Rok szkolny 2016/2017
24 Sierpnia 2019Rok szkolny 2016/2017
Informacja o przyznaniu pomocy materialnej
Gmina Gorzyce ogłasza nabór wniosków o przyznanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu Gminy Gorzyce w roku szkolnym 2016/2017
INFORMACJA O PRZYZNANIU POMOCY MATERIALNEJ O CHARAKTERZE SOCJALNYM - STYPENDIUM SZKOLNE
Na podstawie rozdziału 8a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.), oraz uchwały Nr XLI/366/10 Rady Gminy Gorzyce z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów szkół, wychowanków ośrodków i słuchaczy kolegium zamieszkałych na terenie Gminy Gorzyce.
Osoby uprawnione
Pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym przysługuje:
- uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych,
- wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Kryterium dochodowe
Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota 514 zł. netto.
Wymagane dokumenty
- wniosek o przyznanie stypendium szkolnego o charakterze socjalnym,
- dokumenty potwierdzające uzyskane dochody z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku:
- zaświadczenie z zakładu pracy dla osób zatrudnionych,
- odcinek lub zaświadczenie z emerytury, renty
- zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej o pobieraniu świadczeń społecznych,
- zaświadczenie lub kserokopia dokumentu potwierdzającego otrzymanie alimentów,
- zaświadczenie lub kserokopia nakazu płatniczego, dla osób posiadających gospodarstwo rolne,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o dochodach uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
- zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o wypłacanym zasiłku dla bezrobotnych / zaświadczenie o bezrobociu,
- oświadczenie o występowaniu w rodzinie wielodzietności,
- oświadczenie o niepełnosprawności / zaświadczenia lekarskiego o ciężkiej lub długotrwałej chorobie
- oświadczenie, że rodzina jest niepełna
- w przypadku uczniów szkół Ponadgimnazjalnych zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły,
- itd.
Tryb i termin składania wniosku
Wnioski należy składać wraz z pełnym kompletem dokumentów w terminie do 15 września 2016 r. w sekretariacie Gminnego Zespołu Obsługi Finansowej w Gorzycach, ul. Bogumińska 13 w Gorzycach.
Druk wniosku można odebrać w Gminnym Zespole Obsługi Finansowej w Gorzycach, ul. Bogumińska 13: poniedziałek 7.30 - 17.00, wtorek - czwartek 7.30 - 15.30, piątek 7.30 - 14.00 lub pobrać ze strony internetowej: www.gzof.gorzyce.bip.info.pl.
Nowy rok szkolny 2016/2017
W czwartek 1 września rozpoczynamy nowy rok szkolny 2016/2017. Na godzinę 8.00 zapraszamy do kościoła parafialnego na mszę szkolną, po której, o godzinie 9.00, odbędzie się akademia w sali gimnastycznej naszej Szkoły.
Pierwszy dzwonek!
Pierwszy dzwonek już za nami! W czwartek uroczyście rozpoczęliśmy nowy rok szkolny, ale akademia trwała bardzo krótko, bo niestety w naszych szeregach zabrakło klasy I.
Zebranych witała klasa 4 i 3.
Spotkanie z policjantami
9 września odwiedzili naszą szkołę policjanci z Komendy Powiatowej z Wodzisławia Śląskiego. Spotkanie podzielone zostało na dwa bloki: dla klas młodszych oraz starszych.
W pierwszym spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas II-III. Najmłodsze dzieci miały okazję porozmawiać z policjantami o zachowaniu bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, o bezpiecznym przechodzeniu przez ulicę, prawidłowym zachowaniu się na przejściach dla pieszych oraz bezpiecznym zachowaniu się w oczekiwaniu na autobus, jak również o ostrożności podczas wsiadania i wysiadania z autobusu. Nasi Goście zwrócili uwagę na niebezpieczeństwa, jakie mogą czyhać na dziecko na drodze, omówili sposoby unikania lub pokonywania ich. Ponadto podkreślili, jak ważną rolę pełnią elementy odblaskowe.
Drugie spotkanie przeznaczone było dla uczniów klas IV-VI. Tematem pogadanki była odpowiedzialność prawna nieletnich, agresja i przemoc wobec rówieśników i pracowników szkoły oraz zasady zachowania się obowiązujące w szkole i poza nią. Poruszono także temat używek oraz cyberprzemocy i skutków jakie może nieść za sobą niewłaściwe korzystanie z Internetu, a przede wszystkim z Facebooka. Na spotkaniu uczniowie dowiedzieli się, jakie mają prawa i obowiązki w świetle prawa, kto i kiedy ponosi odpowiedzialność prawną oraz jakie postawy powinni przyjmować uczniowie, gdy są namawiani do czynu zabronionego przez prawo. Prowadzący pogadankę uświadamiali uczniom, że mają prawo czuć się bezpiecznie w domu, w szkole i na ulicy. Na co dzień mogą liczyć na pomoc ludzi i organizacji, które są do tego powołane.
Coroczne spotkania prowadzone przez specjalistów w dużym stopniu przyczyniają się do wzrostu świadomości zachowań ryzykownych i bezpiecznych wśród uczniów. Zajęcia z przedstawicielami Policji są jednymi z wielu działań realizowanych w ramach programu profilaktycznego naszej szkoły.
- Kruczek
galeria
Podróżować, doznawać wrażeń i uczyć się - znaczy żyć
W tym roku gorący jak smoła sierpień rozlał się na początek września - granica między miesiącami zatarła się i nie do końca mieliśmy pewność, że już nastąpił czas powrotu do szkoły. Wysokie temperatury nikogo nie zachęcały do pilnego siedzenia w salach i koncentrowania się nad tematami lekcji. Zdecydowanie chcieliśmy dalej aplikować sobie kolejne dawki wakacyjnych, przyjemnych wypadów w nieznane, pieszych czy rowerowych wycieczek.
Zatem 15 września wybraliśmy się w Beskid Śląski do Brennej. Wycieczka była jednodniowa. Pojechały dwie klasy - czwarta i piąta - bo tak taniej, tak ciekawiej, bo w ten sposób klasy integrują się, poznają i rzadko konfliktują w szkole.
Szlak nie był trudny, choć na początku mieliśmy ostre podejście, i wspinaczka nie zdążyła odcisnąć piętna na piechurach. Nie było marudzenia, kubłów wylanego potu i nieznośnego zmęczenia przeradzającego się w frustrację. Dzieciaki szły raźno, ciągnąc niekończące się rozmowy i opowieści, zbierały szyszki i przydrożne kamienie, zachwycały się psem przewodnika i kosturami znalezionymi przy szlaku. Już po kilku metrach podejścia góry przytłoczyły swym majestatem. Piękno ogromnych szczytów skąpanych w słońcu na tle lazurowego nieba wymalowało podziw na twarzach. Mijane rude krowy dodawały zapachów spokojnej, cichej wsi - jakby czas się zatrzymał, jakby nie było obowiązków i problemów, jakby przyroda nas wchłonęła. Po prostu było tylko "tu i teraz". Szare pnie kilkunastometrowych starych buków siały atmosferę fantasy rodem z powieści Tolkiena. Niezwykłe światło, przezierające przez ażurowe korony zlewało się z podłożem i sprawiało, że wrażenia kolorystyczne były zdumiewające.
Brenna to miejscowość położona w Beskidzie Śląskim, do której mamy 1,5 h jazdy busem. Beskidzkie szczyty są dość łatwo dostępne, a ich zdobycie właściwie nie sprawia problemu nawet mniej wprawnym turystom. Mimo to gwarantują wspaniałe widoki i niezapomniane doznania.
