Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Polskiego
25 Września 2020Uczeń, który zamierza wziąć udział w konkursie zobowiązany jest do przeczytania dodatkowych lektur oraz obejrzenia filmu podanych na końcu zakresu umijętności.
Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego
dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego w roku szkolnym 2020/2021
Zakres umiejętności.
- Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury.
- Analiza i interpretacja utworów literackich oraz innych tekstów kultury z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
- Wykorzystywanie podstawowej wiedzy o języku - znajomość pojęć oraz terminów służących opisywaniu języka i komunikowaniu się ludzi.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnej na określony temat.
- Umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Wykorzystywanie elementów retoryki do tworzenia wypowiedzi pisemnych.
Na II i III stopniu konkursu obowiązują wiadomości i umiejętności wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (II etap edukacyjny w zakresie języka polskiego) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. 2017 poz. 356 ze zm.) oraz wiadomości i umiejętności wykraczające poza podstawę programową, ujęte w poniższym wykazie treści.
Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Polskiego
dla uczniów szkół podstawowych zostanie przeprowadzony
w następujących terminach:
1) pierwszy stopień - do 10 listopada 2020 r.
2) drugi stopień - 19 listopada 2020 r.,
3) trzeci stopień - 18 lutego 2021 r.
I stopień. Zakres treści.
Zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury opracowuje i przekazuje uczniom szkoły szkolna komisja konkursowa.
II stopień. Zakres treści
Uczeń określa
- tematykę oraz problematykę utworu;
- nadawcę i odbiorcę (adresata) wypowiedzi;
- rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje w utworze;
- wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki (główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas i miejsce przedstawionych zdarzeń, wskazuje zależności między zdarzeniami;
- rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach;
- określa funkcje elementów konstrukcyjnych utworu literackiego, w tym: tytułu, podtytułu, motta, puenty;
- wskazuje w utworach literackich elementy budowy akcji: ekspozycję, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji;
- rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju literackiego;
- określa cechy powieści: obyczajowej, współczesnej, młodzieżowej, podróżniczej, sensacyjnej, opowiadania, dziennika, pamiętnika;
- rozpoznaje cechy dialogu, monologu, opowiadania, opisu;
- zna pojecie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst);
- analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w tym ikoniczne (np.: obraz, plakat, rzeźba, grafika);
- identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy tekstów: informacyjny, publicystyczny, ikoniczny, reklamowy;
- odróżnia informacje o faktach od opinii;
- porównuje utwory literackie lub ich fragmenty pod względem treści i formy;
- wyodrębnia obrazy poetyckie w utworach lirycznych;
- charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów;
- rozpoznaje metaforę, ożywienie, uosobienie, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, pytanie retoryczne, anaforę, apostrofę, peryfrazę i określa ich funkcje;
- wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym: wers, rym, strofę, refren;
- rozróżnia wiersz biały od rymowanego;
- wyróżnia rodzaje rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe;
- rozróżnia synonimy, antonimy, homonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje je we własnych wypowiedziach;
- dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje neologizmy, eufemizmy i objaśnia ich role w utworach literackich;
- wskazuje i rozróżnia środki perswazji oraz manipulacji, rozumie ich funkcje w reklamie i w innych tekstach;
- używa środków językowych charakterystycznych dla perswazji, tworząc własny tekst;
- formułuje tezę oraz hipotezę, dobiera argumenty, układa kontrargumenty, uzasadnia swoje stanowisko;
- zna i stosuje związki frazeologiczne związane tematycznie z pojęciami: podróż, przygoda, wyspa, przyjaźń;
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego (scenariusz, reżyseria, gra aktorska);
- rozumie, czym jest adaptacja i ekranizacja utworu literackiego;
- wskazuje różnice między tekstem literackim a jego adaptacją/ekranizacją;
- rozpoznaje filmowe środki wyrazu oraz określa ich funkcje: słowo; obraz; muzyka; środki techniczne: kadr, ujęcie, scena, sekwencja; rodzaje planów filmowych.
Wykorzystuje wiedzę o języku:
- rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące;
- rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki zdania, zdania bezpodmiotowe;
- buduje wskazane wypowiedzenia i je przekształca;
- rozróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz je tworzy;
- wskazuje i tworzy różne typy podmiotów i orzeczeń, przydawek, dopełnień i okoliczników;
- rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy;
- rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego odmiennych części mowy i określa ich funkcje w wypowiedzi;
- stopniuje przymiotniki i przysłówki;
- oddziela temat fleksyjny od końcówki;
- wskazuje oboczności oraz tematy oboczne w odmianie rzeczownika;
- stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
- odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy czasownika (zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”);
- rozumie znaczenie oraz funkcje czasowników osobowych i nieosobowych;
- rozpoznaje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, tworzy je oraz określa ich funkcje w tekście;
- poprawnie używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz rozkazującym;
- stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej czasownika i przekształca czasowniki ze strony czynnej na bierną i odwrotnie, odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
- wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby.
Tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
- opowiadanie;
- opis, we tym: bohatera, przedmiotu, dzieła sztuki, krajobrazu, przeżyć;
- list prywatny i oficjalny;
- ogłoszenie;
- podziękowania;
- gratulacje;
- zaproszenie,
- przemówienie;
- sprawozdanie;
- instrukcja;
- recenzja;
- pamiętnik, dziennik;
- charakterystyka postaci;
- notatka w różnej formie (np. notatka encyklopedyczna, plan).
- Sporządza odtwórcze i twórcze plany ramowy oraz szczegółowy.
- Zna zasady budowania akapitów i stosuje je, tworząc wypowiedź pisemną.
- Stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi, rozpoznaje je i nazywa, np.: porównania, funkcjonalne powtórzenia, wyolbrzymienia.
- Zna i stosuje reguły ortografii oraz interpunkcji.
- Korzysta ze słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, synonimów, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukuje informacje w internecie.
III. Literatura.
Podręczniki do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
Defoe Daniel, Robinson Crusoe, Nasza Księgarnia, Warszawa 1993. ISBN 83-10-07794-7.
Nienacki Zbigniew, Pan Samochodzik i…templariusze, Oficyna Wydawnicza Warmia. ISBN 83-85875-03-4
Samochodzik i templariusze, reżyseria Hubert Drapella, Walentyna Maruszewska [film]
Dostęp z: https://www.cda.pl/video/3188963e6
Uwaga! Miejsce i rok wydania podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.