KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W OLZIE
NA LATA 2017 - 2021
Przyjęta Uchwałą Nr 2/2017/2018 Rady Pedagogicznej z dnia 30.08.2017r.
Zaopiniowana przez Radę Rodziców dnia 30.08.2017r.
Podstawa prawna
pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
Nasze przedszkole
Oficjalne otwarcie nowego budynku Przedszkola Publicznego w Olzie nastąpiło w 2005 roku. Organem prowadzącym jest Gmina Gorzyce, nadzór sprawuje Śląskie Kuratorium Oświaty w Katowicach. Dyrektorem przedszkola jest od dnia 01.09.2007 roku mgr Krystyna Wolnik .
Przedszkole zlokalizowane jest w Olzie przy ul Szkolnej 24. Budynek jest nowoczesny i dostosowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Znajdują się tu pomieszczenia użytkowane przez dzieci oraz administracyjno – gospodarcze. Sale zajęć są wielofunkcyjne, dobrze oświetlone, estetyczne i przestronne oraz wyposażone w niezbędne meble, sprzęt
i pomoce dydaktyczne. Przy każdej sali usytuowana jest łazienka, a w holu przedszkola szatnia. Przedszkole posiada również duży ogród na którym znajduje się plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i wypoczynku. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym.
Do przedszkola uczęszcza 50 wychowanków w wieku od 3 do 6 lat. Dzieci rozmieszczone są w dwóch oddziałach.
Zgodnie z potrzebami rodziców placówka czynna jest w godz. 7.00 – 15.00 (poniedziałek, czwartek i piątek) oraz w godz. 7.00 - 15.30 (we wtorek i środę). Opiekę nad dziećmi sprawuje dyrektor przedszkola, trzech nauczycieli, nauczyciel – katecheta i nauczyciel języka angielskiego, a także specjalistka logopedii, zatrudniona w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pracownicy administracji i obsługi (7 osób). Kadra pedagogiczna posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie w Olzie, niektóre dojeżdżają z miejscowości Odra.
Nasze grupy są grupami mieszanymi. Dzieci uczą się poprzez obserwację innych, a więc starszych lub młodszych. Dzieci młodsze podpatrują pewne czynności u starszych kolegów np. wiązanie butów, ściąganie kurtki, posługiwanie się nożem itp. Dzieci starsze mogą pomagać młodszym, jednocześnie ćwicząc nabyte umiejętności, stają się opiekuńcze.
Dzieci uczą się przyjmować nowych członków i żegnać starszych, gotowych do pójścia do szkoły. Każdemu nowemu dziecku łatwiej jest wejść do grupy, gdy widzi, że inne dzieci nie płaczą, znają zabawy i rytuał dnia. Dzieci mają punkt odniesienia jak to jest być młodszym lub starszym. Najważniejsze, że dzieci uczą się będąc w grupie, że można radzić sobie z czymś lepiej lub gorzej i że jest to normalne i naturalne. Takie jest życie.
Praca dydaktyczna, opiekuńcza i wychowawcza prowadzona jest zgodnie z podstawa programową wychowania przedszkolnego i przyjętym do realizacji programem. Placówka współpracuje z rodzicami dzieci pełniąc rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze. Rodzice są naszymi współpartnerami w procesie edukacji, wychowania i opieki nad dziećmi.
W realizację naszych działań, misji i wizji placówki zaangażowani są wszyscy pracownicy przedszkola, rodzice i instytucje wspierające. Efektem wspólnie podejmowanych inicjatyw jest przedszkole, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne, mogą rozwijać swoje talenty i upodobania. Jednym słowem przedszkole, do którego przychodzą z radością.
CELE KONCEPCJI PRACY NASZEGO PRZEDSZKOLA:
ü Głównym celem naszych działań jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, mające na celu osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
ü Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: dobroć tolerancja, empatia, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, umiejętność współdziałania itp.
ü Zapewnienie bezpieczeństwa oraz wszechstronnego rozwoju, akceptacji i poszanowania praw wszystkich naszych wychowanków.
ü Podnoszenie, jakości pracy przedszkola poprzez współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli.
ü Propagowanie wzorów, norm i zachowań powszechnie akceptowanych społecznie.
ü Dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne wszystkich wychowanków.
ü Wsparcie rodziców w wychowaniu dziecka.
ü Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne i wyjątkowe!
Zrobimy wszystko, aby czuło się akceptowane i bezpieczne oraz pomożemy mu poznać siebie, stać się samodzielnym i otwartym na świat.
Tolerujemy tylko pozytywne zachowania i wspieramy każdego przedszkolaka w jego rozwoju na miarę jego możliwości. Promujemy dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, rozwijanie zdolności artystycznych oraz budujemy; poczucie przynależności grupowej i przedszkolnej, tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczymy odróżniania dobra od zła. Kierujemy się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
Pragniemy, w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
NASZE MOTTO TO:
„Moje przedszkole to mój drugi dom, bo stawia na Mnie, na moje szczęśliwe dzieciństwo i na mój wszechstronny rozwój.”