Szlak doprowadził nas do schroniska młodzieżowego Telesforówka założonego w 1994 r. Schronisko położone jest na skrzyżowaniu kilku szlaków turystycznych i rozciągają się z niego piękne widoki. Widzimy m.in.: Klimczok, Szyndzielnię, Baranią Górę, Czantorię, Zaporę Goczałkowicką, a nawet przy sprzyjających warunkach pogodowych Babią Górę. Schronisko znajduje się ok. 200 m od szczytu "Trzy Kopce Wiślańskie", którego nazwa pochodzi od trzech granicznych "Kopców", tj. Brennej, Wisły i Ustronia. W Telesforówce spędziliśmy około godziny. Dzieciaki w tym czasie najadły się i zaczęły bawić w te wszystkie staroświeckie zabawy z czasów młodości nauczycieli. Łapanie wirtualnych pokemonów przegrało z grupowym wyciąganiem marchewek czy wspólnym śpiewaniem. Za te zabawy trzeba podziękować w szczególności harcerzom, którzy je inicjowali i uczyli pozostałych.
Wyruszyliśmy dalej - zdobywać szczyt Świniarki (979 m). Z górki szło się szybciej, zatem było jeszcze weselej, ale musielismy uważać na obsuwające się kamienie. Po drodze zrobiliśmy dwa przystanki, w czasie których dzieciaki m.in. odkrywały mrówcze kopce i dojrzewające jeżyny.
Na Świniarce czekała nagroda - pieczone kiełbaski. Oj! To był smak! Niebo w gębie! Jak byśmy pierwszy raz je jedli... Po posiłku humory były przednie i dzieci nie mogły oprzeć się turlaniu z górki. A górka sama jakby je do tego zachęcała świeżą, pachnącą trawką. Ciężko było im zabraniać...
Jednak musieliśmy wracać. Czas się kończył... Ze Świniarki odprowadzał nas zaprzyjaźniony kot nazwany naprędce Patiszonem. Na szczęście przybiegła po niego właścicielka i kot nie zgubił się w lesie. Schodziliśmy drogą wśród drzew - drzewa nas powitały i drzewa nas pożegnały. Wróciliśmy do Olzy.
Bardzo dziękujemy pani Dyrektor za wyrażenie zgody na wycieczkę, panu Wacławczykowi za jej organizację, pani Paździor za sprawowanie opieki nad uczniami, a przede wszystkim dziękujemy Rodzicom, dzięki którym pojechały wszystkie dzieci.
- Kruczek
Wybory przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego
Dnia 19 września przeprowadzone zostały w naszej szkole wybory przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego. Poprzedzone były kampanią wyborczą, w trakcie której kandydaci prezentowali swoje programy. Uprawnieni do głosowania byli wszyscy uczniowie. W głosowaniu udział wzięło 98 uczniów, którzy wybierali swojego przedstawiciela spośród siedmiu kandydatów. Wśród wszystkich oddanych głosów trzy były nieważne. Komisja skrutacyjna w składzie: Anna Zając, Natalia Bogacz, Paulina Mołdrzyk-Jarosz i Paulina Kwiatkowska z klasy 6 czuwała nad prawidłowym przebiegiem glosowania i po jego zakończeniu dokonała obliczeń głosów. Nauczycielem nadzorującym przebieg wyborów był opiekun Samorządu Uczniowskiego Agnieszka Kruczek.
W wyniku głosowania
przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego
Szkoły Podstawowej im. Karola Miarki w Olzie
w roku szkolnym 2016/2017
został Igor Goraus, uczeń klasy 5.
Gratulujemy!
- Kruczek
Inicjatywa Samorządu Uczniowskiego
Samorząd Uczniowski zachęca wszystkich Uczniów i Pracowników Szkoły do włączenia się
w akcję charytatywną.
Kup cegiełkę, aby pomóc 19-letniemu Danielowi Czerniakowi, który od 7-miesiąca życia cierpi na dziecięce porażenie mózgowe objawiające się niedowładem czterokończynowym oraz padaczką lekoodporną.
Cegiełki w cenie 2 złotych będą sprzedawane od 26.09 do 7.10.2016 r.
ZAPRASZAMY!
Samorząd Uczniowski
Lekcja umuzykalniająca
Lekcje umuzykalniające odbywają się w naszej szkole już od kilku lat. Uczniowie spotykają się z muzyką graną na żywo przez profesjonalistów. 29 września mieliśmy możliwość wysłuchać kolejnego koncertu, który łagodnie wprowadził nas w jesienną aurę.
- Kruczek
Lekcja oczami dzieci
Samuel: Lekcja umuzykalnająca była o utworach w bajkach dla dzieci. Nie spodziewałem się, że będzie tam muzyka z bajki pt. "Różowa Pantera". Lubię takie zajęcia, ponieważ można posłuchać ciekawej muzyki zamiast uczestniczyć w lekcji. Na żywo chciałbym jeszcze posłuchać muzyki z filmu "pt. Star Wars".
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia
W ciszy i spokoju, tak przy laptopach pracowali uczniowie podczas Szkolnego Turnieju, zorganizowanego w ramach VI Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
- Kozubek
Gminny Konkurs Ekologiczny
"Zrób ze śmieci nowe rzeczy" - tak zrobili uczniowie klasy 6. Wykonane przez nich prace, przekazaliśmy na konkurs ogłoszony przez Urząd Gminy Gorzyce.
- Kozubek
Dzień Chłopca w kl. VI
Szóstoklasiści Dzień Chłopca uczcili w tym roku kiełbaską i spacerem po Szwajcarii Czyżowickiej.
- Kozubek
Dzień Edukacji Narodowej
Informujemy, że 14 października 2016 roku (piątek) będą odbywały się w naszej szkole obchody Dnia Edukacji Narodowej. W związku z tym uczniowie w stroju galowym przychodzą do szkoły na godz. 8.20 na uroczysty apel i lekcję umuzykalniającą. Zakończenie uroczystości przewidujemy o godz. 10.00.
Przypominamy, że w tym dniu nie będą odbywały się lekcje. Świetlica pracuje bez zmian - prosimy o zgłaszanie wychowawcom dzieci, które będą korzystały z opieki świetlicowej.
Pan Sprzątalski
3 października br. klasa 3b przystąpiła do realizacji projektu "Pan Sprzątalski: edukacja ekologiczna o odpadach w nauczaniu wczesnoszkolnym", którego głównym celem jest podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci w zakresie właściwego pozbywania się odpadów komunalnych. Projekt realizowanyjest w ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjnej Włącz Eco Wyobraźnię, której organizatorem jest BIOSYSTEM SA. Do projektu mogą właczyć się uczniowie klas 1-3 SP Olza. Zapraszam do wzięcia udziału w konkursie Pana Sprzątalskiego.
- Oślizło
Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej
Dnia 14 października 2016 roku w naszej szkole miał miejsce uroczysty apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Na uroczystość przybyli Pani Dyrektor, nauczyciele Szkoły Podstawowej w Olzie, pracownicy administracji i obsługi oraz uczniowie naszej szkoły. Radę Rodziców reprezentowała przewodnicząca - pani Beata Młynarczyk.
Apel uświetniły wiersze zawierające podziękowania i życzenia dla wszystkich pracowników szkoły, które deklamowały uczennice klas 4, 5 i 6. Były tańce, w tym znany układ choreograficzny "Waka, waka", jak również zupełnie nowy układ taneczny "I am an albatrouz" przygotowane przez uczennice z koła tanecznego. Uczniowie klas młodszych pod kierunkiem pani Joanny Paździor przygotowali piosenki "Dzień nauczyciela" oraz "Samba dla pani, dla pana". Zwrotki piosenki "Samba dla pani, dla pana"solo pięknie zaśpiewała uczennica klasy 3a Emilia Kukuczka.
Na zakończenie apelu uczniowie wręczyli nauczycielom wdzięczne cyklameny oraz własnoręcznie zrobione bukieciki z zasuszonych kwiatów.
- Sobala
Po akademii mieliśmy możliwość uczestniczyć w lekcji umuzykalniającej. Muzycy zaprezentowali muzykę amerykańską, która porwała do tańca dziecięcą pubiczność. Dowiedzieliśmy się, że głównymi źródłami, z których zrodziła się i rozwinęła muzyka Stanów Zjednoczonych były: muzyka europejska, przeszczepiona na teren Ameryki przez emigrantów z Europy, muzyka niewolników murzyńskich, wywiezionych z Afryki, i muzyka tubylczych plemion indiańskich.
