA- tu stanęliśmy oko w oko z prehistorycznym przodkiem rekina w oceanarium 3D.
• Motyle, ważki, i pająki w Muzeum Motyli.
Mieliśmy okazję zakosztować konnej jazdy w stadninie koni w Nowęcinie. Były również zabawy na plaży, kopanie grajdołów, konkurs rzeźby, nauka piosenek. Starczyło także czasu na zakupy: lodów, gofrów i licznych pamiątek.
Z bagażem wspomnień wróciliśmy do domów, gdzie podziękowaliśmy rodzicom za wspaniałą wyprawę.
Joanna Paździor
Recyklingowe cudeńko
Ratujemy i uczymy ratować!
Dnia 7 maja 2014r. w Szkole Podstawowej w Olzie odbyło się spotkanie uczniów klas 1 – 3 ze strażakami Ochotniczej Straży Pożarnej w Olzie, którzy przeprowadzili szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Spotkanie to miało za zadanie przygotować uczniów do podejmowania właściwego sposobu pomocy potrzebującym, jak i rozbudzić zainteresowania podstawową wiedzą medyczną. Strażacy pokazali i omówili w jaki sposób: zachować bezpieczeństwo, sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej, przeprowadzić resuscytację krążeniowo – oddechową, jak unieruchomić i zabezpieczyć kontuzjowaną kończynę. Strażacy przekazali uczniom także zasady zachowania w razie pożaru, zaczadzenia czy wypadku. Przypomnieli numery telefonów alarmowych.
Dziękujemy strażakom OSP w Olzie za bardzo dobrze przygotowane zajęcia, które pokazały uczniom jak ważna jest pierwsza pomoc przedmedyczna i jak ważna i odpowiedzialna jest praca strażaków.
Bogusława Oślizło
Zakończenie roku szkolnego
W dniu 27 czerwca 2014 r. odbyło się we wszystkich placówkach uroczyste zakończenie roku szkolnego 2013/2014.
Nasi tegoroczni absolwenci już kilka dni wcześniej pożegnali się ze szkołą na tradycyjnym komersie. Dziękowali nauczycielom za trud włożony w ich edukację, a rodzicom za poświęcony czas. Natomiast na uroczystości zakończenia roku szkolnego, od koleżanek i kolegów z klasy piątej, otrzymali na pamiątkę tradycyjny dyplom absolwenta. Następnie pani Dyrektor wręczyła uczniom klas IV-VI świadectwa z wyróżnieniem za osiągnięcie wysokich wyników w nauce.
Na zakończenie akademii zabrała głos pani Dyrektor, dziękując za owocny rok, życzyła wszystkim zgromadzonym udanych i bezpiecznych wakacji. Następnie uczniowie wraz z wychowawcami udali się do swoich klas, gdzie odbyło się wręczenie świadectw.
Agnieszka Kruczek
OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE ROKU SZKOLNEGO 2014/2015
Kalendarz roku szkolnego 2014/2015
1. Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych - 1 września 2014 r.
2. Zimowa przerwa świąteczna - 22-31 grudnia 2014 r.
3. Ferie zimowe - 2-15 lutego 2015 r.
4. Wiosenna przerwa świąteczna - 2-7 kwietnia 2015 r.
5. Sprawdzian po szkole podstawowej - 1 kwietnia 2015 r. (środa)
- część 1. – język polski i matematyka – godz. 9.00
- część 2. – język obcy nowożytny – godz. 11.45
6. Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych - 26 czerwca 2015 r.
7. Ferie letnie - 27 czerwca-31 sierpnia 2015 r.
Agnieszka Kruczek
Wyprawka szkolna 2014/2015
Wszystkich zainteresowanych Rodziców prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi wyprawki szkolnej - pliki.
Bilety autobusowe dla uczniów Szkoły Podstawowej na rok szkolny 2014/2015
Na podstawie pisma otrzymanego z Gminnego Zespołu Obsługi Finansowej podajemy do wiadomości:
- od roku szkolnego 2014/2015, tj. od 1.09.2014r., przewoźnikiem dowożącym uczniów do Szkoły zostaje PKS Racibórz;
- w związku z powyższym informuje się Rodziców uczniów nieobjętych bezpłatnym dowozem, że istnieje możliwość grupowego zakupu biletów miesięcznych poprzez Szkołę Podstawową - prosimy o jak najszybsze zgłaszanie się w tym celu do sekretariatu;
- koszt biletu miesięcznego (na trasie Olza - Dworcowa Osiedle - Olza Szkoła) wynosi 25 zł.
Wpłaty prosimy dokonywać do 20 każdego miesiąca.
Agnieszka Kruczek
Podręczniki dla klasy I
Informujemy, że zakup podręczników dla klasy I będzie odbywał się przez Szkołę. Prosimy, aby Rodzice nie dokonywali samodzielnych zakupów.
Inauguracja roku szkolnego 2014/2015
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego odbędzie się w sali gimnastycznej 1 września 2014 r. o godzinie 9.00. Poprzedzi je msza św. o godzinie 8.00 w kościele parafialnym.
List Rzecznika Praw Dziecka z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2014/2015
Wszyscy mieli tytę! Mam i ja!
Inauguracja roku szkolnego 2014/2015 już za nami. W szkolnych murach pojawiła się dwuoddziałowa klasa pierwsza. Na ten historyczny moment dla szkoły, Olza czekała 15 lat.
Pierwszaki ten "pierwszy" stres mają za sobą. Jutro ciąg dalszy - spotkanie z nowymi kolegami na korytarzu i nową panią w klasie. Czy szkoła będzie ich niepokoić? Czy będzie denerwować? A może od razu ją polubią? Czy odnajdą się szybko i zręcznie w nowej szkolnej rzeczywistości? Zdecydowanie jest to w naszych rękach - rodziców i nauczycieli. Zatem wspólnie musimy się starać, żeby dziecko jak najszybciej oswoiło się z nową sytuacją - będziemy rozmawiać, wyjaśniać, dawać oparcie, słuchać i wspierać, pomagać. A przede wszystkim mieć w tym wszystkim zdrowy rozsądek i nie kierować się skrajnymi emocjami oraz uprzedzeniami. Czy my - dorośli - damy radę? Czy zdamy egzamin ze współpracy: nauczyciel-rodzic-nauczyciel? Odpowiedź przyniosą najbliższe miesiące. Osobiście jestem przekonana, że zdamy celująco, bo przecież dzieci są w bardzo dobrych rękach - kochających rodziców i odpowiedzialnych nauczycieli.
Pani Dorota Raczyńska zdradziła, że jutro pierwszaki zwiedzą szkołę i poznają panujące zasady. Zatem należy je wyposażyć w aparaty fotograficzne... ;)
Można szkołę nienawidzić, można mówić o niej źle i narzekać, ale i tak zawsze będzie się ją skrycie kochało i wracało do niej we wspomnieniach, a szczególnie do podstawówki i do tej pierwszej kochanej pani...
Agnieszka Kruczek
Wybory w klasie II
W ubiegły piątek uczniów drugiej klasy zastała niespodzianka w postaci tajemniczego napisu na zielonej tablicy. Brzmiał on: "Wybory do Samorządu Klasowego". Nawet w najśmielszych snach nie przypuszczali, co się będzie działo... Najpierw wspólnie zastanawiali się jakie cechy powinien mieć gospodarz klasy, a jakie są absolutnie niedopuszczalne. Później pani Dominika Pośpiech przedstawiła zasady obowiązujące podczas wyborów. No i zaczęło się... Osoby, które chciały kandydować do samorządu musiały zebrać jak najwięcej podpisów wyborców. Przeszło 5 osób z największą liczbą podpisów. Następnie kandydaci musieli wymyślić i przedstawić swoją kampanię wyborczą. Później, w tajnym, niezwykle emocjonującym głosowaniu, został wybrany samorząd klasy II. I tak przewodniczącą została Oliwia Koch, jej zastępcą – Wiktoria Strof a skarbnikiem – Angelika Koch. W związku z dominacją kobiet w „zarządzie”, dla równowagi powołano Ksawiera Sikorę na stanowisko klasowego kronikarza. Pozostaje życzyć wszystkim owocnej współpracy i powodzenia.
Dominika Pośpiech
Wywiadówka ogólnoszkolna
Informujemy, że wywiadówka ogólna odbędzie się w dniu 15 września 2014 roku o godzinie 17.00. Po niej nastąpią spotkania klasowe.
Spotkanie z policjantem w klasach IA i IB
Dnia 11 września 2014r. dzieci klas pierwszych Szkoły Podstawowej im. Karola Miarki w Olzie uczestniczyły w spotkaniu z panem Policjantem, który przybył do szkoły w związku z zaproszeniem przez p. Dyrektor i pedagoga szkolnego. Najmłodsi z ogromnym zainteresowaniem wysłuchali krótkiej pogadanki dotyczącej bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pieszego, rowerzysty oraz pasażera. Uczniowie zostali również uwrażliwieni na potrzebę bycia widocznym na drodze, czemu służyć mają elementy odblaskowe, które każde dziecko powinno posiadać.
Dzieciaki z zaangażowaniem uczestniczyły w spotkaniu, kierowały mnóstwo pytań do gościa, opowiadały swoje spostrzeżenia i przeżycia związane z drogą do szkoły. Na pożegnanie uczniowie otrzymali od Policjanta emblematy odblaskowe, które z radością zawiesili na tornistrach.
Dla uczniów naszej szkoły była to niewątpliwie ciekawa forma zdobywania i utrwalania wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze.
Bogusława Oślizło
Zmieniamy kasztany, żołędzie i liście w leśne stwory
W środę 23 września br. wybraliśmy się na szkolne boisko, aby posprzątać nasz wspólny Świat.
Klasa została podzielona na 3 drużyny, każda z nich miała wyjątkowe zadanie. Zaopatrzeni w odpowiednie rękawice i worki pozbieraliśmy papierki nie tylko na boisku szkolnym, ale w całym obejściu. Następnie dzieląc się na zespoły szukaliśmy darów jesieni, które wkrótce miały nam służyć na zajęciach. Pierwszy zespół szukał kasztanów, drugi - pięknych, kolorowych liści, a trzeci - pozostałych darów jesieni. W piątek każdy zrobił swojego Kasztanka. Uczniowie wykazali się dużą wyobraźnią, zaradnością i pomysłowością.
Bogusława Oślizło
Przyszła do nas jesień i jej skarbów mamy pełną kieszeń.
Z kasztanów ludziki zrobimy, z żołędzi koziołki ułożymy.
Wiatr liście z drzew zrzuca i na ulicy nimi podrzuca.
My je zbieramy i piękne bukiety dla swych mam układamy.
I chleba naszego powszedniego...
W piątek 26.09.14r. uczniowie klasy drugiej i trzeciej odbyli niezapomnianą podróż w przeszłość, za sprawą wycieczki do Muzeum Chleba w Radzionkowie. Największą frajdę stanowiło własnoręczne wypiekanie warkoczy chlebowych.