WIZJA PRZEDSZKOLA
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko ma prawo do :
ü serdecznej, mądrej miłości i ciepła,
ü spokoju i samotności, gdy tego chce,
ü proszenia o to , czego chce ( ale nie wymagania tego),
ü wyrażania swojego zdania,
ü nielogicznego postępowania bez konieczności uzasadniania,
ü samodzielnego podejmowania decyzji,
ü indywidualnego i własnego tempa rozwoju,
ü zabawy i wyboru towarzysza zabawy,
ü pomocy ze strony dorosłych,
ü popełniania błędów,
ü odnoszenia sukcesów
ü nauki, informacji , badania i eksperymentowania.
Dziecko ma obowiązek:
ü używać form grzecznościowych wobec kolegów i dorosłych,
ü dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów,
ü dbać o porządek w swoim otoczeniu,
ü dbać o swój wygląd i estetykę ubrania,
ü przestrzegać zasad współżycia w grupie, a w szczególności:
ü okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
ü szanować godność i wolność osobistą drugiego człowieka,
ü wykazywać się empatią, zrozumieniem i wyrozumiałością.
Model absolwenta:
Umiejętności społeczne i wychowanie patriotyczne :
– nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
– zna i stosuje zwroty grzecznościowe,
– przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świecie dorosłych,
– wykazuje inicjatywę w zabawie,
– uwzględnia prawa innych,
– wie, że należy pomagać innym w trudnych sytuacjach,
– szuka sposobów rozwiązywania konfliktów,
– zna swój adres,
– wie że mieszka w Polsce i jest Polakiem,
– rozpoznaje i nazywa symbole narodowe i stolicę Polski,
– wie, że Polska należy do Unii Europejskiej.
Dojrzałość emocjonalna i rozumienie świata wartości
– rozpoznaje emocje, potrafi je nazwać i adekwatnie je wyraża i właściwie reaguje na emocje innych,
– potrafi ocenić zachowanie jako dobre lub złe,
– prawidłowo reaguje na porażkę , nie wycofuje się , poszukuje nowych rozwiązań,
– rozpoznaje wartości takie jak prawda, piękno, tolerancja, miłość i przyjaźń.
Dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych:
– orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,
– zachowuje ostrożność wobec nieznajomych,
– wie ,czym jest zdrowie i życie , potrafi chronić je przed zagrożeniami,
– wie ,jak zachować się w sytuacji zagrożenia , gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią prosić,
– zna numery alarmowe,
– wie, że nie można samodzielnie używać lekarstw i stosować środków chemicznych,,
– próbuje samodzielnie organizować sobie czas.
Dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną:
– przestrzega higieny osobistej,
– jest sprawne i aktywnie fizycznie,
– zna zasady zdrowego odżywiania,
– rozumie konieczność odpowiedniego przygotowania żywności do spożycia / mycie, gotowanie/,
– wie, że nie należy zrywać i spożywać nieznanych roślin i owoców,
– wie, że podczas choroby konieczne jest przyjmowanie lekarstw i,że podaje je tylko osoba dorosła.
Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne:
– jest samodzielne w zakresie samoobsługi,
– wie kiedy i dlaczego należy myć ręce,
– dba o swoje rzeczy i schludny wygląd,
– utrzymuje porządek w swoim otoczeniu,
– właściwie zachowuje się przy stole.
Rozwój mowy:
– koncentruje uwagę na rozmówcy,
– wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia,
– wyraża własne sądy,
– pyta o niezrozumiałe słowa i fakty,
– rozumie dłuższe treści czytane i opowiadane,
– rozumie złożone polecenia,
– wymawia wszystkie głoski prawidłowo.
Czynności intelektualne:
– rozumie i określa stosunki przestrzenne czasowe i ilościowe,
– różnicuje stronę lewą i prawą,
– klasyfikuje przedmioty podając uogólnienia,
– układa historyjko obrazkowe, potrafi przewidywać i wnioskować,
– liczy, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
– tworzy sekwencje wieloelementowe,
– dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową potrzebną do nauki pisania,
– rysuje wzory od lewej do prawej strony kartki,
– rozpoznaje w słowach sylaby i głoski,
– interesuje się czytaniem i pisaniem, jest gotowe do nauki pisania i czytania.
Rozumienie i znajomość świata przyrody:
– dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianami pór roku,
– dostrzega przystosowanie roślin i zwierząt do życia w określonym środowisku,
– wie, jakie niebezpieczeństwa zagrażają przyrodzie ze strony człowieka,
– wie, w jaki sposób człowiek może chronić przyrodę.
Wychowanie przez sztukę:
– wypowiada swoją zdolność do przeżywania poprzez różnorodne techniki plastyczne,
– jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody,
– zna różne instytucje kulturalne, bywa w nich i wie jak się w nich zachować,
– zna i śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru,
– wykonuje proste formy taneczne,
– odgrywa role w zabawach parateatralnych.