- Kruczek
Dzień Patrona Szkoły
Październik to miesiąc, w którym nasza Szkoła obchodzi Dzień Patrona. W tym roku przygotowaniem obchodów zajęła się klasa piąta pod kierunkiem wychowawczyni. Uczniowie przygotowali gazetkę ścienną i apel składający się z dwóch części. W pierwszej piątoklasiści przypomnieli biografię Karola Miarki, a w drugiej - każda z klas rozwiązała krzyżówki związane oczywiście z naszym patronem. Swój wkład mieli także najmłodsi świetliczanie, którzy narysowali portrety Karola Miarki. Apel odbył się 21 października 2016 roku.
- Kruczek
A może do kina?
Sobota 15 października, to był miło spędzony czas. Seans filmowy w Fokusie - "Sekretne życie zwierzaków domowych", czyli bajeczka o przyjaźni. Potem chwila na zakupy w towarzystwie kolegów. Piękna pogoda zachęciła nas też do aktywności na placu zabaw. Do tego jeszcze wesoła podróż pociągiem. Dziękuję moim wychowankom za te sympatyczne chwile.
Krystyna Kozubek- wych. kl. 6
Miejsce pamięci narodowej
W dniu 28.10.2016 r. uczniowie klasy V złożyli znicze i kwiaty pod pomnikiem w Olzie postawionym w hołdzie poległym powstańcom olziańskim.
Wyjście to miało na celu nie tylko upamiętnienie poległych, ale również stało się nietypową lekcją historii. Dzieci wysłuchały krótkiego wykładu na temat powstania pomnika. Otóż Olza była w latach 20-tych miejscem tzw. trójstyku, czyli zbiegu trzech granic: Rzeczypospolitej, Czechosłowacji i Niemiec. Tu rozegrała się jedna z większych bitew frontu III powstania śląskiego.
W dniu 23.05.1921 r. wojska niemieckie przypuściły zmasowany atak na stanowiska powstańcze. W odpowiedzi natrafili na zdecydowany opór powstańców śląskich, którzy zdawali sobie sprawę z faktu, iż przerwanie linii obrony spowoduje klęskę powstania.
Ze strony powstańczej walkę toczyły oddziały grupy ”Południe” pod dowództwem Bronisława Sikorskiego ps. ”Cietrzew”. Niemiecki atak odparto i utrzymano pozycje obronne kosztem wielu ofiar ze strony powstańców.
Bitwa została przerwana przez zawarty 27 maja krótki rozejm, a co za tym idzie również zawieszenie broni.
Pomnik został postawiony w miejcu stoczonej bitwy.
- Kruczek
Bardzo serdecznie dziękujemy Państwu Izabeli i Leszkowi Kozielskim z Olzy za ufundowanie kwiatów!
"Niepodległość znaczy wolność - słowa najpiękniejsze"
Uroczysty apel z okazji Święta Odzyskania Niepodległości odbył się w naszej szkole w przeddzień 11 listopada.
W tym roku nie miał charakteru informacyjnego, ale jego zadaniem było wywołanie emocji związanych z postawą patriotyczną - czuciem ojczyzny. Przedstawienie miało przede wszystkim "zagrać" na uczuciach - wywołać wzruszenie, poczucie dumy i szacunku, a także wdzięczności dla tych, którzy za wolność polegli. Uczniowie zaśpiewali współczesne pieśni patriotyczne m.in. "Niepodległa, niepokorna", "Biały krzyż", "Dziś idę walczyć, mamo", "Ojczyzno ma", "Flaga" oraz wyrecytowali piękny tekst pt. "Orzeł biały". Chciałabym podkreślić, że w większości były to występy solowe: Angeliki i Oliwii Koch, Wiktorii Strof, Patrycji Nowak, Kingi Kwiatkowskiej, Igora Gorausa i Szymona Dubasa. Ponadto klasa V zaśpiewała utwór pt. "Dziś idę walczyć, mamo" na dwa głosy.
Warto wiedzieć, że nazwa „patriotyzm” wywodzi się z greckiej nazwy „πατριά” - „patria” oznaczającej rodzinę, grupę, plemię lub naród wywodzący się od wspólnych przodków, ojców tzw. ojczyznę. „Patria” jest z kolei wyrazem pokrewnym nazwy greckiej „πατήρ” - „patēr” oznaczającej „ojca” - głowę rodu. Te greckie terminy zostały przejęte później przez Rzymian i przeniknęły do łaciny w formie „pater” i „patrio” rozpowszechniając się także w innych językach europejskich. Słowo „patriotyzm” literalnie oznacza „miłość ojczyzny”.
Łaciński termin "patria" znany był w Polsce już w końcu średniowiecza dzięki pierwszym polskim słownikom łacińsko-polskim. Wymienia go w 1532 r. słownik łacińsko-polski Bartłomieja z Bydgoszczy - "Patria est natale solum - myesscze vrodzenya, oyczyzna".
Akademię przygotowali chętni uczniowie z klas 4-6, uczęszczający na zajęcia koła teatralnego. Bardzo dziękuję młodym artystom za zaangażowanie i wzorową postawę podczas akademii.
- Kruczek
Bezpieczne korzystanie z internetu - spotkanie profilaktyczne
Dnia 18 listopada w naszej szkole odbyło się przedstawienie profilaktyczne „W sieci ” z podziałem na grupę dzieci młodszych (klasy II-III) oraz grupę dzieci starszych (klasy IV-VI). Specjalistka ze Śląskiego Centrum Profilaktyki i Psychoterapii z Katowic w sposób ciekawy i przystępny dla uczniów omówiła najważniejsze zagadnienia dotyczące uzależnień od komputera. Formą zajęć był wykład oraz omówienie tematycznej prezentacji multimedialnej w połączeniu z aktywnym udziałem samych uczniów. Prowadząca przejrzyście omówiła kolejne kroki oraz przyczyny powstania uzależnień.
Dzieci w sposób aktywny uczestniczyły w przeprowadzonym spotkaniu, będąc zachęcane do udziału i motywowane do myślenia…
- Krótki
Wieczorek poetycki z bajkopisarką Katarzyną Łatką
Pisanie nie wpisuje się w najmodniejsze trendy uczniów szkoły podstawowej. Zdaje się być nieprzyjemnym obowiązkiem, żmudną, męczącą wieczorną pracą za karę.
Trzeba myśleć, kombinować, wysilać mózgownicę, czasem rwać sobie włosy z głowy, połykać czekoladowe kwadraciki lub pisać o pomoc do doktora Google (choć to najgorsze co możesz sobie zrobić, mój Uczniu!).
Doba natychmiastowości przekazu esemesowego, bylejakości wypowiedzi, braku dbałości o poprawność zapisu połyka właściwie każde dziecko i nastolatka. Nadchodzi pokolenie "Z".
Każdy może nauczyć się pisać!
Oczywistym jest, że dzieci dojrzewają do pisania, powolutku też odkrywają płynącą z tego przyjemność i radość. Wszak nic nie dzieje się od razu - nad umiejętnościami musimy pracować, trenować je, poświęcać czas na starania. Przecież nikt nie oczekuje od Ciebie, że wyjdziesz na kort i będziesz od razu Agnieszką Radwańską czy Rogerem Federerem! Najpierw musisz brać lekcje - uczyć się po prostu. Konkluzja jest prosta - tak samo jak możesz nauczyć się grać w tenisa, tak samo dasz radę nauczyć się pisać. Poziom umiejętności będzie oczywiście zależał od Twoich zdolności.
Uświadom sobie jednak, że nie dasz rady nauczyć się pisania nie pisząc! Samo myślenie o tym nie wystarczy. Weź się do treningu i po prostu: pisz, pisz i pisz. Na początku nie stawiaj sobie zbyt wygórowanych wymagań, bo się zniechęcisz. Trudno jest od razu tworzyć genialne teksty. Musisz dać sobie czas. Musisz praktykować. Twoje akapity nie muszą być od razu pełne mądrości i fantastycznych sformułowań - po prostu pisz co Ci w duszy gra. No i nie wolno Ci się poddać! Pracuj systematycznie - to nic, że wolno idzie. Sukces nie jest dla leniuchów. Jeśli wyruszysz w tę samorozwojową podróż, to na pewno osiągniesz cel - swoją indywidualną metę. W nagrodę dostaniesz satysfakcję i samozadowolenie, a może i...fanów?