Trochę o wspomnianym muzeum.
„Muzeum powstało z szacunku dla historii i z potrzeby serca. Zgromadzone zostały w nim eksponaty, zbierane przez wiele lat, wszystko co służyło wykonaniu chleba i wszystkiego co o szacunku dla chleba zaświadcza.
Nasze zbiory muzealne gromadziliśmy przez około 10 lat przed otwarciem obiektu i ciągle poszerzamy o następne eksponaty. Są to między innymi tematyczne pocztówki, maszyny i urządzenia, narzędzia, wyposażenie wnętrz, dokumenty z okresu XIX i XX wieku oraz archiwalne dokumenty z XVI i XVII wieku.
Gośćmi szczególnie ważnymi w Muzeum są i będą dzieci. Bo od szacunku dla kromki, naszej strawy powszedniej już tylko krok do szacunki dla najbliższych, do kraju rodzinnego do otaczającego nas świata.
Intencją naszą jest również uświadomienie wszystkim, że spośród najróżniejszych wypieków nasz polski, tradycyjny chleb nie ma sobie równego. Naszą ideą natomiast jest kultywowanie i uczenie szacunku do chleba oraz związanychy z nim tradycji i zwyczajów.
Muzeum i jego bardzo liczne zbiory skierowane są do młodzieży, acz nie tylko; zwiedzający mogą na miejscu własnoręcznie uformować pieczywo i je upiec, co uatrakcyjnia zwiedzanie i przybliża pracę piekarzy. Nasze muzeum jest jedynym poświęconym piekarstwu i ciastkarstwu muzeum w krajach Europy Wschodniej, porównywalne jedynie z podobnymi placówkami w Niemczech, Szwajcarii i Francji.”
Dominika Pośpiech
Jak Wojtek został...rolnikiem!
W poniedziałek 29.09.14r., w ramach akcji „Owoce i warzywa w szkole”, uczniowie klas I-III udali się na pieszą wycieczkę do jednego z gospodarstw rolnych na terenie naszej miejscowości. Zobaczyli tam różne maszyny rolnicze oraz pole uprawne i zebrane plony. Zapoznali się również ze zwierzętami hodowlanymi. Gospodyni opowiadała o pracy rolnika oraz cierpliwie odpowiadała na pytania.
Największą atrakcją było to, iż każdy mógł na chwilę posiedzieć w wieeelkim traktorze.
Wyprawa udała się dzięki uprzejmości Państwa Bernadety i Leszka Jeleniów, którym serdecznie dziękuję.
Dominika Pośpiech
Posprzątamy świat!
W dniach 24 - 26 września uczniowie poszczególnych klas Szkoły Podstawowej w Olzie uczestniczyli w ramach akcji Sprzątanie Świata w sprzątaniu swojej wsi. Zaopatrzeni w rękawice gumowe i worki na odpady przez Urząd Gminy w Gorzycach uprzątali okolicę szkoły - najmłodsi uczniowie, ulicę Kościelną wraz z parkingiem i obejściem przy kościele, ulicę Bogumińską i znajdujący się przy niej pomnik oraz centrum wsi oraz wały nad rzeką Odrą. Akcja Sprzątania Świata przebiegła sprawnie, a na jej zakończenie nauczyciele wychowawcy przeprowadzili ze swoimi wychowankami pogadanki i dyskusje.
Aleksandra Sobala
"Jak dobrze nam zdobywać góry!"
W dniu 30 września 18. uczniów klasy 5 i 15. klasy 6 udało się w piękny słoneczny poranek do Bielska-Białej na Kolej Linową "Szyndzielnia". Razem z Panią Przewodnik wyjechaliśmy w 6-osobowych wagonikach na wysokość 1001 m.n.p.m , czyli szczyt Szyndzielni. Po krótkim postoju i kilku słowach Pani Przewodnik, ruszyliśmy po kamienistym szlaku do głównego celu naszej podróży czyli na Klimczok. Po 30 minutach wyczerpującej wędrówki dotarliśmy na 1117 m.n.p.m., gdzie na polance wszyscy odpoczywali i podziwiali przepiękne górskie widoki. Aura pozwalała na dostrzeżenie m.in. Babiej Góry, Skrzycznej a nawet ośnieżonych szczytów słowackich Tatr. Po dłuższym "leżingu" i smażingu" udaliśmy się stromym szlakiem w dół góry czyli w stronę Szczyrku. Po prawie dwugodzinnej wędrówce dotarliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Szczyrkowskiej, gdzie każdy z uczniów mógł skosztować i zabrac do domu cudownej wody wypływającej ze źródełka skalnego. Całość zakończyła się, krótkimi zakupami w centrum Szczyrku. Wszyscy uczniowi,e mimo dużego zmęczenia, wyrażali zadowolenie z tej górskiej wycieczki.
Dawid Wacławczyk
Nowinki z IV klasy
"Szkoła Demokracji - Szkoła Samorządności"
Realizacja programu pilotażowego „Szkoła Demokracji – Szkoła Samorządności” przez Szkołę Podstawową im. Karola Miarki w Olzie w roku szkolnym 2013-2014
Szkoła Podstawowa w Olzie w roku szkolnym 2013/2014 brała udział w realizacji pilotażowego programu „Szkoła Demokracji – Szkoła Samorządności” realizowanym wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej w Rybniku.
Zgodnie z założeniami programu dyrektor szkoły i ekspert programu pracujący w lokalnej placówce doskonalenia nauczycieli lub poradni pedagogiczno-psychologicznej nawiązują roczną współpracę w trakcie której rada pedagogiczna otrzyma kompleksowe wsparcie w ww. zakresie. Roczny cykl zakładał 5 spotkań eksperta z radą pedagogiczną i realizację 4 zadań projektowych.
W programie uczestniczyła cała rada pedagogiczna, wspierana przez eksperta, który towarzyszył jej od etapu diagnozy aż do ewaluacji. Ekspert podczas kolejnych 5 spotkań prezentował założenia programu, wprowadzał w kompetencje z poszczególnych obszarów, przygotowywał do realizacji zadań projektowych. Na bieżąco doradzał też radzie pedagogicznej, a potem podsumował wraz z nią całoroczną pracę.
„Oddziaływanie programu jest bardziej skuteczne przy wsparciu udzielonym przez dyrektora szkoły, przystąpieniu i aktywnym uczestnictwie wszystkich nauczycieli oraz jak największej liczby uczniów. Celem programu jest nie tylko indywidualne doskonalenie nauczycieli, lecz przede wszystkim stworzenie demokratycznej kultury szkoły poprzez budowanie kompetencji zespołowych oraz wspólne, usystematyzowane i konsekwentne wprowadzanie nauczania opartego na uczestnictwie wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacyjny.”
Od września 2013 do maja 2014 miało miejsce 5 spotkań szkoleniowych w SP Olza bezpośrednio związanych z realizacją projektu. Rada pedagogiczna wykonała wszystkie zadania przewidziane projektem, podniosła swoje kompetencje z zakresie znajomości i stosowania praw ucznia, praw dziecka; wykazała się umiejętnością pracy zespołowej.
Pierwszym zadaniem było zapoznanie uczniów klas młodszych i przypomnienie uczniom klas starszych na lekcjach wychowawczych, co to są prawa dziecka oraz zorganizowanie wystawy prac plastycznych dzieci na temat ich praw. Podczas zebraniu z rodzicami przekazano rodzicom uczniów główne idee projektu, a wszyscy obecni mogli zobaczyć rysunki uczniów na przygotowanej wystawie.
Drugie spotkanie w ramach projektu zaowocowało zebraniem trzonu praw człowieka w najważniejszych dokumentach międzynarodowych oraz stworzeniem przez uczniów mapy mentalnej tychże praw. Pracę poprzedziły warsztaty zorganizowane dla nauczycieli przez koordynatora projektu w szkole. Owocem pracy były mapy mentalne, dzięki którym uczniowie mogli kojarzyć poszczególne prawa dziecka i prawa człowieka z konkretnym miejscem w Olzie, gdzie mogą być one realizowane.
W zadanie zaprojektowane po trzecim spotkaniu zaangażowali się nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz dziadkowie przygotowując oraz uczestnicząc wspólnie w imprezie środowiskowej z okazji Dnia Babci i Dziadka /styczeń/.
Ponadto zaplanowane zostało – jako zadanie czwarte - spotkanie z sołtysem wsi Olza - panem Józefem Kopystyńskim. Spotkanie miało na celu ukazanie funkcjonujących zasad samorządności i demokracji w najbliższym otoczeniu uczniów. Spotkanie z sołtysem /maj/ poprzedziły pogadanki w klasach nt. kim jest sołtys i czym się zajmuje wraz z radą sołecką, a uczniowie mieli za zadanie dokończyć wypowiedź zaczynającą się od słów „Gdybym był sołtysem…”
Warto podkreślić, że w całym województwie śląskim w/w program realizowało zaledwie 16 szkół i placówek, w tym 4 w rybnickiej Delegaturze KO.
Dyrektor szkoły w Olzie otrzymała zaproszenie na podsumowanie programu „Szkoła Demokracji – Szkoła Samorządności”, które odbyło się w Warszawie w siedzibie Ośrodku Rozwoju Edukacji 23 września 2014r. z udziałem przedstawicieli MEN.
Dyrektor szkoły Edyta Cogiel odebrała w Warszawie certyfikat potwierdzający udział szkoły w w/w projekcie pilotażowym /zdjęcia i informacje z uroczystości na stronie ORE/.
Korzyści dla szkoły wynikające z realizacji programu:
1. Zdobycie certyfikatu potwierdzającego udział w programie „Szkoła demokracji – szkoła samorządności”.
2. Realizacja innowacji pedagogicznej w szkole wdrażającej eksperymentalny program ogólnopolski.
3. Przynależność do wybranej sieci 100 szkół na terenie Polski, które wdrażają program.
4. Przygotowanie się szkoły do pracy z jednym ekspertem przez cały rok szkolny ( obowiązek taki wejdzie od 2016 r.)
5. Możliwość skorzystania z zasobów innych szkół.
6. Przygotowanie się szkoły do pracy z jednym ekspertem przez cały rok szkolny (obowiązek taki wejdzie w życie w 2016r.)
7. Promocja szkoły.
Korzyści dla uczniów wynikające z realizacji programu:
1. Zdobycie lub poszerzenie wiedzy na temat praw i obowiązków uczniów.
2. Pogłębienie znajomości swoich praw i obowiązków.
3. Troska o innych ludzi.
4. Wzrost poczucia odpowiedzialności za swoje wybory i czyny.
oprac. Edyta Cogiel
Wybory Samorządu Uczniowskiego
Wybory do Samorządu Uczniowskiego odbyły się w dn. 6.10.2014. Poprzedziła je dwutygodniowa kampania wyborcza zakończona wystąpieniem i przedstawieniem swoich programów przez każdego z kandydatów na forum szkoły. Głos mógł oddać każdy z uczniów naszej szkoły. Nad prawidłowym przebiegiem wyborów czuwała komisja wyborcza złożona z trzech uczniów klasy VI, która sporządziła na koniec protokół w którym stwierdzono iż wybory zostały przeprowadzone prawidłowo i bez żadnych zakłóceń.