ZASADY PRACY
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
METODY STOSOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU
1. Metody czynne:
2. Metody oglądowe:
artystycznie utwory literackie.
3. Metody słowne:
4. Nowatorskie formy i metody pracy z dzieckiem:
TRADYCJE PRZEDSZKOLA
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę, swoją nazwę, logo
oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Cele współpracy z rodzicami:
v dążenie do jednakowych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
v nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
v przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
v przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,
v przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
v wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
v włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
v podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia,
v ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
Formy współpracy z rodzicami
v zebrania ogólne i grupowe,
v konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami,
v prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wiersze, piosenki, eksponowanie prac dzieci, porady dla rodziców, artykuły),
v zajęcia adaptacyjne z udziałem nowo przyjmowanych dzieci i ich rodziców,
v zajęcia otwarte,
v udział w uroczystościach przedszkolnych,
v włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
v udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola, wyrażanie opinii, wypełnianie ankiet,
v angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, zakup mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy do zajęć itp.
Cele współpracy z instytucjami:
v rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
v kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
v kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
v urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
v poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
v zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
v podtrzymywania tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej (Festyn);
Nasze przedszkole współpracuje z:
v Policja
v Straż Pożarna
v Ośrodek Zdrowia w Olzie
v Wiejski Dom Kultury w Olzie
v Koło Gospodyń Wiejskich
v Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
v Ośrodek Pomocy Społecznej
v Biblioteka wiejska, szkolna
v Szkoła Podstawowa w Olzie
Promocja przedszkola w środowisku lokalnym:
v dbanie o jak najlepszą opinię o placówce w środowisku lokalnym,
v rozpowszechnianie wychowania przedszkolnego,
v prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej
v organizowanie uroczystości
v zabieganie o notatki w prasie lokalnej,
v dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
v rozpowszechnianie informacji o przedszkolu
DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU:
ü Ma możliwości indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
ü jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania
ü ma warunki do budowania pozytywnego obrazu samego siebie i dostrzegania swoich mocnych stron
ü uczy się współpracować z innymi i dostrzegać ich potrzeby,
ü zna swoje prawa i obowiązki
ü jest optymistyczne, wesołe, otwarte, czuje się bezpieczne,
ü jest akceptowane takim, jakim jest
ü osiąga dojrzałość szkolną, gwarantującą z powodzenie rozpoczęcie nauki w szkole
RODZIC W NASZYM PRZEDSZKOLU:
ü współpracuje z nauczycielami
ü jest parterem w tworzeniu i realizacji działalności wychowawczo-dydaktycznej przedszkola
ü aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola
ü wyraża swoją opinię i ocenia pracę przedszkola
ü ma możliwość korzystania z pomocy specjalistów
ü otrzymuje rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka
.
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
ü aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowymi i dokumentami placówki
ü współpracują w zespole rodzicami i środowiskiem lokalnym
ü pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola
ü wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój
ü stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola
ü wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
ü monitorują efektywność własnej pracy
ü doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe
ü są aktywni i twórczy, innowacyjni, bardzo zaangażowani w pracę przedszkolu
REALIZACJA PROJEKTÓW/PROGRAMÓW
v "Przedszkolak pełen zdrowia" z Akademii Zdrowego Przedszkolaka,
v "Bezpieczny Przedszkolak",
v "Czyste powietrze wokół nas".
v „Nie truj sąsiada”
PLAN DZIAŁAŃ NA LATA 2017 - 2020
W roku szkolnym 2017/2018 będziemy realizować następujące zagadnienia:
1. "Sprawność fizyczna i ruchowa warunkiem dobrego rozwoju dziecka"
Cele:
i
2. „Lubię matematykę” – rozwijanie edukacji matematycznej w przedszkolu.
Cele:
Zadania:
W roku szkolnym 2018/2019 będziemy realizować następujące zagadnienia:
1. „Przedszkolak Małym Patriotą” -wprowadzanie dziecka w świat wartości, wychowanie obywatelskie i patriotyczne
Cele:
2. „Bezpieczny przedszkolak” – promowanie zachowań warunkujących bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
Cele:
W roku szkolnym 2019/2020 będziemy realizować następujące zagadnienia:
1. „Z ekologią za pan brat” – tworzenie warunków sprzyjających podnoszeniu świadomości ekologicznej dzieci
Zadania:
2. „Wychowanie przez czytanie” – rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Cele:
W roku szkolnym 2020/2021 będziemy realizować następujące zagadnienia:
1. „Przedszkolak twórcą i artystą” .
ZADANIA :
· CELE:
2. „Matematyka w kolorach” – rozwijanie kompetencji matematycznych .
CELE:
przedszkolnym
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
w zakresie bazy
w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ:
Rada Pedagogiczna Przedszkola Publicznego w Olzie oraz uchwałą
nr /2017/2018 zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu w dniu .