Pomyśl czasem tak: umiem pięknie pisać po polsku - kocham moją Ojczyznę, jestem patriotą!
Wieczorek literacki miał dać możliwość spotkania z interesującą osobą - człowiekiem, który ma dość siły i samozaparcia, by rozwijać swój talent - pisać i wydawać swoje książki. Miał zainspirować uczniów do czytania i tworzenia własnych tekstów, do poszukiwań swoich zainteresowań.
Można by rzec, że Kasia Łatka jest zwyczajną kobietą - gotuje, prasuje, sprząta, opiekuje się dziećmi i chodzi do pracy. Może nikt na ulicy nie odgadłby czym się tak naprawdę lubi zajmować - bo czy stworzono jakiś szynel na wygląd pisarza czy poetki? Jest jednak zasadnicza kwestia, która wyróżnia ją spośród ludzkiej masy, określa jej wyjątkowość - pasja. Kasia zaczęła pisać wiersze już w podstawówce. Schowała je jednak na wiele lat, zakopała pod stertą brudnych dziecięcych ubranek, domowych obowiązków i problemów. Przyszedł na szczęście moment, w którym żródło w niej bijące wytrysło, a ona już go nie chciała niczym hamować. Otworzyła przed wielkim światem swój mały, prywatny świat, odsłoniła kobiece przeżycia, przemyślenia zawoalowane metaforą... Poezja nie jest trudna dla tych, którzy do niej dorośli.
Dzieci zadawały bardzo dużo dociekliwych, a niekiedy zaskakujących pytań, np. "Ile czasu przeznacza pani na pisanie?", "Kiedy zaczęła pani pisać?", "W jakim nastroju lubi pani pisać?", "Jak znajduje pani rymy?", "O której godzinie najlepiej się pisze?", "Czy łatwo jest wydać książkę?". Kasia była zachwycona i rzetelnie na wszystkie pytania odpowiadała. Wypowiedź, która najbardziej mnie ujęła i oddaje poetyckiego ducha to: "Najbardziej lubię pisać, kiedy jestem smutna - wtedy powstają wiersze dla dorosłych. A kiedy jestem w wesołym nastroju - piszę bajki dla dzieci."
Wieczorek poetycki odbył się 18.11.2016 r. o 18.00. Przyszło na niego ok. 40 uczniów i parę mam, żeby poznać bajkowe umiejętności Kasi Łatki. Natomiast poniżej zamieszczam kilka utworów dla dojrzałego czytelnika, aby zapoznać i zachęcić Was do spotkań z Jej twórczością.
Dziękuję pani Joli Dubas za fotoreportaż z imprezy!
- Kruczek
Mój Boże
Pozwól na nowo docenić w życiu,
przeróżne dobra zaprzepaszczone.
Pozwól na nowo nabrać powietrza,
oczyścić myśli złem oburzone.
Na nowo poznać smak pomarańczy
i słodycz miodu, który się znudzil.
Gdzie zieleń łąki? Słońca stokrotek?
Dokoła beton wszystko zabrudził!
Pozwól czuć siły co jeszcze we mnie,
jak wiosła swoją łódź napędzają,
pomimo burzy, słońca co pali
i złudzeń, które ze mną zostają.
Pozwól przez sito przesiewać mąkę,
bez jadu upiec nasz chleb codzienny,
na którym krzyża dzisiaj nie kreśli,
mama czy tata, piekarz bezsenny.
Obracam w palcach jasną monetę
i dłonie mocno zaciskam w pięści,
oto, w co człowiek wierzy najmocniej-
Bóg rozdrobniony na srebrne części!
Nic nie święcimy dziś jak należy.
Mięliśmy nie mieć cudzego Boga.
W strachu, obawach, wznosimy modły,
a gdy nam dobrze, gubi się droga.
Beztroska dzieci. Ciekawość świata.
Gdyby dzieciństwa nam nie odbierać!
Jak trudno przejść jest, przez drogę życia,
kiedy dorosłość oczy otwiera.
Pozwól mi Boże przeżywać życie,
patrzeć jak słońce na niebie tańczy.
Tulić swe dzieci, chłonąć ich zapach,
poczuć na nowo, smak pomarańczy.
Mój ulubiony:
Samoocalenie
Żadne spojrzenie nie będzie na dłużej,
szepty najcichsze mych ust nie poruszą.
Ażeby ocalić siebie przed zgubą,
miękką, zieloną otoczę się głuszą.
Oplotą wszystko dzikiej róży kolce,
nie dotrze do mnie iluzja mydlana.
I skąpa miłość i miłość pozorna,
miłość - gorączka, jak fatamorgana.
Burze ustaną nade mną i we mnie,
cichnące echo słowa przecedzi.
Bać się przestanę, że to serce głupie,
zechce mi znowu rozum wyprzedzić.
Komentarz Katarzyny Łatki po spotkaniu w szkole:
"W wieczornym spotkaniu, w którym uczestniczyliśmy wspólnie, bo przyznać trzeba, że uczniowie ze szkoły w Olzie współgrali razem ze mną, co stanowiło największą radość, spędziliśmy bardzo ciekawie czas, wesoło i energicznie (to znów zasługa dzieci), ale przyznaję się bez bicia, że to najbardziej wymagający czytelnik pod słońcem! Ich emocje udzielały mi się bezpośrednio i długo nie umiałam się dostroić, bo tyle ile było dzieci, tyle było emocji. Były pytania, śmiechy i... te wpatrzone oczka we mnie, w każdy mój ruch, które reagowały żywo na wszystko, co się zadziało. Wspaniałe uczucie, znów siedzieć w klasie, tym razem już nie jako uczeń, ale jako ktoś, kto chce coś przekazać. Na koniec miały dla mnie niespodziankę. :) I tu jak zwykle zacisnęło mi gardło i zakręciło łezką w oku - dzieci recytowały i czytały moje bajki. Nie mam pojęcia, o czym marzą autorzy swoich książek dla dzieci. Ale dla mnie spełnieniem autorskiego marzenia jest słuchać tego co stworzyłam, właśnie z ust dzieci. I uczniowie obdarowali mnie tym najwspanialszym spełnieniem. Dziękuję wszystkim dzieciom, bo wiem, ile pracy w to włożyły, ile starań, zdenerwowania przy tym i niepewności. Byłyście wspaniałe! Będę się starała dotrzymać słowa i wpaść na język polski i pouczyć się z Wami. :) Dziękuję zaangażowanemu gronu nauczycielskiemu, w tym Pani Eli, Rodzicom, którzy wspierali swoje pociechy, Joli Dubas, za uwiecznienie tego wspaniałego spotkania, mojej rodzinie za wsparcie, a także, co najważniejsze, dla Agnieszki Kruczek, za zorganizowanie tego cudownego wieczorku... Agnieszki. która ma tysiąc wspaniałych pomysłów, a jednym z nich, był właśnie wspólny udział w tym wieczorku. Mam nadzieję, że jeszcze się kiedyś spotkamy. Dziękuję!"
Sukcesy uczniów
- Stypendia Wójta Gminyza rok szkolny 2015/2016 otrzymali:
- Ania Zając
- Wiktoria Pośpiech
- Cyprian Frączek
- Paulina Riedel
Edyta Cogiel, Dyrektor SP Olza
- Gminny Konkurs Ekologiczny w ramach działania "Eko-Gorzyce"
- II miejsce - drużyna klas starszych w składzie: Natalia Bogacz, Ania Zając i Mateusz Ciuraj
- wyróżnienie - drużyna klas młodszych w składzie: Ola Pośpiech, Ania Grabarek i Emilia Reclik
Dwie trzyosobowe drużyny z klas I-III i IV-VI wzięły udział w konkursie ekologicznym „Eko - uczeń” zorganizowanym przez Urząd Gminy Gorzyce w dniach 25-26 października 2016r. Konkurs został poprzedzony zajęciami ekologicznymi, na których omawiano głównie zagadnienia związane z segregacją śmieci oraz recyklingiem.