Na podstawie wyników ustalono skład SU wraz z przydzielonymi funkcjami:
- Mateusz Groborz – Przewodniczący
- Sandra Koch – Zastępca przewodniczącego
- Natalia Dłużniak – Skarbnik
- Kwiatkowska Paulina – Członek
- Długi Magdalena – Członek
- Piprek Adam – Członek
- Styrnol Oliwia - Członek
Dawid Wacławczyk
Obchody Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych
ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI!
Do końca października 2014 roku odbywać się będą konkursy dla szkolnej społeczności. Weź udział i zdobądź nagrodę!
- Konkurs plastyczny dla klas I-III - „Laurka i życzenia dla szkolnej biblioteki” – do 30. X. 2014 r.
- Konkurs plastyczny dla klas IV – VI – „Projekt okładki mojej ulubionej książki"- do 30. X. 2014 r.
- "Książkowa Lista Przebojów". Każdy uczeń może zagłosować na najukochańszą książkę. Pod koniec października zliczymy głosy i przedstawimy ranking najbardziej popularnych książek w naszej bibliotece.
- W klasach IV -VI - zostaną przeprowadzone ankiety pt. „Moje zainteresowania czytelnicze”.
- Konkurs błyskawiczny „Czytam, więc wiem” odbywać się będzie w czasie długiej przerwy w bibliotece - 1 pytanie – szybka, poprawna odpowiedź- słodka niespodzianka.
- Głośne czytanie Baśni Andersena.
- Najlepszy czytelnik naszej szkoły w miesiącu październiku.
- Najlepiej czytająca klasa.
- Kiermasz taniej książki.
Elżbieta Górska
Bicie rekordu 2014
W tym roku - z okazji ogłoszonego przez Europejską Radę Resuscytacji „Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca" pod nazwą >>Restart a Heart<< - Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy podjęła się wyzwania koordynacji próby pobicia ubiegłorocznego wyniku. 16 października, punktualnie o 12:00, w naszej szkole przez pół godziny pobijaliśmy rekord resuscytacji krążeniowo-oddechowej ćwicząc na 5 fantomach. Uczestnicy zmieniali się przy fantomach, ponieważ zadanie to nie należało do łatwych.
Dla przypomnienia parę zasad prawidłowej resuscytacji:
Uciski (30):
- na twardym podłożu (może być na kocu),
- w centralnym punkcie klatki piersiowej (pomiędzy sutkami),
- dwie ręce splecione, uciskamy nasadą dłoni,
- łokcie wyprostowane, uciskamy prostopadle do podłoża,
- nie odrywamy rąk od klatki piersiowej,
- uciskamy szybko (tempo co najmniej 100/min. zaleca się w rytm piosenki zespołu Bee Gees „Stayin'Alive” https://www.youtube.com/watch?v=I_izvAbhExY )
- uciskamy mocno (co najmniej 5 cm).
Oddechy (2):
- udrożnić drogi oddechowe:
- ręka na czole, palce drugiej ręki na kościstej części podbródka,
- odchylić głowę manekina do tyłu unosząc podbródek,
- utrzymując taką pozycję głowy ścisnąć nos,
- wykonać 2 oddechy (każdy około 1 sekundy - do uniesienia się klatki piersiowej).
Nasze bicie rekordu było wydarzeniem otwartym. Zaprosiliśmy na nie ludzi także z zewnątrz – pielęgniarkę panią Bożenę Badurę (matkę naszego ucznia) i higienistkę szkolną. Razem czuwałyśmy nad całą akcją. Całe wydarzenie nagrały pani Dominika Pośpiech i pani Agnieszka Kruczek, dzięki temu powstał film, który można tu zobaczyć.
Wszystkim uczniom biorącym udział w akcji i osobom zaproszonym serdecznie dziękuję
Pamiętajcie! Wasze ręce mogą uratować ŻYCIE! :)
Koordynator akcji
Bogusława Oślizło
"Nauczyciel to ktoś, kto widzi w każdym dziecku wyjątkową osobę i zachęca je do rozwijania jego indywidualnych talentów i mocnych stron" Barbara Cage.
Dzień Edukacji Narodowej jest obchodzony 14 października od 1982 r. Jednocześnie jest to w tym roku 241. rocznica powstania pierwszego w Europie ministerstwa oświaty powołanego z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego - polskiej Komisji Edukacji Narodowej.
Tegoroczne obchody Dnia Edukacji Narodowej w naszej szkole rozpoczęły się od godzinnej lekcji umuzykalniającej wykonanej przez nauczycieli z Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Wojciecha Kilara. Wysłuchaliśmy energetycznych utworów folklorystycznych na skrzypce, klarnet oraz fortepian (oberków, polek, kujawiaków, mazura, krakowiaka), a także utworów śpiewanych przez sopranistkę – m.in. „Czerwone jabłuszko”, „Hej bystra woda”, „Zasiali Górale”. Publiczność rozgrzała się przy wspólnym śpiewaniu i przyklaskiwaniu w rytm muzyki.
Następnie odbyła się bardzo nietuzinkowa akademia przygotowana przez Samorząd Uczniowski i p. Dawida Wacławczyka. Organizatorom udało się zaskoczyć wszystkich - i nauczycieli, i uczniów, i pracowników obsługi. Nie obyło się bez łez… oczywiście ze śmiechu.
Interaktywna zabawa w sali gimnastycznej rozpaliła do czerwoności policzki i dłonie zgromadzonych wskutek dopingowania zawodników, emocjonowania się przebiegiem rozgrywek, pokrzykiwania i bycia w ciągłym podekscytowaniu. Otóż przeprowadzono pierwsze w historii szkoły zawody: uczniowie kontra pracownicy placówki. Wytypowani zawodnicy rywalizowali w kilku konkurencjach m.in.: obieranie ziemniaków, skakanie na skakance, układanie zabawki z klocków lego, mecz w minihokeja, eleganckie składanie prania, budowanie piramidy z plastikowych kubeczków, łowienie tasiemek za pomocą wędki... Nietrudo odgadnąć kto wygrał - oczywiście uczniowie - którym bardzo serdecznie gratulujemy! Dziękujemy również zespołowi tanecznemu za umilenie przerw tańcami nowoczesnymi.
W trzeciej części spotkania zabrała głos pani Dyrektor – złożyła życzenia i podziękowania pracownikom szkoły, a także wręczyła nagrody dyrektora czterem nauczycielom: p. Elżbiecie Górskiej, p. Krystynie Kozubek, p. Gerdzie Ciuraj i p. Joannie Paździor.
Na zakończenie obchodów do życzeń i gratulacji dołączyła się pani Przewodnicząca Rady Rodziców – Dominika Kotmus.
Serdecznie dziękujemy Absolwentom szkoły, którzy tego dnia zechcieli nas odwiedzić, złożyć życzenia i powspominać minione chwile.
Agnieszka Kruczek
Kilka ciekawostek o nauczycielach
- W roku 2013 Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane na temat pracujących w edukacji nauczycieli - statystyczny polski nauczyciel ma 42 lata, wykształcenie wyższe i jest kobietą. Zawód nauczycielski należy do zawodów mocno sfeminizowanych, kobiety stanowią blisko 83% pracujących w tym zawodzie.
- Najstarszy zawodowo czynny nauczyciel w roku szkolnym 2011/2012 miał 86 lat, pracował w niepublicznej szkole policealnej. Najmłodsze wiekiem były trzy nauczycielki pracujące w przedszkolach niepublicznych - miały po 19 lat. Średni wiek polskiego nauczyciela to 42 lata i z roku na rok rośnie.
- Według danych MEN za rok szkolny 2012/2013 w systemie oświaty pracowało 662 tys. nauczycieli. W przeliczeniu na etaty, najwięcej nauczycieli uczy w szkołach podstawowych - 232 tys.; w gimnazjach 133 tys,. a w szkołach ponadgimnazjalnych - 135 tys. nauczycieli. W przedszkolach pracuje 93 tys. nauczycieli.
- Ponad połowa nauczycieli (51,7%) osiągnęła najwyższy stopień awansu zawodowego (nauczyciel dyplomowany). Oprócz nich mamy 26,7% nauczycieli mianowanych, 16,6% nauczycieli kontraktowych i jedynie 5% nauczycieli stażystów.
- Nauczyciele należą do najlepiej wykształconych grup zawodowych. Około 93% nauczycieli ukończyło studia magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym.
- Warto przeczytać.
Lekcja w kinie
Dnia 10 października br. klasy IA i B były na wycieczce w kinie Bałtyk w Raciborzu. Uczniowie uczestniczyli w multimedialnej lekcji w kinie „Idziemy do kina! Czyli co każdy młody widz wiedzieć powinien”.
Wykorzystując zdobycze współczesnej techniki Inicjatywa Edukacyjna "Ponad Horyzonty"stworzyła atrakcyjne dla dzisiejszego młodego widza spotkanie edukacyjne poświęcone tematyce filmowej. Lekcja przygotowana była w innowacyjnej formule ilustrowanej, interaktywnej prezentacji, bogatej we fragmenty filmowe, animacje, stopklatki, fotosy, reportaże, plansze.
Lekcja w kinie realizuje podstawę programową, świetnie łączy edukację i rozrywką, twórczo aktywizuje uczniów. Przygotowana przez filmoznawcę, a prowadzona przez zawodowego aktora świetnie docierała do najmłodszych widzów. Podczas takiej lekcji uczniowie poznali tajniki pracy kinooperatora, dowiedzieli się, czym jest taśma filmowa, odkryli, na czym polega złudzenie ruchu. Ponadto dzieci zobaczyły, jakie informacje kryją się na bilecie, dowiedziały się, że kino może działać na plaży, w samochodzie, a nawet w pociągu. Poznały także zasady zachowania się w kinie. Na koniec spotkania wyświetlono film „Turbo”, który hołduje tradycyjnym wartościom, takim jak przyjaźń, uczciwość i ambicja.
Mam nadzieję, że taka lekcja na długo zagości w ich pamięci.
Bogusia Oślizło
Lepsza Szkoła
Również i w tym roku nasza szkoła uczestniczy w programie edukacyjnym "Lepsza Szkoła" prowadzonym przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
Szkoła realizuje projekt "Lepszej Szkoły" z języka polskiego dla klas IV, V i VII.