Drużyny biorące udział w konkursie oprócz wiedzy musiały opracować i przedstawić krótką scenkę oraz zaprezentować przebranie nawiązujące do tematyki zajęć. Miło się pochwalić, że uczniowie klas młodszych zdobyli wyróżnienie, a starszych II miejsce w rzeczonym konkursie. Serdecznie gratulujemy sukcesu!
- Pośpiech
- Powiatowy Konkurs Geniusz Słownictwa Języka Angielskiego:
- Magdalena Długi 200/200pkt - English Vocabulary Genius
- Natalia Bogacz 196/200pkt
W dniu 18 listopada uczennice klasy 6 Magdalena Długi oraz Natalia Bogacz uczestniczyły wgali rozdania nagród laureatom i wyróżnionym w Powiatowym Konkursie English Vocabulary Genius organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 3 z Radlina i Szkołę Podstawową ze Skrzyszowa. W tym konkursie nasze uczennice zdobyły najwyższe lokaty: Madgalena zdobyła 200 punktów na 200 możliwych, zdobywając tytuł Geniusza Słownictwa Języka Angielskiego, natomiast Natalia otrzymała wyróżnienie za zdobycie 196 punktów. Serdecznie gratulujemy dziewczynom!
- Sobala
Konkurs Różańcowy
W miesiącu październiku licznie braliśmy udział w nabożeństwach różańcowych. Wielu, bo aż 40, uczniów wzięło udział w Konkursie Różańcowym, który trwał przez cały październik. Laureatów konkursu wyłoniliśmy w sposób demokratyczny, zwyczajem szkolnym w głosowaniu, w którym wzięli udział uczniowie i nauczyciele naszej szkoły.
- W kategorii Przedszkole - I miejsce zdobył Szymon Bober, II - Sara Kucza, III - nie przyznano.
- W kategorii klas II-III - I miejsce zajął Bartosz Mrozek, II - Józef Zając, III - Natalia i Julia Kretek.
- W kategorii klas IV-VI - I miejsce zajął Łukasz Szefer, II - Samuel Chmiel, III - Anna Zając.
- Wyróżnienia zdobyły różańce Rodzinne: Rodziny Szeferów i Burków.
Gratuluję wspaniałych pomysłów! Rodzicom dziękuję za bezcenną pomoc i już dziś zapraszam do udziału w przyszłorocznym konkursie.
- Paździor
Dyskoteka andrzejkowa
Zabawa andrzejkowa już za nami! Przy dżwiękach skocznej muzyczki bawili się uczniowie klas starszych. Bardzo serdecznie dziękujemy nauczycielom sprawującym opiekę nad uczniami - pani Joannie Paździor i panu Dawidowi Wacławczykowi.
Impreza została zorganizowana przez Samorząd Uczniowski 23.11.2016 r.
- Kruczek
Dzień Pluszowego Misia
W dniu 25 listopada w naszej szkole odbyła się impreza z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia.
- Górska
Wyniki konkursów bibliotecznych
Najciekawsze listy napisali do biblioteki:
1. Dubas Szymon - Kl. V
2. Pośpiech Wiktoria - kl. V
3. Kwiatkowska Paulina - kl. VI
"Mój ulubiony bohater literacki" - prace plastyczne:
1. Mrozek Bartosz - kl. II
2. Grabarek Anna - kl. IIIa
3. Bolik Beata - kl.IIIa, Krótki Tymek - kl. IIIb
- Kwiatkowska Kinga - kl.V
2. Zając Anna - kl.VI
3. Długi Dominika - kl. V - Górska
Film - utwór audiowizualny, dowolnej długości, złożony z serii następujących po sobie obrazów wywołujących wrażenie ruchu, wyrażający określone treści, utrwalony na jakimkolwiek nośniku umożliwiającym wielokrotne odtwarzanie.
Wieczorek filmowy odbył się 25 listopada 2016 r.
Zaprosiliśmy:
- klasy 2-6 w godz.: 16.30-18.20 na "Małego Księcia";
- klasy 4-6 w godz.: 18.30-20.00 na "Dawcę pamięci".
Opiekunem była pani Agnieszka Kruczek. Dziękujemy.
Samorząd Uczniowski
Planowana reforma struktury szkolnictwa
Prosimy o zapoznanie się z planowanymi zmianami w szkolnictwie.
- Dobra szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany - pytania i odpowiedzi
- Reforma - pytania nauczycieli, dyrektorów
- Reforma - pytania uczniów, rodziców
- Reforma - pytania nowy ustrój szkolny
- reformaedukacji.men.gov.pl/
Anielski konkurs
"Kolorowe Anioły"
Są na świecie Anioły zielone;
One patrzą na mnie ciekawie
i w pośpiechu płoszą motyle,
kiedy biegam boso po trawie.
Gdy za oknem wciąż pada i pada,
krople deszczu kapią jak łezki,
wtedy leci do mnie z pomocą
prosto z nieba - Anioł niebieski.
A gdy zasnę, Anioły
tańczą taniec wesoły
i na fletach grają do rana;
Moje prośby i smutki,
nawet pacierz za krótki
zostawiają przed tronem Pana.
Gdy na sercu mi ciężko i płaczę,
biały Anioł smutki rozumie
i otula swymi skrzydłami
i pociesza mnie tak, jak umie.
A wesołe Anioły różowe
kiedy piję sok malinowy,
wysyłają do mnie całuski,
sto pomysłów sypią do głowy.
Kiedy dziecko jest grzeczne od rana,
złoty Anioł - czy uwierzycie? -
złotym piórem dobre uczynki
zapisuje w białym zeszycie!
Kolorowe Anioły skrzydlate
prosto z nieba niosą nam dary,
bezszelestne i niewidzialne -
ale bez nich świat byłby szary...
Beata Kołodziej
Na konkurs Aniołowo przyniesiono kilkanaście Aniołów: srebrzyste, białopióre, błyszczące, gliniane, rzeźbione, mięciutkie, do przytulania… Najładniejsze pojechały na kolejny etap konkursu aż do Chorzowa. Gratuluję ciekawych pomysłów, zapraszam do udziału w kolejnych konkursach. Z niecierpliwością czekamy na wyniki.
- Paździor
Informacje o konkursach z plastyki
- Ogólnopolski Konkurs „Zapobiegajmy pożarom”- tematyka konkursu: udział jednostek pożarniczych w akcjach ratowniczo-gaśniczych, zwalczaniu klęsk żywiołowych, ekologicznych oraz w szkoleniu, zawodach, działalności prewencyjnej, kulturalnej, historia pożarnictwa. Technika - malarstwo, rysunek, grafika, tkactwo, rzeźba, metaloplastyka - konkurs ma V etapów - I etap szkolny wyłania 5 prac na II etap gminny. Prace dostarczyć do 20 grudnia 2016r.
- Międzynarodowy konkurs artystyczny od 9-21 lat:prace dostarczyć do 23 grudnia 2016
A) plastyczny: technika dowolna, format A4, tematyka :
- Matka Boża z Jasnej Góry ( 300 lecie Koronacji Cudownego Obrazu)
- Matka Boża Fatimska ( 100 lecie objawień)
- Moja Mama, Mój Tata
- Polska Moja Ojczyzna
- Światowe Dni Młodzieży 2016
- B) fotograficzny: fotografia 20x30 i zapisana na płycie DVD wymagania techniczne 3508x 2480 px JPG:
- Kapliczki i krzyże przydrożne
- Moja Mama, Mój Tata
- Taniec
- Polska Moja Ojczyzna
- Światowe Dni Młodzieży 2016
Każdy uczeń biorący udział w konkursie otrzyma cząstkową ocenę celującą i dodatnie punkty z zachowania.
Laureaci konkursowych miejsc ocenę celującą z plastyki na koniec roku.
Laureaci konkursów z wysoką średnią mogą ubiegać się o stypendium Wójta Gminy Gorzyce oraz o stypendium Dyrektora szkoły.
Życzę ciekawych pomysłów i zapraszam do
udziału w konkursach.
J. Paździor
Środowiskowy Dzień Górnika
„Jak nakazuje zwyczaj i tradycja stara, niech błogosławi wszystkim Górnikom Święta Barbara.”
Dnia 3.12.2016 r. o godz. 15.15 w WDK Olza odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Górnika. Uczniowie naszej szkoły w gwarze śląskiej przedstawili zwyczaje i tradycje związane ze Śląskiem i górnictwem. Motywem przewodnim była legenda o Skarbniku, przeplatana wierszem, tańcem i piosenką.
Śląsk jest miejscem, w którym tradycje regionalne przekazywane są od wieków z pokolenia na pokolenie. Barbórka, czyli Dzień Górnika jest najlepszą okazją pielęgnowania tych tradycji włączając dzieci i młodzież w takie uroczystości.
- Oślizło
Światło z Olzy do nieba
Na uroczystości "Światło z Olzy do nieba", której głównym celem było rozświetlenie przygotowanej stajenki przedstawiono krótki program artystyczny, w którym udział wziął m. in.: chór "Słowik nad Olzą", Olzanki, zatańczyły dzieci z Przedszkola w Olzie oraz wystąpiły dzieci ze Szkoły Podstawowej w Olzie. Wokół oprawy artystycznej uczestnikami byli mieszkańcy Olzy oraz przyjezdni z okolic. W trakcie imprezy okazja była do zakupienia ciasteczek i stroików świątecznych, można było również rozgrzać się gorącą kawą, herbatą, a nawet pysznym grzańcem. Oczywiście nie zabrkło Mikołaja, który obdarował wszystkie dzieci drobnym upominkiem. Cała impreza odbyła się w Parku Sołeckim w Olzie, gdzie w tej uroczystej oprawie i przy bardzo licznej obecności mieszkańców rozświetlono stajenkę.
Dziękujęmy bardzo wszystkim, którzy pomagali w tworzeniu tego dzieła, dołożyli starań, aby impreza się udała i doszła do skutku. Dziękujemy również mieszkańcom za tak liczny udział.
Lucyna Gajda
Stowarzyszenie "Aktywna Olza"
Przedstawienie baletowe w Rybniku
"Dawno, dawno temu... za górami, za lasami leżała piękna kraina. Rządzili nią Król i Królowa. Ich rządy były sprawiedliwe. W Królestwie poddani kochali ich ale... do pełni szczęścia brakowało im dziecka. Długo na nie czekali aż wreszcie nadszedł upragniony moment i Królowa powiła córeczkę. Dziewczynka była niezwykłej urody... włosy miała czarne jak heban, oczy niebieskie jak niebo, usta czerwone jak krew, a cerę białą jak śnieg, dlatego nazwano ją Śnieżką. Szczęście w królestwie nie trwało zbyt długo. Królowa zmarła, a Król pod wpływem czarów pięknej wiedźmy ożenił się z nią. Nowa Królowa miała tylko jeden cel... a właściwie dwa ... pozbyć się Śnieżki, która rosła piękniejąc z dnia na dzień, i jej ojca - Króla."
Tak zaczyna się baśń o pięknej Śnieżce, którą prześladowała zazdrosna macocha. Baśń znana od wielu pokoleń została przeniesiona na scenę wieczorem 7 grudnia 2016 roku w Teatrze Ziemi Rybnickiej przez artystów i luminarzy Lwowskego Narodowogo Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej razem z Międzynarodowym Teatrem Baletu "Premierа" IMPERIAL LVIV BALLET. Obejrzeli ją zainteresowani uczniowie z klas IV-VI.
Po spektaklu uczniowie mieli możliwość wejść na scenę i robić zdjęcia z artystami.
Ogromnie cieszy fakt, że przedstawienie baletowe spotkało sie z ogromnym uznaniem dzieci - wyszły zachwycone i zmotywowane do dalszych wyjazdów do teatru.
- Kruczek
Jasełka
W dniu 22.12.2016 r. odbyły się w szkole jasełka bożonarodzeniowe, po których uczniowie spotkali się z wychowawcami na klasowych wigilijkach.
- Kruczek
Święta, Święta, Święta!
Kiedy Boże Narodzenia nadchodzi, przesłać życzenia się godzi. Przyjmijcie zatem z rąk naszych garść życzeń najlepszych - zdrowia, spokoju, radości, a w Nowym Roku - olbrzymiego Rogu Obfitości.
Niech radość i pokój Świąt Bożego Narodzenia towarzyszy Wam przez cały Nowy Rok.
Dyrekcja, Grono Pedagogiczne, Pracownicy Administracji i Obsługi oraz Społeczność Uczniowska
Szkoły Podstawowej im. Karola Miarki w Olzie
Akcja „Bezpieczne ferie”
Dnia 17 stycznia 2017 roku odbyło się spotkanie z Policjantem w ramach akcji „Bezpieczne ferie”.
Podczas spotkania Policjant omówił zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych na śniegu i lodzie, a w szczególności podkreślał zagrożenie życie przy nierozsądnym korzystaniu z miejsc bardzo niebezpiecznych jakimi są zamarznięte zbiorniki wodne na terenie Olzy i Odry. Policjant przestrzegał także przed organizowaniem kuligów za pojazdami mechanicznymi, mówił o niebezpieczeństwach spowodowanych przez zjeżdżanie sankami w okolicach dróg i zbiorników wodnych. Przypomniał także przepisy ruchu drogowego i prosił o zachowanie szczególnej uwagi podczas poruszania się po drogach po zmroku. Zachęcał do noszenia odblasków, które mogą uratować życie.
Serdecznie dziękujemy za ciekawe i pouczające spotkanie.
- Kruczek
Bezpieczne ferie - rady dla dzieci i rodziców
- Nie zjeżdżajmy na sankach w pobliżu drogi oraz zbiorników wodnych.
- W czasie zjeżdżania zachowujmy bezpieczną odległość między sankami.
- Nie doczepiajmy sanek do samochodu.
- Rzucając się śniegiem nie łączmy miękkiego śniegu z kawałkami lodu czy kamieni oraz nie celujmy w twarz drugiej osoby.
- Na łyżwach jeźdźmy tylko w wyznaczonych miejscach, nie ślizgajmy się po lodzie na rzece lub stawie.
- Nie przebiegajmy przez ulicę, nie przechodźmy w miejscach niedozwolonych.
- Bądźmy widoczni na drodze.
- Nie strącajmy zwisających z dachów sopli.
- Pamiętajmy o zdrowym odżywianiu.
- Ubierajmy się odpowiednio do temperatury panującej na dworze.
- W wolnym czasie przebywajmy na świeżym powietrzu, dbajmy o aktywność fizyczną.
- Nie zapominajmy o podstawowych zasadach higieny.
- Unikajmy kontaktu z osobami chorymi.
- W przypadku wystąpienia objawów choroby zgłośmy się do lekarza.
Do zobaczenia!
Przed feriami uczniowie rozstali się z panem Andrzejem Czajką, który pracował w naszej szkole prawie 2 lata. W przyszłym semestrze na stanowisko nauczyciela przyrody wraca pani Dorota Raczyńska.
- Kruczek
Środowiskowy Dzień Babci i Dziadka
Kolędy, pastorałki, J a s e ł k a po śląsku w szkole, w świetlicy w Odrze i na A k a d e m i i z
o k a z j i D n i a B a b c i i D z i a d k a - jednym słowem mnóstwo pracy, ale i wiele, wiele radości i satysfakcji…,
A teraz po kolei… Przygotowania do Jasełek rozpoczęły się w tym roku już w połowie listopada od nauki kolęd i pastorałek. Pierwszy występ dla społeczności szkolnej poprzedziły dwa wydarzenia, w których licznie, jako szkoła wzięliśmy udział. Były to: „Światełko z Olzy do nieba” i Międzygminny Przegląd Kolęd i Pastorałek w WDK Gorzyce, na którym wyśpiewaliśmy III miejsce w kategorii zespół.