Główne cele projektu to: badanie efektywności nauczania, rozwijanie integracji międzyprzedmiotowej i kształcenie nauczycieli. Uczestnictwo w projekcie dzięki specjalistycznym testom daje nauczycielom możliwość badania kompetencji uczniów, porównania wyników swoich klas z wynikami uczniów w całej Polsce, zaplanowania pracy na cały rok szkolny oraz analizy osiągnięć uczniów.
Testy przeprowadzane są w trzy razy w roku szkolnym, na początku, po pierwszym i po drugim semestrze, co daje możliwość badania bieżących postępów w nauce całych zespołów klasowych i pojedynczych uczniów.
Agnieszka Kruczek
Agresja idzie w parze z lękiem...
W dniu 22 października bieżącego roku dla uczniów naszej szkoły z klas I-VI zostało wystawione przez Teatr Edukacji i Profilaktyki "Maska" przedstawienie "Zaciśnięte pięści".
Aktorzy w dostępny sposób pokazali jak przemoc rodzi przemoc, jakie są przyczyny i skutki agresji. Celem spektaklu było ukazanie zagrożeń wynikających z pozostawienia młodych ludzi samym sobą, podkreślenie roli ojca w życiu dziecka, pokazanie jaki wpływ na młodego człowieka mają złe relacje z najbliższymi oraz pobudzenie wyobraźni młodego widza poprzez ukazanie tragicznych skutków złych decyzji.
Pieniądze na przedstawienie pochodziły z Gminnej Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi, która dysponuje funduszem przeznaczonym dla szkól na działalność profilaktyczną.
Agnieszka Krótki
Otwieramy się dla Rodziców
27 października obyła się lekcja otwarta w klasie IA przeprowadzona przez panią Dorotę Raczyńską. Serdecznie dziękujemy zaangażowanym Rodzicom za uczestnictwo w tym przedsięwzięciu.
Agnieszka Kruczek
"A przecież nie cały umieram. To co we mnie niezniszczalne trwa!" Jan Paweł II
Historia szkoły ręką byłych dyrektorów pisana to tytuł apelu z okazji Święta Zmarłych.
"Dziady" Adama Mickiewicza stały się inspiracją krótkiej inscenizacji, przygotowanej przez uczennice klasy II, a poprzedzającej prezentację multimedialną autorstwa pani Krystyny Kozubek. Mroczna atmosfera, nieco upiorne stroje dodały należytej powagi nadchodzącym dniom. Po zakończeniu apelu uczniowie klasy II wraz z wychowawczynią udali się na miejscowy cmentarz, gdzie zapalili znicze na grobie byłego dyrektora szkoły - pana Alberta Mazura.
Dominika Pośpiech
Konkurs Wiedzy Biblijnej
23 października 2014r. odbył się w naszej szkole szkolny etap XX Konkursu Wiedzy Biblijnej.
Do kolejnego etapu zakwalifikowały się Dagmara Goraus, Angelika Piprek i Sandra Koch - uczennice klasy V. Zwyciężczyniom gratulujemy.
Joanna Paździor
Pierwsze koty za płoty
Dwa pierwsze miesiące nauki szkolnej już za nami. A co na to pierwszaki? W pierwszym dniu nieco wystraszone, cichutkie jak myszki. A dziś? Nie ma już śladu onieśmielenia czy niepewności. Uśmiechnięte, wesołe buźki zupełnie oswojone z rzeczywistością szkolną. Zapytane czy lubią chodzić do szkoły zgodnie odpowiadają, że tak. A co ich zdaniem w szkole jest najlepszego? Jedni odpowiadają, że długie przerwy, inni, że lekcje wychowania fizycznego. Jeszcze inni, że przyjemnie jest na świetlicy, a nauczyciele mili. Wszyscy są zgodni co do tego, że sklepik szkolny to super wynalazek.
Tematyka zdjęć klasy 1a:
- świętujemy nasze urodziny,
- przerwa śniadaniowa,
- przygotowywanie sałatek owocowych,
- wykonywanie maski dzikich kotów,
- laurka z okazji DEN.
Dorota Raczyńska
Przedstawienie ekologiczne
Dnia 6 listopada uczniowie klas IV-VI uczestniczyli w przedstawieniu Małych Form Teatralnych zatytułowanym "Ekologia".
Przedstawienie poruszało jakże ważne dla współczesnego świata i obywatela tematy związane z ochroną środowiska, segregacją i powtórnym wykorzystaniem odpadów.
Aleksandra Sobala
"Być zwyciężonym i nie ulec, to zwycięstwo." Józef Piłsudski
Bardzo często słyszy się, że niepodległość stała się czymś bardzo oczywistym i naturalnym, czymś zwyczajnie danym i niemożliwym do utracenia. To tak jak posiadanie ubrania czy butów, tankowanie samochodu, chodzenie do szkoły bądź zjedzenie śniadania. Zapominamy o niej goniąc do pracy, zajmując się codziennością – prozą życia – jej patosem i banałem.
Wydaje mi się, że najtrudniej wyjaśnić właśnie małemu człowiekowi czym jest niepodległość, a może właściwie trudniej dać mu to odczuć, bo niby jak włożyć go w ramy rozbiorów, okupacji, niewoli? Jak i czym poruszyć te młode serca Cyfrowych Tubylców, którzy nie znają świata bez internetu i luksusu współczesności? Czy jest to możliwe? Zdecydowanie tak. Trzeba tylko zmyślnie wywołać w nich zaciekawienie i wzruszenie – opowiedzieć historię o tamtych czasach, włączyć krótkie filmy dokumentalne, żarliwe stare piosenki patriotyczne i te współczesne - bardziej im bliskie i porywające. Bo właśnie trzeba w tym młodym człowieku wyzwolić ducha patriotyzmu. Młody człowiek ma poczuć się dumy ze swojej polskości, ma czuć miłość do Ojczyzny oraz znać i rozumieć jej historię.
W tym roku obchodziliśmy 96. rocznicę odzyskania niepodległości po 123 latach zaborów. Uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki występ z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Staraliśmy się, by apel był radosny jak urodziny - bo w końcu 11 listopada, to dzień urodzinowo-odrodzeniowy Polski.
Stanęliśmy przed szkolną publicznością, aby dziękować tym, którzy oddali życie za niepodległość, chcieliśmy pomóc młodszym uczniom w zrozumieniu czym owa niepodległość jest, chcieliśmy także przypomnieć jakie są narodowe symbole i jak należy się z nimi obchodzić.
Uczniowie klasy V i VI zaśpiewali piosenki pt. „Niepodległa. Niepokorna” i „Jedenasty listopada”. Dla młodszych uczniów przewidziany był krótki film dydaktyczny „Jestem dumny, że jestem Polakiem”.
Serdecznie dziękuję Samorządowi Uczniowskiemu za poprowadzenie apelu oraz wszystkim uczniom, którzy entuzjastycznie zaangażowali się w jego przygotowanie.
Na zakończenie chciałabym przytoczyć słowa kard. Stanisława Dziwisza, który podkreślał, że dar pokoju nie jest nam dany raz na zawsze - „Trzeba troszczyć się o ten dar. Trzeba go pielęgnować.”
Zatem, Kochana Polsko, życzę Ci, żeby już nikt nie musiał Cię wyzwalać.
Dziękuję za uwagę.
Agnieszka Kruczek
Czytać każdy może
IBE opublikował wyniki "Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży". Po raz pierwszy w Polsce objęło ono również 12-latków. Okazuje się, że uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej częściej czytają w wolnym czasie niż gimnazjaliści. Ale zainteresowania mają podobne – najczęściej wybierają fantastykę. W podstawówce żadnych książek nie czyta ok. 5 proc. dzieci, a w gimnazjum – to już 14 proc.
Uczniów pytano m.in. o to, czy czytają książki, jakie to pozycje i które z nich chcieliby wpisać na listę lektur szkolnych. Badacze przyjrzeli się czytaniu w środowisku rodzinnym uczniów – czy w wieku przedszkolnym bliscy czytali im książki, jak wyglądają ich domowe księgozbiory i czym dzieci zajmują się w wolnym czasie.
Wpływ na czytelnictwo ma rodzinna tradycja
To rodzice, czytając dzieciom już w wieku przedszkolnym, kształtują preferencje czytelnicze i wyrabiają stosunek do książki. Nie bez znaczenia jest również zasobność domowej biblioteczki. Z badań wynika, że w ok. 7 proc. polskich domów nie ma ani jednej książki. Aż 40 proc. gospodarstw domowych 12-latków i 38 proc. gospodarstw domowych 15-latków ma ubogie, liczące do 50 książek zbiory. Domowe biblioteczki zawierające więcej niż 200 książek znajdowały się w 29 proc. domów 12-latków oraz w 44 proc. domów 15-latków mieszkających w miastach powyżej pół miliona mieszkańców. Na wsiach takie księgozbiory są w zaledwie w 12 proc. domów.
Książka przegrywa z telewizją, internetem i muzyką
Jak wygląda sposób spędzania wolnego czasu przez młodzież i jak w tym zestawieniu plasuje się czytanie książek? Uczniowie podstawówek deklarowali, że w czasie wolnym najczęściej oglądają telewizję. Kolejną popularną czynnością jest korzystanie z komputera (w tym z internetu) – na tę aktywność częściej wskazują chłopcy (70 proc.) niż dziewczęta (61 proc.). Po książkę sięga prawie co trzecia dziewczynka i zaledwie 16 proc. chłopców.
W wieku gimnazjalnym proporcje te zmieniają się na niekorzyść książek. Gimnazjaliści w wolnym czasie najczęściej korzystają z internetu, kolejne pod względem popularności jest słuchanie muzyki, a po książki sięgają rzadziej niż uczniowie podstawówek. Wśród 15-latków w wolnym czasie czyta co piąta dziewczynka i co dziesiąty chłopiec.
Lektury szkolne a lektury marzeń
Uczniowie czytają patchworkowo, to znaczy wybrane fragmenty książek oraz streszczenia. Z deklaracji 12-latków wynika, że ponad połowa z nich przeczytała ostatnio omawianą lekturę w całości, co trzeciemu szóstoklasiście nie udało się przeczytać książki do końca, a 4 proc. przeczytało wyłącznie streszczenie. Większość gimnazjalistów (76 proc.) zadeklarowała, że przeczytała co najmniej jedną lekturę szkolną w III klasie gimnazjum. Dziewczęta były bardziej obowiązkowe (84 proc. przy 69 proc. chłopców).
"Jeśli polecamy nastolatkom książki, starajmy się wskazać, dlaczego warto je przeczytać. Rozmawiajmy o tym z nimi. Warto dawać dzieciom książkowe prezenty, sprawdzając przedtem, czy odpowiadają ich zainteresowaniom. Częste wymiany opinii o czytanych lekturach, także naszych, pozwolą bliżej poznać siebie i nasze potrzeby czytelnicze oraz znaleźć miejsce na czytanie wśród codziennych zajęć. To nasz, rodziców i nauczycieli, przykład jako ludzi pożyczających i kupujących książki, czytających je w wolnych chwilach, jest ważnym wzorem dla dzieci i wskazówką, że czytanie może być atrakcyjnym zajęciem. Pomoc nauczyciela czy bibliotekarza w wyborze lektury staje się szczególnie ważna, gdy dziecku brakuje takiego wsparcia od rodziny." – radzi Zofia Zasacka.
Więcej na temat wyników na stronie IBE.
Artykuł ze strony operon.pl
Koncert uczniów z Ukrainy
W dn. 14.11.2014 r. uczniowie klasy V wraz z p. Dyrektor Edytą Cogiel i p. Dawidem Wacławczykiem wzięli udział w koncercie uczniów ukraińskich ze Szkoły Podstawowej z rozszerzonym nauczaniem języka polskiego z Kamieńca Podolskiego. Koncert odbył się w podzięce za wielkanocne dary zbierane we wszystkich szkołach i placówkach państwowych naszej gminy. Były śpiewy ludowe, tańce, recytacje i prezentacja multimedialna dotycząca Kamieńca Podolskiego. W uroczystości brali udział również przedstawiciele władz gminy z p. Wójtem Piotrem Oślizło na czele. Na koniec każda z placówek oraz osoby, które najbardziej były związane z wiosenną zbiórką, otrzymały od przedstawicieli szkoły z Kamieńca dyplomy w podzięce za otrzymaną pomoc.
Dawid Wacławczyk
O patriotyzmie, bohaterach, harcerstwie na lekcji religii
O znaczeniu i świętowaniu Dnia Odzyskania Niepodległości rozmawialiśmy w klasie IV z gościem, którym była dh phm Maria Kmiecik - namiestnik zuchowy. Podzieliła się z uczniami doświadczeniem i miłością do harcerstwa. Pokazała jednocześnie, czym jest służba Ojczyźnie dla współczesnych pokoleń, pielęgnowany patriotyzm i więź z tymi, którzy odeszli, wpisując się w karty historii swymi bohaterskimi czynami. Jej słowa poprzedziła krótka prezentacja multimedialna ukazująca piękno krajobrazu naszej Ojczyzny, zabytków Krakowa, Gdańska i Warszawy i bohaterskie czyny bezimiennych - walczących o Polskę, których symbolem jest Grób Nieznanego Żołnierza, czy Pomnik Małego Powstańca.
Z zadumy, w którą wprowadziła nas druhna Marysia nie wyrwał nas nawet dzwonek i gwar dobiegający ze szkolnego korytarza. Całą przerwę spędziliśmy na nauce pląsów harcerskich.
W opowieści dh Marysi wsłuchiwała się również P. dyrektor Edyta Cogiel. Wzorowej postawy zuchowej gratuluję uczennicy Wiktorii Pośpiech z klasy III obecnej na naszej lekcji.
Joanna Paździor
Konkurs różańcowy
Konkurs na najpiękniejsze paciorki różańca rozstrzygnięty!
Dyplomy zwycięzców odebrali:
- Józef Zając za Różaniec Mnicha
- Julia Mrozek za Różaniec Księżniczki
- Emilia Kukuczka za Różaniec Słoneczny
- Rodzina Szeferów za Różaniec Jesienny
- Sabina Tomala za Różaniec Konstruktora
- Patrycja Nowak za Różaniec Żołnierski
Gratulujemy pomysłów wszystkim uczestnikom. W konkursie wzięło udział 24 uczniów, najwięcej z klasy Ia.
Joanna Paździor
Wojewódzki Turniej Szkół im. Karola Miarki w Rydułtowach
W 31.10.2014 r. odbył się coroczny Wojewódzki Turniej Szkół im. Karola Miarki w piłce nożnej w Szkole Podstawowej nr 1 w Rydułtowach. Nasza drużyna zajęła III miejsce.
Skład drużyny:
- Jakub Ganita,
- Paweł Kurzydło,
- Mateusz Groborz,
- Łukasz Adamczyk,
- Cyprian Frączek,
- Kamil Bajer,
- Kacper Wojtczak.
Dawid Wacławczyk
Próbny sprawdzian
26 listopada odbędzie się w naszej szkole pierwszy próbny ogólnopolski sprawdzian po szkole podstawowej organizowany przez wydawnictwo Nowa Era. Piszącym życzymy połamania pióra!
Agnieszka Kruczek
Dzień Otwarty
Dyrektor i Grono Pedagogiczne SP Olza
serdecznie zapraszają na Dzień Otwarty Szkoły
w dniu 2 grudnia 2014 r. na godz. 17.00.
Data Dnia Otwartego związana jest z 10-leciem otwarcia nowej części szkoły wraz z salą gimnastyczną.
Dzień Otwarty połączony jest z ogólnym zebraniem rodziców, które odbędzie się w sali gimnastycznej SP Olza. W trakcie spotkania przewidziany jest krótki program artystystyczny.
Najważniejsze jest śniadanie!
Drodzy Rodzice!
"Prawidłowe odżywianie ma bardzo duży wpływ na zdrowie, wzrost, harmonijny rozwój i dobre samopoczucie ucznia. Odpowiednia dieta zapewnia dziecku sprawność fizyczną, jego aktywność, zdolność do nauki oraz chroni przed rozwojem chorób powstających na tle wadliwego żywienia. Należy o nią zadbać w szczególności, kiedy Państwa pociecha intensywnie się rozwija i potrzebuje energii, by sprostać codziennym szkolnym obowiązkom. Prawidłowa dieta ucznia jest punktem wyjścia do jego sukcesu, gdyż spora część przyjmowanych przez niego kalorii przeznaczana jest na zaspokojenie potrzeb energetycznych mózgu."
Najważniejsze jest pierwsze śniadanie i nie pozwalajcie Waszym dzieciom przychodzić do szkoły bez niego.
Śniadanie powinno składać się z pełnowartościowych składników, które dadzą dziecku energię na dłuższą część dnia. Będzie ona spalana podczas zajęć szkolnych - zarówno tych umysłowych jak i fizycznych. Wobec powyższego zwracam się do Rodziców o odpowiedzialność w powyższej sprawie.
Wnioski wyciągnięte z ankiet i rozmów z ucznimi są zatrważające! Okazało się, że w miesiącu październiku ok. 60% dzieci nie jadło śniadania w domu, bo nie miało czasu przed szkołą, bo zje w szkole itp.
Przypominamy Państwu, że uczeń w szkole zjada drugie śniadanie. Jeżeli tylko ono stanowi "paliwo" na 5 czasem 6 czy 7 godzin w ciągu dnia, to Państwa dzieci są w szkole po prostu głodne.
"Drugie śniadanie w szkole to bardzo ważny posiłek. Dostarcza on uczniowi sił zarówno do nauki, ćwiczeń fizycznych, a także do zabawy podczas przerw. Dzieci które podczas pobytu w szkole jedzą drugie śniadanie lepiej się uczą, są w stanie wykonać szybciej zadania pamięciowe i te związane z koncentracją. Dodatkowo lepiej panują nad swoimi emocjami i zachowaniem niż ci uczniowie, którzy nie jedzą drugich śniadań.
Zbyt długi post wpływa niekorzystnie na dobre samopoczucie w ciągu dnia, sprawia że dzieci zaczynają skarżyć się na bóle brzucha i głowy, stają się rozkojarzone i niechętne do pracy umysłowej. Dodatkowo nieregularne jedzenie posiłków jest pierwszym krokiem do otyłości, ponieważ mali uczniowie, którzy nie zjedli śniadania, często rekompensują sobie jego brak podjadaniem w ciągu dnia. Najczęściej drobne kieszonkowe wydają na słodkie przekąski ze sklepiku szkolnego. Skutkiem takiej diety jest nie tylko nadwaga, ale też niedobory ważnych dla zdrowia składników odżywczych i ryzyko zapadnięcia w dorosłym życiu na szereg groźnych chorób.
Dlatego priorytetem dla każdego rodzica dziecka w wieku szkolnym powinno być codzienne przygotowanie zdrowego śniadania przed szkołą."
Uczmy nasze dzieci zdrowych nawyków już w dzieciństwie, aby mogły wprowadzać je w wieku dorosłym.
Jolanta Przybyła
Szkolna Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania
Co radzą eksperci?
12 zasad zdrowego odżywiania dla uczniów - według Instytutu Matki i Dziecka
- Do szkoły wychodź po śniadaniu i ze śniadaniem.
- Mleko, jogurty i sery to podpora mocnych kości.
- Zawsze myj ręce przed posiłkiem.
- Pięć posiłków w ciągu dnia jest na piątkę.
- Jedz o stałych porach i nie spiesz się.
- Mięso, jaja czy ryby – możesz wybierać.
- Pamiętaj o kaszach, jedz chleb, nie bułeczki.
- Dzień bez pięciu porcji świeżych warzyw, owoców i soku to dzień stracony.
- Posiłek obiadowy to zapas siły na aktywne popołudnie.
- Kolację zjadaj wieczorem, nie tuż przed snem.
- Dobrą wodą gaś pragnienie.
- Ruch bez ograniczeń, słodycze z umiarem.
Książkozjadacze i magia piekarnika
Pod koniec października Szkoła został zgłoszona do ogólnopolskiej gry czytelniczej Między nami czytelnikami ogłoszonej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Idea piękna, bardzo oryginalnie i pomysłowo prowadzona. W ubiegłym sezonie spotkała się z ogromnym zainteresowaniem - w grze wzięło udział 20 tysięcy uczniów z 1300 klas z całej Polski.
Rozgrywka w roku szkolnym 2014/2015 ma 3 etapy. Na każdym z nich uczniowie wykonują wyznaczone zadania związane z książkami albo szerzej – z czytaniem. Zwycięzcą zostaje ta klasa, która zgromadzi największą liczbę punktów – kapsli Między nami. Kapsle przyznawane są za zajęcie 1, 2 i 3 miejsca na każdym etapie oraz za stworzenie pracy wyróżniającej się oryginalnością.
W pierwszym zadaniu należało napisać przepis kulinarny na podstawie opisu literackiego, a następnie przyrządzić danie. Zapraszam do obejrzenia w galerii co przygotowały uczennice klasy V - Sandra Bolik, Natalia Dłużniak, Dagmara Goraus i Paulina Riedel. Potrawy zostały nazwane: Czekadełko Baby Jagi, Jasiowe kosteczki i Kompot wuja Mortimera.