Tydzień poprzedzający święta spędziliśmy na licznych próbach, bo w naszym przedstawieniu, które składało się aż z trzech części wystąpiła większość naszych uczniów.
Piąta klasa przedstawiła nam biblijną historię stworzenia świata, a uczniowie klasy szóstej historię grzechu pierworodnego. Wszyscy uczniowie klasy IIIb przygotowani przez p. Bogusię Oślizło opowiedzieli o narodzinach Jezusa w Betlejem i pokłonie pasterzy. Na scenie pojawili się również trzej królowie Kacper, Melchior i Baltazar -
chłopcy z klasy V i dzieci świata - uczniowie klasy III oraz śląska rodzina - uczniowie z klasy II. Całość przeplatały kolędy i pastorałki wyśpiewane przez uczniów. Przestawienie rozpoczęli nasi harcerze, którzy przynieśli Betlejemskie Światełko Pokoju, a zakończyła pani Dyrektor składając wszystkim świąteczne życzenia.
We wtorek 10 stycznia na zaproszenie p. Krystyny Świderskiej - sołtys Odry - wystąpiliśmy w świetlicy w Odrze dla mieszkańców sołectwa, którzy co roku spotykają się na spotkaniu opłatkowym, połączonym ze śpiewaniem kolęd. Serdeczna gościnność mieszkańców Odry dodała sił potrzebnych do przewiezienia dekoracji, licznych strojów, rekwizytów i muzycznego sprzętu.
W piątek 13 stycznia na uroczystą akademię zaprosiliśmy Babcie i Dziadków. Akademięrozpoczęła pani Dyrektor Edyta Cogiel od złożenia życzeń w imieniu całej szkolnej społeczności. Przedstawienie jasełkowe złożone z trzech aktów poprzedziły i zakończyły występy zespołu tanecznego, który prowadzi pani Aleksandra Sobala. Życzenia w imieniu wszystkich uczniów-wnuków przekazał Samorząd Uczniowski. Nie
zabrakło również wierszyków dla naszych gości, recytowanych przez uczniów klasy IIIa oraz piosenek solistów Igora Gorausa i Wiktorii Strof, uczniów klasy V i tancerek, którzy swój występ przygotowali z p. Agnieszką Kruczek. Kolędy na akordeonie zagrała Julianna z klasy IIIa.
Ostatnim wydarzeniem, w którym wzięliśmy udział były Olzańskie Spotkania z Kolędą. W blasku stajenki naszego parafialnego kościoła zaśpiewaliśmy jako zespół dwie pastorałki. Solo wystąpiły Emilka Kukuczka i Wiktoria Strof (przy akompaniamencie p. Henryka Krótkiego).
I doczekaliśmy ferii….
Serdecznie dziękuję wszystkim występującym uczniom: aktorom, tancerzom, solistom, śpiewakom. Rodzicom dziękuję, za przygotowanie strojów i przywożenie dzieci na miejsca występów.
DZIĘKUJĘ: p. Krystynie Świderskiej za zaproszenie do Odry. Za okazaną pomoc i wsparcie p. Bogusławie Oślizło, która przygotowała scenariusz jasełek i czuwała nad występami całej klasy IIIb. Pani Krystynie Kozubek za muzykę i choreografię do sceny z diabłami. Pani Gerdzie Ciuraj za prezentację o stworzeniu świata. Panu Dawidowi Wacławczykowi za pomoc w przygotowaniu scenografii, oświetlenia i koordynowaniu całej akademii z okazji Dnia Babci i Dziadka. Panu Henrykowi Krótkiemu za akompaniament do kolęd, p. Arkadiuszowi Kretkowi i uczniom: Mateuszowi Szeferowi i Mateuszowi Porwolikowi za nagłośnienie, p. Eli Górskiej za wiersze na Dzień Babci i Dziadka, p. Jolancie Dubas za zdjęcia z Dnia Babci i Dziadka. Pani Dominice Pośpiech i dziewczynkom z klasy VI - Paulinie, Ani i Paulinie za pomoc w przygotowaniu dekoracji. Pani Rominie Mitko i p. Agnieszce Krótki za skrzydła dla aniołów i opiekę nad uczniami podczas prób.
Dziękuję Mamom: p. Ewie Grabarek, Sylwii Kukuczce, Annie Reclik, Zuzannie Libowskiej, Edycie Bajer, Beacie Szuścik, Beacie Młynarczyk oraz p. Eli Górskiej za wspólnie spędzony czas na przygotowaniu ozdób i kartek świątecznych na kiermasz.
Rodzicom uczniów klas IIIa i b za przygotowanie sali gimnastycznej i poczęstunek na akademii z okazji Dnia Babci i Dziadka.
- Paździor
Zachęcamy do obejrzenia zdjęć wykonanych przez jedną z mam - panią Jolantę Dubas.
Ferie, ferie, ferie!
Drodzy Uczniowie!
Pierwszy semestr roku szkolnego został już podsumowany. Nadszedł czas zasłużonych ferii zimowych. Wypocznijcie, nabierzcie sił, motywacji do dalszej nauki i szczęśliwie wróćcie do szkoły!
Wasi nauczyciele
„Dobro się mnoży, gdy się je dzieli”
Wszystkim uczniom naszej szkoły, dzięki którym mogliśmy przygotować paczkę ze słodyczami dla dzieci z PDD w Gorzyczkach serdecznie w imieniu wychowawców i obdarowanych dzieci dziękujemy. Zostaliśmy bardzo serdecznie przyjęci i obdarowani upominkami zrobionymi na warsztatach plastycznych. Za ofiarowany czas i przeprowadzenie akcji zbiórki słodyczy dziękuję uczennicom: Magdalenie Długi, Dominice Długi, Paulinie Kwiatkowskiej i Paulinie Kozak z klasy VI. Naszych kolegów odwiedziliśmy 22 grudnia 2016 r.
- Paździor
Nasz szkolny kolega z Afryki - wspieramy MISJE
W Akcji Adopcja Serca bierzemy udział od ponad roku. Wspomagamy dwuletniego chłopca z Afryki. Nasza pomoc polega na zbiórce pieniędzy, które za pośrednictwem Palotyńskiego Sekretariatu Misyjnego przekazywane są naszemu szkolnemu koledze. Co jakiś czas otrzymujemy informacje i podziękowania od samych rodziców chłopca. Przekazywana pomoc jest przeznaczana na szczepionki, lekarstwa i żywność. Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy włączyli się do AKCJI serdecznie dziękuję w imieniu swoim i rodziców chłopca.
- Paździor
Dyskoteka walentynkowa
Obchody walentynek w naszej szkole odbyły się 14.02.2017 r. w godz.: 17.00 - 20.00 na szkolnej dyskotece zorganizowanej przez Samorząd Uczniowski. Serdecznie dziękujemy nauczycielkom sprawującym opiekę nad uczniami: p. Krystynie Kozubek i pani Aleksandrze Sobali.
Samorząd Uczniowski
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Z przyjemnością informujemy, że w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” udało nam się pozyskać dofinansowanie na zakup nowości wydawniczych do biblioteki Naszej Szkoły.
Zgodnie z założeniami programu szkoły od 71 do 170 uczniów (w tej kategorii mieści się Szkoła Podstawowa w Olzie) otrzymają: 4000 zł z programu + 1000 zł od organu prowadzącego, tj. 5000 zł na zakup nowości czytelniczych.
Edyta Cogiel - dyr. Szkoły
Elżbieta Górska - n-l bibliotekarz
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” jest uchwalonym przez Radę Ministrów programem wieloletnim na lata 2016-2020, w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Cel ten realizowany będzie przez finansowe wsparcie modernizacji, budowy lub przebudowy placówek bibliotecznych w mniejszych miejscowościach, oraz bieżące uzupełnianie zbiorów bibliotek publicznych i szkolnych o nowości wydawnicze.
Lekcja umuzykalniająca
28 lutego uczniowie naszej Szkoły uczestniczyli w lekcji umuzykalniającej poświęconej muzyce i pieśniom śląskim.
Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2017/2018
Do klasy pierwszej szkoły podstawowej dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły przyjmowane są z urzędu na podstawie zgłoszenia składanego przez rodzica/prawnego opiekuna dziecka.
Przyjmowanie zgłoszeń - od 13 do 24 marca 2017 r.
Kandydaci do klas I zamieszkali poza obwodem szkoły mogą być przyjmowani w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodziców/opiekunów prawnych kandydata.
Przyjmowanie wniosków - od 13 do 24 marca 2017 r.
Zgłoszenia lub wnioski należy składać w sekretariacie szkoły w godzinach 8:00 - 14:30.
Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2017/18 - Szkoła Podstawowa im. Karola Miarki w Olzie
Zachowaj Trzeźwy Umysł
Nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiej Kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Jest to kampania profilaktyczna skierowana dla dzieci i młodzieży pod patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Zajęcia przeprowadzone wśród uczniów będą realizowane w oparciu o scenariusze do kart pracy a same dzieci otrzymają karty pracy do samodzielnego wypełnienia.
Rok 2017 jest rokiem pod hasłem „Mój przyjaciel” i wokół tego tematu będą przeprowadzane różnorodne i ciekawe działania. Zachęcam wszystkich uczniów do uczestnictwa.
- Krótki
Bieg po zdrowie
Uczniowie klasy IV naszej szkoły zostali objęci programem antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy z ekspertami. Do programu przygotowano atrakcyjne, bogato ilustrowane materiały zarówno dla prowadzących, jak i samych uczniów.
Profilaktyka palenia tytoniu jest ważnym zadaniem i powinna być wpisana w działania edukacyjno-wychowawcze. Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.
Zajęcia w programie „Bieg po zdrowie” realizowane są za pomocą zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podstawą zajęć jest stymulowanie kreatywności i aktywności dzieci. Podczas cyklu zajęć uczniowie będą m.in.: dyskutować, wymieniać doświadczenia, liczyć koszty palenia papierosów, pracować w grupach przy tworzeniu reklam antynikotynowych, tworzyć komiksy z bohaterami programu.
Program poprowadzi pedagog szkolny oraz wychowawca klasy IV.
Więcej informacji na temat programu można odszukać na yuoutube wpisując frazę „Bieg po Zdowie”.
- Krótki
Gratulujemy!
Paweł Nawrat zajął I miejsce w kategorii klas VI
w Międzygminnym Konkursie Historycznym " Idy marcowe".
- Cogiel
List do dyrektorów, nauczycieli i opiekunów dzieci
Wielce Szanowni Państwo,
zapewne już Państwo zaobserwowali, że Internet staje się, a może wręcz stał się naturalnym środowiskiem dzieci i młodzieży. Komputer, smartfon, tablet towarzyszy młodym ludziom niekiedy od rana do wieczora. Warto przy tym podkreślić, że nowe technologie niosą ze sobą wiele fantastycznych, rozwijających możliwości, ale mogą stanowić też zagrożenie. Trzeba zatem uczyć dzieci, jak się z nimi mądrze i bezpiecznie obchodzić. I to jest właśnie wspólne zadanie dorosłych.
W czasach naszego dzieciństwa dorośli uczyli nas jak zawierać znajomości, bawić się i rozróżniać prawdę od fałszu. Pokazywali nam co jest bezpieczne, a czego należy unikać. Prowadzili nas i objaśniali świat. Jeśli chcieliśmy się ukryć przed ich wzrokiem, budowaliśmy szałas z krzeseł i koca lub chowaliśmy się w podwórkowych zakamarkach. Dzisiejsze dzieci chowają się przed dorosłymi w sieci, a opiekunom coraz trudniej jest je tam odnaleźć, bo to one są tam bardziej u siebie niż my potrafimy to zrozumieć. Zwykle to nie do końca jest element naszego dorosłego świata. Dlatego tak trudno nam dzisiaj uświadamiać młodym ludziom zagrożenia, uczyć jak się zachować w trudnych sytuacjach, chronić przed kłamstwem i manipulacją.
Oczywistym powinno być dla każdego, że zagrożeniem dla dziecka nie jest urządzenie jako takie, a człowiek, z którym młody człowiek może nawiązać kontakt. Człowiek, który dla własnych, niekiedy nagannych celów, wykorzystuje łatwowierność, ufność i samotność dziecka przed ekranem. Media podają, że do Polski dotarła już pewna internetowa rozrywka, opatrzona niewinną nazwą zabawa, żerująca na ufności jej uczestników. Powoduje ona, że wykonują oni zadania, których celem jest krzywdzenie samych siebie. Coraz trudniejsze wyzwania przekazywane za pośrednictwem tajemniczego przewodnika rzekomo prowadzą dzieci poprzez samookaleczenia aż do kulminacji - samobójstwa. Według doniesień, w Rosji, z której gra rzekomo rozprzestrzenia się po Europie, doprowadziło to do śmierci wielu dzieci. Sytuacja jest o tyle trudna, że dzisiejsze dzieci nie mają zaufania do dorosłych, a w Internecie szukając poczucia przynależności są aktywne w różnego rodzaju społecznościach. Często, nie mając wsparcia w rodzinie, w sieci poszukują przygód, ekscytacji i emocji. Relacje, które tworzą się między dziećmi w Internecie są zadziwiająco silne, a wpływ internetowych znajomych powoduje podejmowanie nie zawsze mądrych i przemyślanych decyzji. Anonimowość internetowa daje osobom chcącym manipulować innymi siłę i skuteczność. Wydaje im się przy tym, że są bezkarne, bezpieczne i posiadają władzę.
Apeluję więc do Państwa o szczególne zwrócenie uwagi na dzieci w swoim otoczeniu. Zainteresujcie się tymi, którzy nadmiernie korzystają z Internetu, są klasowymi outsiderami, mają problemy w kontaktach z rówieśnikami lub w domu. Oni są właśnie w grupie podwyższonego ryzyka. Nie pozwólmy, aby stała im się krzywda, bądźmy blisko nich dając im poczucie, że są dla nas ważni, że nam na nich zależy, że jesteśmy ich przyjaciółmi, nauczycielami i przewodnikami.
Z wyrazami szacunku
Marek Michalak Rzecznik Praw Dziecka
Niedzielna wycieczka
19 marca 2017 roku obyła się szkolna wycieczka do Palmiarni Miejskiej, Kolejkowa i Teatru Miejskiego w Gliwicach. Wycieczkowiczami była liczna grupa uczniów z klas 4-6 pod opieką pani Agnieszki Kruczek, pani Joli Dubas oraz pani Karoliny Kopystyńskiej.
O godzinie 9.30 bezpiecznie wylądowaliśmy w Parku Chopina, który oddziela Palmiarnię od zgiełku miasta. Warto wiedzieć, że początkowo powierzchnia parku wynosiła aż 8 ha, natomiast obecnie - 5 ha. Poranny spacer dotlenił nasze ciała tak skutecznie, że uczniowie bardzo chętnie testowali swoje możliwości na zewnętrznej siłowni.
Palmiarnia to rodzaj klimatyzowanej szklarni, w której uprawia się rośliny osiągające duże rozmiary i pochodzące z krajów tropikalnych. Przede wszystkim plamy - stąd też nazwa. Dowiedzieliśmy się, że w Palmiarni istnieje ponad 5600 roślin, które rosną w czterech pawilonach tematycznych. Poza egzotycznymi roślinami znajdują się tam również terraria z gadami, akwaria z żółwiami, egzotyczne papugi i kanarki oraz króliki miniaturki.
Palmiarnię zwiedzaliśmy z przewodnikiem, dzięki czemu uczniowie mieli możliwość nie tylko cieszyć oczy bujną zielenią, ale także poszerzać swoje wiadomości z przyrody. W pawilonie pierwszym zgromadzono rośliny użytkowe z klimatu subtropikalnego. Na żywo zobaczyliśmy ponad dwustuletnie drzewko oliwne, drzewo laurowe (nazywane bobkowym), owocującego bananowca, pomarańczę, cytrynę i pomelo. Rośliny można było podziwiać z bliska w całej oka