Agnieszka Kruczek
Rozstrzygnięcie konkursów bibliotecznych
W plebiscycie na najciekawszą książkę z literatury dla dzieci i młodzieży zwyciężyły następujące pozycje:
- Pinokio – C. Collodi
- Dziennik Cwaniaczka –J. Kinney
- Kto mnie przytuli – A. Stelmaszyk
- Chłopcy z Placu Broni – F. Molnar
- Akademia Pana Kleksa –J. Brzechwa
- Pięciopsiaczki – W. Chotomska
- Opowieści z Narnii - C.S. Lewis
Wymieniano również następujące tytuły:
- Dziennik nastolatki – M. Carlson
- Przyjaciółki na zawsze – K. Mckain
- Karolka Karotka i zagadkowy złodziej - Ch. Bieniek
- Najnowsze przygody Mikołajka – Sempe i Gościnny
- Hary Potter – J. Rowling
- Dzieci z Bullerbyn – A. Lindgren
- Sekret Milly – P. Bush
- Magiczny kotek – S. Bentley
- Magiczny balonik - M. I. Murat
- Koń i lis – W. Chotomska
- Szewczyk Dratewka - J. Porazińska
- 100 najpiękniejszych ras psów – A. Najszewska
- Myszka Precelka - A. Widzowska
Wyróżnienia w konkursie „Laurka dla biblioteki szkolnej” otrzymali:
- Chomicki Piotr – kl. I a
- Wacławczyk Mateusz - kl. I a
- Kuczok Julianna – kl. I a
- Grabarek Anna – kl. I a
- Mrozek Julia – kl. I a
Wyróżnienia w konkursie „Projekt okładki mojej ulubionej książki” otrzymali:
- Zając Anna – kl. IV
- Długi Magdalena – kl. IV
- Długi Dominika – kl. IV
- Wojtczak Kacper – kl. IV
- Firla Angelika – kl. VI
- Plata Wiktoria – kl. II
Elżbieta Górska
10. rocznica oddania sali gimnastycznej
2 grudnia 2014r. odbyło się zebranie z rodzicami, związane z 10. rocznicą otwarcia sali gimnastycznej. Wieczór wspomnień rozpoczęli krótkim programem artystycznym uczniowie naszej szkoły. Następnie p. Krystyna Kozubek przypomniała historię szkoły za pomocą prezentacji multimedialnej, a pani Dyrektor Edyta Cogiel przedstawiła etapy budowy sali gimnastycznej – od koncepcji do jej uroczystego otwarcia. Następnie głos zabrali przedstawiciele społeczności lokalnej Olzy. Spotkanie zakończyło się w przyjemnej, bo w nostalgicznej atmosferze.
PS Niejako powiązane z powyższym wydarzeniem, było przyjęcie zaproszenia na rozdanie nagród im. Ligonia w zaprzyjaźnionym radiu Katowice, które odbyło się 5 grudnia 2014r. Naszą szkołę reprezentowała p. Dominika Pośpiech z małżonkiem.
Radio Katowice mocno zaangażowało się w odbudowę naszej szkoły po powodzi w 1997r.
Dominika Pośpiech
Turniej piłki nożnej
W dniu 2.12.2014 r. w naszej szkole odbył się Turniej Piłki Nożnej Chłopców z okazji 10-lecia otwarcia sali gimnastycznej. W turnieju udział wzięło 7 szkół z naszej gminy oraz gościnnie drużyna SP nr 1 z Rydułtów. Po zaciętych i bardzo ciekawych meczach grupowych do półfinałów awansowały SP Olza, SP Rydułtowy, SP Gorzyce i SP Czyżowice. Pierwszy półfinał, ku uciesze uczniów i nauczycieli naszej szkoły, wygrała drużyna SP Olza 3:2. W drugim półfinale Gorzyce pokonały Czyżowice 1:0 i awansowały do finału. Mecz o 3. miejsce, po bardzo dramatycznych rzutach karnych, wygrała drużyna z Czyżowic. W wielkim finale drużyna gospodarzy nie sprostała drużynie z Gorzyc i przegrała 3:1.
Zwycięzcom gratulujemy a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i zaangażowanie w każdy mecz.
Nasza drużyna zagrała w składzie:
- Ganita Jakub,
- Kurzydło Paweł,
- Adamczyk Łukasz,
- Frączek Cyprian,
- Wojtczak Kacper,
- Hlubek Dariusz,
- Tomala Szymon.
Dawid Wacławczyk
Wyniki ogólnopolskiego Dyktanda (nie tylko) dla Mistrzów 2014
Ogólnopolskie DYKTANDO (nie tylko) DLA MISTRZÓW zostało przeprowadzone w listopadzie 2014 r. Dzięki zaangażowaniu i wytężonej pracy uczennica
Magdalena Długi
zdobyła dyplom laureata 5 miejsca.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Agnieszka Kruczek
Przegląd Kolęd i Pastorałek
17 grudnia 2014r. zespół dziewcząt z klasy Ia i II pod kierunkiem p. Joanny Paździor wziął udział w Międzygminnym Przeglądzie Kolęd i Pastorałek w WDK Gorzyce i zdobył wyróżnienie. Koncert laureatów odbędzie się 1 lutego w WDK Gorzyce.
Agnieszka Kruczek
Gminne Zawody Pływackie
W dniu 15.12.2014 roku w pływalni GOTSiR NAUTICA w Gorzycach odbyły się coroczne Gminne Zawody Pływackie. Nasi uczniowie zdobyli 8 medali:
Klasy I - III
- Kinga Kwiatkowska - I miejsce 25m styl dowolny, II miejsce 25m styl grzbietowy
- Michał Dostoł - II miejsce 25m styl dowolny
Ponadto w zawodach uczestniczyli Igor Goraus i Patrycja Nowak którzy pobili swoje rekordy życiowe, ale nie wystarczyło to do zajęcia miejsca na podium.
Klasy IV - VI
- Natalia Dłużniak - I miejsce 50m styl dowolny, I miejsce 50m styl grzbietowy, III miejsce styl klasyczny
- Justyna Kamczyk - III miejsce styl dowolny, III miejsce styl grzbietowy
Ponadto w tej kategorii udział wzięli: Paulina Kwiatkowska, Łukasz Adamczyk, Szymon Tomala, Adaś Olszar, Jakub Ganita.
Wszyscy Ci uczniowie popłynęli na miarę swoich możliwości i zajęli wysokie miejsca w swoich konkurencjach.
Ponadto nasza sztafeta w konkurencji 4x25 m stylem dowolnym zajęła II miejsce przegrywając tylko z drużyną z Gorzyc.
Gratulujemy!!!
Dawid Wacławczyk
Wizyta przewodniczącej KGW Olza
Trwa okres przedświąteczny. Już cały świat łączy się będzie wspólnie przy wigilijnym stole. Pierwsza gwiazda „betlejemska” jak kiedyś wskazywała i oświetlała drogę pastuszkom i mędrcom do stajenki – znów rozbłyśnie w tym roku, aby nam wszystkim pomóc odnaleźć i odróżnić drogę do dobra, miłości i życzliwości.
16 grudnia uczniowie klasy IB w ramach realizacji projektu Tradycje bożonarodzeniowe w naszym regionie zaprosili do szkoły na zajęcia przewodniczącą Koła Gospodyń Wiejskich z Olzy, Panią Marię Kuczerę. Dzieci przywitały gościa piosenką. Następnie z zainteresowaniem wysłuchały opowieści o przygotowaniach do świąt oraz tradycjach, które obowiązywały w naszym regionie w czasach, w których nasze babcie i dziadkowie byli dziećmi. Nie zabrakło także wspólnego kolędowania.
"Jest taki dzień [...] gdy wszyscy wszystkim ślą życzenia..." brzmią słowa piosenki, dlatego uczniowie klasy pierwszej zwracają się do całej społeczności szkolnej tymi słowami:
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia
życzymy wszystkim uczniom i nauczycielom
zdrowia, miłości i spokoju, radości i uśmiechów,
niech towarzyszą Wam
i Waszym Najbliższym
w Święta Bożego Narodzenia
i przez cały rok!
Bogusia Oślizło
Jasełka "O czwartym Mędrcu"
Scenariusz tegorocznych Jasełek uczniowie klasy V wybrali sami. Chcieli przygotować przedstawienie trochę niekonwencjonalne, pobudzające do refleksji, ciekawe…
Król Artaban, to czwarty Mędrzec, który wraz z przyjaciółmi wybiera się w odwiedziny do Mesjasza. On i jego współtowarzysze drogi ujrzeli gwiazdę i wyruszyli – każdy ze swoim darem. Kacper zabrał w darze złoto, Melchior – kadzidło, Baltazar – mirrę, Artaban – sprzedał majątek i kupił trzy drogocenne kamienie: szafir, rubin i perłę. Niestety w drodze nasz główny bohater Artaban spotyka osoby, które proszą o pomoc, a że ma dobre, współczujące i wrażliwe serce oddaje potrzebującym dary przygotowane dla Zbawiciela. Jego puste ręce są jednak pełne dobrych czynów, czynów pełnych miłości i dobroci i te ofiaruje Królowi.
To pouczające przedstawienie miało za zadanie uwrażliwić nasze serca na potrzeby bliźnich – a bliźni, to każdy drugi człowiek.
Uczniowie wykonali swoje zadanie wzorowo. Przygotowali stroje i rekwizyty, pomagali w przygotowaniu dekoracji. Jak co roku w przedstawienie zaangażowali się też uczniowie, którzy przygotowali oprawę muzyczną: kolędy i pastorałki.
17 stycznia w WDK w Gorzycach zdobyliśmy wyróżnienie w Międzygminnym Konkursie Kolęd i Pastorałek, które potem ubogaciły nasze przedstawienie. Przygotowaliśmy również czuwanie przed pasterką, które co roku wprowadza naszych parafian w tajemnicę Wcielenia Syna Bożego .
Dziękuję – wszystkim uczniom klasy V za realizację przedstawienia /szczególnie Cyprianowi Frączkowi – królowi Artabanowi/, uczennicom klasy VI za samodzielne przygotowanie jednej z pastorałek, dziewczynkom z klasy I i III za zdobyte wyróżnienie, uczniom klasy II za korowód kolędników, uczniom klasy I b oraz wszystkim rodzicom, którzy poświęcili swój czas na przygotowanie strojów. Paniom B. Oślizło i D. Pośpiech za współpracę, pani U. Parzych za pomoc w przygotowaniu dekoracji.
Joanna Paździor
Nowe programy edukacyjne MEN i TVP
TVP we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej przygotowała kolejne programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży: „Zawód w cenie” i „Masz wiadomość”, i udostępniła je na portalu edukacyjnym edu.tvp.pl.
„Zawód w cenie” to czteroodcinkowa seria poświęcona zasadniczym szkołom zawodowym i technikom. Adresowana jest do gimnazjalistów, którzy na wiosnę będą musieli wybrać szkołę średnią. „Proponujemy Wam wycieczkę po kilku szkołach zawodowych. Zajęcia w nich są niezwykle interesujące, a nauka przyjemna. Może po ich obejrzeniu uznacie, że warto postawić na konkretny zawód?” – czytamy na stronie programu. Bohaterowie filmów uczestniczą w zajęciach szkolnych kształcących m.in. cukierników, mechaników samochodowych, elektromechaników, mechaników lotniczych czy techników architektury krajobrazu. Do każdego filmu dołączono informacje o wszystkich szkołach, w których był realizowany program nauczania omawianych zawodów.
Trzy premierowe odcinki programu „Masz wiadomość” poświęcono rozwiązywaniu konfliktów w szkole. We wprowadzeniu do odc. 17 prowadzący program napisali, że chcą przeciwstawić się agresji i przemocy, ponieważ przeciętny nastolatek spędza w szkole połowę życia, więc powinien czuć się w niej doskonale. Poinformowali, że pokażą, jak nie podporządkować się silniejszemu i jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, takich jak: zaczepki, wyłudzenia pieniędzy, przemoc. A ponadto zapewnili, że gdy kilkoro uczniów zareaguje, agresor straci pewność siebie.
Artykuł ze strony Operon.pl
Broszury, które pomogą zdiagnozować zaburzenia uczenia się
Dysleksja rozwojowa oraz specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment – SLI) dotyczące języka mówionego bardzo poważnie zmniejszają szanse edukacyjne dotkniętych nimi dzieci. Im wcześniej problem jest prawidłowo zidentyfikowany, tym skuteczniejsze są działania profilaktyczne i terapeutyczne. Specjaliści z Instytutu Badań Edukacyjnych przygotowali broszury dla rodziców i nauczycieli na temat tych zaburzeń.
„Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją?” to publikacja skierowana do rodziców. Zaprezentowano w niej listę objawów, informacje dotyczące genezy i występowania dysleksji, a także praktyczne wskazania i rozwiązania dotyczące pomocy dzieciom z ryzykiem pojawienia się tego schorzenia, które w Polsce utrudnia naukę ok. 10 proc. uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Eksperci IBE zwracają uwagę, że choć pierwsze oznaki dysleksji możemy dostrzec dopiero, gdy dziecko zaczyna się uczyć czytania i pisania, jest wiele wczesnych symptomów, które można zaobserwować przed rozpoczęciem nauki.
Druga broszura, przeznaczona dla rodziców i nauczycieli, dotyczy mało rozpoznawalnego w Polsce specyficznego zaburzenia językowego (SLI) charakteryzującego się trudnościami w uczeniu się języka ojczystego i w posługiwaniu się nim. Szacuje się, że problem ten może dotyczyć nawet 300 tys. dzieci w grupie wiekowej od 4 do 14 lat. Broszura „SLI – specyficzne zaburzenia językowe. Podstawowe informacje dla rodziców i nauczycieli” odpowiada na pytania: co to jest SLI, czym się charakteryzuje, jakie są jego konsekwencje, w jaki sposób można pomagać dzieciom z tym zaburzeniem i jak je wspierać.
Artykuł ze strony Operon.pl
Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Niechaj nadchodzące Święta Bożego Narodzenia upłyną w zdrowiu, spokoju oraz rodzinnej atmosferze, niech wypełnia je zapach świątecznych wypieków, nuta wspólnie śpiewanej kolędy, ciepło kochających serc, bliskość, pokój i radość.
Życzymy, aby Nowy Rok przyniósł wiele sukcesów zawodowych, a w życiu rodzinnym i osobistym doprowadził do spełnienia wszystkich oczekiwań i marzeń.
Pracownicy SP Olza
Zawsze, ilekroć uśmiechasz się do swojego brata i wyciągasz do niego ręce, jest Boże Narodzenie. Zawsze, kiedy milkniesz, aby wysłuchać, jest Boże Narodzenie. Zawsze, kiedy rezygnujesz z zasad, które jak żelazna obręcz uciskają ludzi w ich samotności, jest Boże Narodzenie. Zawsze, kiedy rozpoznajesz w pokorze, jak bardzo znikome są twoje możliwości i jak wielka jest twoja słabość, jest Boże Narodzenie. Zawsze, ilekroć pozwolisz, by Bóg pokochał innych przez ciebie, zawsze wtedy, jest Boże Narodzenie. Matka Teresa z Kalkuty
Policjant przypomina
Przed zbliżającymi się feriami zimowymi przybył do nas, na zaproszenie pani Dyrektor, policjant pan Mateusz Psota z drogówki w Raciborzu (absolwent SP Olza). Kolejno spotkał się z dziećmi z klas I – III oraz uczniami starszych klas.
Uczniowie serdecznie powitali gościa i z zainteresowaniem słuchali krótkiej pogadanki z zakresu bezpieczeństwa, której celem było kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań wśród najmłodszych. Pan policjant przybliżył dzieciom zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na boisku szkolnym i w domu oraz zasady ograniczonego zaufania w stosunku do obcych. Największym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyło się prezentowane przez pana policjanta wyposażenie policyjne, niezbędne podczas wykonywania pracy. Dzieci zadawały również wiele, czasami zaskakujących pytań.
Podczas spotkania z uczniami klas IV – VI omówione zostały zagadnienia dotyczące ogólnie pojętego bezpieczeństwa, bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego korzystania z Internetu oraz odpowiedzialności karnej nieletnich za popełnione czyny.
W trakcie spotkania pan Mateusz Psota podkreślał, jak ważna jest znajomość numerów alarmowych.
Mamy nadzieję, że uczniowie wzięli sobie do serca wszystkie rady i przestrogi.
Agnieszka Kruczek
Inicjatywa Samorządu Uczniowskiego - "Pokochajmy ciszę"
Hałas w szkołach kojarzy się przede wszystkim z wrzawą, która w trakcie przerw wypełnia korytarze, stołówki i świetlice. Na początku dekoncentruje i męczy, potem drażni i powoduje wybuchy złości. A w konsekwencji jest efektem gorszych wyników w nauce. Hałas jest jednym z największych problemów w polskich szkołach, który doskwiera zarówno uczniom jak i nauczycielom. Wdług badań na przerwach między lekcjami jego poziom wynosi nawet 110 dB, czyli zdecydowanie przekracza dopuszczalną normę.
Hałas w szkole narasta głównie po dłuższych przerwach w nauce i zazwyczaj na długiej przerwie staje się nie do zniesienia. Zatem sprawą priorytetową po zimowej przerwie świątecznej stała się walka z hałasem i stworzenie optymalnych warunków akustycznych, które mają sprzyjać nauce i samopoczuciu, ale także bezpieczeństwu uczniów.
Z uwagi na powyższe inicjatywą Samorządu Uczniowskiego była szkolna akcja "Pokochajmy ciszę". Każda z klas przygotowała propozycje spędzania przerw, a w szczególności tej najdłuższej. Największym zaskoczeniem dla pedagogów była propozycja uczniów klasy VI, którzy zadeklarowali, że będą bawić się z uczniami klas I-III podczas długiej przerwy. Młodsi uczniowie podsunęli swoje ulubione wyliczanki i tym sposobem duża przerwa na korytarzu pierwszego piętra diametralnie zmieniła swoje oblicze. To bardzo duży sukces uczniów. Gratulujemy i życzymy im wytrwałości oraz niegasnącego zaangażowania w podjętą przez nich misję ratowania uszu szkolnej społeczności.
Agnieszka Kruczek
Jeśli nic nie idzie dobrze, zadzwoń do babci
Dzień Babci i Dziadka - święto, które każdego roku angażuje całą szkolną społeczność - uczniów, wszystkich pracowników szkoły i rodziców; święto, które stało się potężną imprezą środowiskową, ale nade wszystko święto Dziadków - daru Boga dla dzieci.
Dziadkowie są nieodłącznym, bardzo istotnym elementem krajobrazu dzieciństwa. To czego potrzebują dzieci w obfitości dostarczają Babcia z Dziadkiem, czyli:
- bezwarunkowej miłości,
- dobroci,
- akceptacji i cierpliwości,
- ale przede wszystkim tego co najważniejsze - ciasteczek.
W tym roku każda z klas indywidualnie prezentowała swoje popisy przygotowane pod okiem wychowawców. Można było podziwiać inscenizację "Rzepki" Juliana Tuwima (kl. Ib), kabarecik o tym jak chory kotek w styczniu poszedł do doktora (kl. IV), piosenki o pieczeniu ciasta i słodkie wierszyki (kl. Ia), polkę i orkiestrę (kl. Iab), układ gimnastyczno-akrobatyczny (kl. V), tańce śląskie (kl. II i III), spontaniczną piosenkę o dziadkach (kl. VI), dwa układy tańca nowoczesnego (dziewczynki z klas IV-VI) i piosenki zespołu wokalnego (dziewczynki z klas III-V) oraz występ solowy Angeliki Piprek "Walczyk" na akordeonie. Chciałabym podkreślić, że w imprezie wystąpili właściwie wszyscy uczniowie szkoły. Dzieciom bardzo zależało na pokazaniu się na scenie przed Babciami i Dziadkami. Świetnie poradzili sobie w pokonaniu tremy i stresu.
Tegoroczna impreza odbyła się 23 stycznia o godzinie 17.00. Składała się z 1,5 godzinnej akademii i słodkiego poczęstunku przygotowanego przez mamy uczniów klasy III. Zawitało do nas ponad 160 gości. Wszystkim przybyłym bardzo serdecznie dziękujemy za obecność, brawa i darowizny na rzecz szkoły. Zapraszamy za rok!
Agnieszka Kruczek
Proste życie z dziećmi
Chciałabym zachęcić Rodziców do korzystania z oferty serwisu: Miastodzieci.pl. "Jest to serwis dla rodziców tworzony przez rodziców. To miejsce dla szukających informacji na temat możliwości aktywnego spędzania czasu z dziećmi, zajęć pozalekcyjnych, gier i zabaw oraz informacji kulturalnych dla dzieci z całej Polski. Bogaty zbiór codziennie aktualizowanych danych sprawia, że portal jest wartościowym i unikalnym źródłem informacji."
Dzisiaj polecam do przeczytania darmowy e-book:"Proste życie z dziećmi 50 pomysłów na uproszczenie życia rodzica i dobre relacje w rodzinie".
Nie walcz o bycie idealnym rodzicem - tacy nie istnieją. Odpuść sobie i dzieciom.
Agnieszka Kruczek
Szkolne akcje
Przed Świętami Bożego Narodzenia uczniowie naszej szkoły włączyli się w dwie akcje:
- "Cała Polska czyta dzieciom" - uczniowie klasy IV pod opieką p. Elżbiety Górskiej wybrali się do przedszkola, aby poczytać zabawne opowiadania i bajki maluchom. Dzieci były zasłuchane i nie przeszkadzały kolegom. Akcja zostanie powtórzona w semestrze letnim.
- "Świąteczna paczka" - to coroczna akcja zbierania słodyczy dla dzieci z Domu Dziecka w Gorzyczkach, którą koordynuje p. Joanna Paździor. Wielki kosz został bardzo szybko zapełniony słodyczami i przewieziony do Gorzyczek.
Agnieszka Kruczek
Podsumowanie pracy Samorządu Uczniowskiego w I semestrze roku szkolnego 2014/2015
Wybory do SU odbyły się w dn. 1.10.2014. Poprzedziła je dwutygodniowa kampania wyborcza zakończona wystąpieniem i przedstawieniem swoich programów przez każdego z kandydatów na forum szkoły. Głos mógł oddać każdy z uczniów naszej szkoły. Nad prawidłowym przebiegiem wyborów czuwała komisja wyborcza złożona z trzech uczniów klasy VI, która sporządziła na koniec protokół w którym stwierdzono iż wybory zostały przeprowadzone prawidłowo i bez żadnych zakłóceń.
Skład Rady Samorządu Uczniowskiego:
• Mateusz Groborz – Przewodniczący
• Sandra Koch – Zastępca przewodniczącego
• Natalia Dłużniak – Sekretarz
• Oliwia Styrnol – Członek
• Magdalena Długi – Członek
• Adam Piprek – Członek
• Paulina Kwiatkowska - Członek
Samorząd Uczniowski zrealizował następujące zadania:
- Zebranie Samorządu Uczniowskiego: wybór opiekuna; przydział do sekcji i omówienie zakresu działań każdej z nich
- Prowadzenie szczęśliwego numerka
- Akcja „Pomóż i TY” na rzecz osób niewidomych i niedosłyszących
- Zakup upominków z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
- Przygotowanie apelu z okazji 11 listopada pod kierownictwem p. Kruczek
- Zorganizowanie dyskoteki szkolnej: „Andrzejki 2014”
- Pomoc w organizacji turnieju piłki nożnej z okazji 10–lecia sali gimnastycznej
- Pomoc w przygotowaniu w szkole mikołajek
- Zainicjowanie koła kulinarnego
- Zorganizowanie dyskoteki szkolnej: „Karnawał 2015”
- Inicjatywa uczniowska „Pokochajmy ciszę”
- Utworzenie skrzynki na inicjatywy uczniów
Ponadto w ramach swojej działalności Samorząd Uczniowski zajmował się zakupem kwiatów i upominków okolicznościowych. Odbyły się dwa spotkania z opiekunem oraz kilka spotkań z p. Dyrektor Edytą Cogiel.
Dawid Wacławczyk
Słuchowiska, które uczą historii
Stowarzyszenie Filmowe TRZECI TOR w przyjemny sposób przybliża dzieciom wybrane wydarzenia z dziejów Polski. Z myślą o dzieciach w wieku 5–10 lat opracowano „Historię dla dzieci”, czyli osiem dziesięciominutowych słuchowisk łączących bajkę z historią, a piękną muzykę i piosenki – z opowieścią.
Bohaterowie słuchowisk – sześcioletnia Zosia i dziewięcioletni Bartek – poznają świat przez codzienne doświadczenia oraz przez pryzmat opowieści dziadka, który prócz wiedzy historycznej przekazuje wnukom to, co w życiu jest najważniejsze. Dzieci dowiadują się m.in. tego, że za Piastów państwo polskie było rozdrobnione „jak szklanka, którą wczoraj upuścił Bartek”, król Łokietek zjednoczył Polskę „choć był mały”, a jego syn Kazimierz miał przydomek „Wielki” nie dlatego, że był bardzo duży, ale dlatego, że robił wielkie rzeczy i „zostawił Polskę murowaną”, za to król Zygmunt I i Zygmunt Stary to jedna i ta sama osoba, z kolei Sobieski był nazywany przez Turków Lwem Lechistanu.
Atutem słuchowisk jest to, że dzieci mogą się wcielić w postaci historyczne (królową Bonę czy Kościuszkę) i zaśpiewać o nich piosenkę. Słuchowiska mają charakter teatru radiowego, z autorskimi tekstami, muzyką i oprawą dźwiękową. Doskonale nadają się do wykorzystania w trakcie zajęć szkolnych, pozalekcyjnych i w domu.
Wszystkie nagrania, teksty słuchowisk i piosenek można pobrać bezpłatnie na stronie internetowej historiadzieci.pl.
Artykuł ze strony Operon.pl
Ogólnopolski sukces!
Z przyjemnością informujemy, że
dyplomy laureata za zajęcie 1. miejsca
w ogólnopolskim konkursie przedmiotowym PINGWIN 2014
z języka polskiego
na poziomie klasy 4 szkoły podstawowej otrzymali:
Magdalena Długi oraz Paweł Nawrat.
Serdecznie gratulujemy Uczniom!
Agnieszka Kruczek
Balik klas młodszych
17 lutego 2015 roku w godzinach od 16.00 do 18.00 odbył się w naszej szkole balik przebierańców.
Pani Bogusia Oślizło razem z klasą trzecią zadbała o to, aby tego dnia łącznik naszej szkoły wyglądał nadzwyczajnie. „Sala balowa” przystrojona była balonami oraz kolorowymi ozdobami. Wyjątkowy wystrój od razu wprowadził atmosferę zachęcającą do zabawy. Uczniowie wcielili się w bohaterów bajek i filmów. Były księżniczki, czarnoksiężnicy, Indianie, pani Zima, wojownicy Ninja, kowboje, a nawet Murzynek Bambo. Nie zabrakło też stróżów prawa, a więc policjantów, czy pomocy medycznej. Muzyka płynąca z głośników inspirowała do szalonej zabawy. Animatorki z klasy piątej i szóstej urozmaicały zabawę różnymi konkursami. Największym zainteresowaniem cieszyła się zabawa „krzesełka”. Punktem kulminacyjnym imprezy był wybór Króla i Królowej balu. Królem balu został Igor Goraus z klasy trzeciej jako Murzynek Bambo. Natomiast królową balu została Oliwia Kwiatoń z klasy trzeciej, która wcieliła się w pokojówkę. Miłym przerywnikiem zabawy był słodki poczęstunek przygotowany przez Radę Rodziców. Na baliku była również okazja zrobienia pamiątkowego zdjęcia w stroju karnawałowym. Niestety radosna zabawa dobiegła szybko końca i trzeba było rozejść się do domów. Szkoda, że następny balik dopiero za rok.
Dorota Raczyńska
Rekrutacja na rok szkolny 2015/2016
Szanowni Rodzice! Prosimy o zapoznanie się z poniższym dokumentem.
Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2015/16
Ewaluacja zewnętrzna
Drodzy Rodzice, Uczniowie, Pracownicy oraz Przyjaciele Szkoły Podstawowej w Olzie!
W związku z zakończeniem ewaluacji zewnętrznej, składamy serdeczne podziękowania wszystkim osobom, które brały udział w ankietowaniu i wywiadach, wyrażając opinie na temat pracy naszej placówki.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 23.01.2015 - 09.02.2015 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji, w skład którego weszli: p. Anna Kozowska i p. Ireneusz Komorowski.
Badaniem objęto uczniów (ankieta i wywiad grupowy), rodziców (ankieta i wywiad grupowy) i nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy). Przeprowadzono wywiad indywidualny z dyrektorem szkoły, grupowy z przedstawicielami samorządu lokalnego i partnerów szkoły, grupowy z pracownikami niepedagogicznymi, a także obserwacje lekcji.
Na podstawie zebranych danych został sporządzony raport, z którym można się zapoznać na platformie internetowej www.npseo.pl. w zakładce "Zobacz raport z ewaluacji swojej szkoły".
WYNIKI EWALUACJI
WYMAGANIE: Respektowane są normy społeczne
POZIOM SPEŁNIANIA WYMAGANIA PRZEZ SZKOŁĘ PODSTAWOWA IM. KAROLA MIARKI W OLZIE: B
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania:
Szkoła Podstawowa w Olzie jest miejscem zapewniającym uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, sprzyjającym nauce i pracy. Świadczą o tym wypowiedzi uczniów, pracowników niepedagogicznych, partnerów szkoły oraz przedstawicieli organu prowadzącego. Uczniowie uczestniczą w realizacji przedsięwzięć zainicjowanych przez samorząd uczniowski, są to m.in.: akcje charytatywne, organizacja imprez kulturalno – rozrywkowych, apeli.
Zasady postępowania i współżycia w szkole są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu, a wpływ na nie mają zarówno rodzice, jak i uczniowie, tak można sądzić na podstawie ankiet rodziców i uczniów, wywiadów oraz obserwacji zajęć.
W szkole prowadzona jest systemowa analiza podejmowanych działań wychowawczych, a wnioski przyczyniają się w razie potrzeby do modyfikacji działań, przede wszystkim dotyczących bezpieczeństwa. Zarówno rodzice, jak i uczniowie, uczestniczą w modyfikacjach działań wychowawczych, takie są opinie dyrektora, nauczycieli, uczniów i rodziców.
Ewaluacja zewnętrzna polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania szkoły w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa:
1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów.
2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
4. Uczniowie są aktywni.
5. Respektowane są normy społeczne.
6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8. Promowana jest wartość edukacji.
9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.
10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Ewaluacja ma także na celu ustalenie poziomu spełniania przez szkołę wymagań zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10.2009r. wraz ze zmianami z dnia 10.05.2013r. Szkoła może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
● Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
Dni wolne
1 kwietnia 2015 roku, godzina 9.00 - sprawdzian po szkole podstawowej - dzień wolny od zajęć dydaktycznych.
Uczniowie, którzy chcą w tym dniu korzystać z opieki świetlicowej proszeni są o zgłoszenie się do wychowawcy lub opiekuna świetlicy.
2 -7.04.2015 r. - wiosenna przerwa świąteczna
Piknik rodzinny
ZAPROSZENIE
Serdecznie zapraszamy całe rodziny na
Piknik Rodzinny organizowany w Szkole Podstawowej w Olzie
/sala gimnastyczna i plac szkolny/
w najbliższą niedzielę tj. 14 czerwca 2015r.
Początek o godzinie 15.30.
W programie:
- Występy dzieci przedszkolnych
- Występy uczniów SP Olza
- Rywalizacja sportowa w kategoriach klas I-III oraz IV-VI
- Zawody dla chętnych rodziców
- Zamek/zjeżdżalnia
- Wędka szczęścia
- Strzelnica
- Przejażdżka kucykiem
- Malowanie twarzy i stylizacje dla dzieci
- Prezentacje harcerzy
- Pokazy sztuk walki
Rada Rodziców, Dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna i Samorząd Uczniowski
Podziękowania
Składam serdeczne podziękowania za organizację festynu wszystkim Rodzicom, którzy aktywnie włączyli się w jego przygotowanie, a w szczególności Pani Beacie Młynarczyk wiceprzewodniczącej Rady Rodziców. Dziękuję również nauczycielom za aktywny udział w imprezie, uczniom za udane występy oraz sponsorom za wsparcie finansowe Pikniku Rodzinnego.
mgr Edyta Cogiel
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Olzie