Strona główna/Aktualności/Rok szkolny 2014/2015

Rok szkolny 2014/2015

22 Sierpnia 2019

Rok szkolny 2014/2015

Dwa tygodnie poza domem, czyli "zielona szkoła"

Z zielonej szkoły wróciliśmy zauroczeni pięknem Bałtyku, Łeby, Słowińskiego Parku Narodowego, Gdańska , Sopotu, Gdyni… Wycieczek po Łebie i okolicy było mnóstwo, niektóre wypełniały nam cały dzień.

Widzieliśmy
• Ruchome wydmy Słowińskiego Parku Narodowego.
• Jezioro Łebsko zasypywane przez niesiony z ruchomych wydm piach.
• Wybrzeże Bałtyku z burty pirackiego statku wycieczkowego, którym płynęliśmy.
• Gdańskie ZOO-gdzie zobaczyliśmy zwierzęta z różnych stron świata.
• Ogromne statki w gdyńskim porcie - zwiedziliśmy tam Dar Pomorza.
• Piotra Polka (znanego z roli komisarza Możejko w serialu "Ojciec Mateusz"), spacerującego wśród turystów na sopockim molo (zdjęcie w galerii).
• Niesamowite dinozaury /w skali 1:1/ w parku rozrywki w Łebie.
• Trening kotików południowoamerykańskich i fok w parku SEA- tu stanęliśmy oko w oko z prehistorycznym przodkiem rekina w oceanarium 3D.
• Motyle, ważki, i pająki w Muzeum Motyli.

Mieliśmy okazję zakosztować konnej jazdy w stadninie koni w Nowęcinie. Były również zabawy na plaży, kopanie grajdołów, konkurs rzeźby, nauka piosenek. Starczyło także czasu na zakupy: lodów, gofrów i licznych pamiątek.

Z bagażem wspomnień wróciliśmy do domów, gdzie podziękowaliśmy rodzicom za wspaniałą wyprawę.

Joanna Paździor

galeria

 

 

Recyklingowe cudeńko

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział konkursie "Recyklingowe cudeńko" organizowanym trzez WDQ w Olzie. Maciej Hojka zajął II miejsce w kategorii klas IV-VI - tytuł pracy "Bajkowa sowa", natomiast Christine Klima otrzymała wyróżnienie w tej samej kategorii - praca "Mini kręgle".
 
Krystyna Kozubek

 

 

Ratujemy i uczymy ratować!

Dnia 7 maja 2014r. w Szkole Podstawowej w Olzie odbyło się spotkanie uczniów klas 1 - 3 ze strażakami Ochotniczej Straży Pożarnej w Olzie, którzy przeprowadzili szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Spotkanie to miało za zadanie przygotować uczniów do podejmowania właściwego sposobu pomocy potrzebującym, jak i rozbudzić zainteresowania podstawową wiedzą medyczną. Strażacy pokazali i omówili w jaki sposób: zachować bezpieczeństwo, sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej, przeprowadzić resuscytację krążeniowo - oddechową, jak unieruchomić i zabezpieczyć kontuzjowaną kończynę. Strażacy przekazali uczniom także zasady zachowania w razie pożaru, zaczadzenia czy wypadku. Przypomnieli numery telefonów alarmowych.

Dziękujemy strażakom OSP w Olzie za bardzo dobrze przygotowane zajęcia, które pokazały uczniom jak ważna jest pierwsza pomoc przedmedyczna i jak ważna i odpowiedzialna jest praca strażaków.

Bogusława Oślizło

 

 

Zakończenie roku szkolnego

W dniu 27 czerwca 2014 r. odbyło się we wszystkich placówkach uroczyste zakończenie roku szkolnego 2013/2014.

Nasi tegoroczni absolwenci już kilka dni wcześniej pożegnali się ze szkołą na tradycyjnym komersie. Dziękowali nauczycielom za trud włożony w ich edukację, a rodzicom za poświęcony czas. Natomiast na uroczystości zakończenia roku szkolnego, od koleżanek i kolegów z klasy piątej, otrzymali na pamiątkę tradycyjny dyplom absolwenta. Następnie pani Dyrektor wręczyła uczniom klas IV-VI świadectwa z wyróżnieniem za osiągnięcie wysokich wyników w nauce.

Na zakończenie akademii zabrała głos pani Dyrektor, dziękując za owocny rok, życzyła wszystkim zgromadzonym udanych i bezpiecznych wakacji. Następnie uczniowie wraz z wychowawcami udali się do swoich klas, gdzie odbyło się wręczenie świadectw.

Agnieszka Kruczek

 

 

OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE ROKU SZKOLNEGO 2014/2015

Kalendarz roku szkolnego 2014/2015

1. Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych - 1 września 2014 r.

2. Zimowa przerwa świąteczna - 22-31 grudnia 2014 r.

3. Ferie zimowe - 2-15 lutego 2015 r.

4. Wiosenna przerwa świąteczna - 2-7 kwietnia 2015 r.

5. Sprawdzian po szkole podstawowej - 1 kwietnia 2015 r. (środa)

  •  część 1. - język polski i matematyka - godz. 9.00
  •  część 2. - język obcy nowożytny - godz. 11.45

6. Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych - 26 czerwca 2015 r.

7. Ferie letnie - 27 czerwca-31 sierpnia 2015 r.

Agnieszka Kruczek

 

 

Wyprawka szkolna 2014/2015

Wszystkich zainteresowanych Rodziców prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi wyprawki szkolnej - pliki.

 

 

Bilety autobusowe dla uczniów Szkoły Podstawowej na rok szkolny 2014/2015

Na podstawie pisma otrzymanego z Gminnego Zespołu Obsługi Finansowej podajemy do wiadomości:

- od roku szkolnego 2014/2015, tj. od 1.09.2014r., przewoźnikiem dowożącym uczniów do Szkoły zostaje PKS Racibórz;  

- w związku z powyższym informuje się Rodziców uczniów nieobjętych bezpłatnym dowozem, że istnieje możliwość grupowego zakupu biletów miesięcznych poprzez Szkołę Podstawową - prosimy o jak najszybsze zgłaszanie się w tym celu do sekretariatu; 

- koszt biletu miesięcznego (na trasie Olza - Dworcowa Osiedle - Olza Szkoła) wynosi 25 zł.

Wpłaty prosimy dokonywać do 20 każdego miesiąca.

Agnieszka Kruczek

 

 

Podręczniki dla klasy I

Informujemy, że zakup podręczników dla klasy I będzie odbywał się przez Szkołę. Prosimy, aby Rodzice nie dokonywali samodzielnych zakupów.

 

 

Inauguracja roku szkolnego 2014/2015

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego odbędzie się w sali gimnastycznej 1 września 2014 r. o godzinie 9.00. Poprzedzi je msza św. o godzinie 8.00 w kościele parafialnym.

List Rzecznika Praw Dziecka z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2014/2015

 

 

Wszyscy mieli tytę! Mam i ja!

Inauguracja roku szkolnego 2014/2015 już za nami. W szkolnych murach pojawiła się dwuoddziałowa klasa pierwsza. Na ten historyczny moment dla szkoły, Olza czekała 15 lat. 

Pierwszaki ten "pierwszy" stres mają za sobą. Jutro ciąg dalszy - spotkanie z nowymi kolegami na korytarzu i nową panią w klasie. Czy szkoła będzie ich niepokoić? Czy będzie denerwować? A może od razu ją polubią? Czy odnajdą się szybko i zręcznie w nowej szkolnej rzeczywistości? Zdecydowanie jest to w naszych rękach - rodziców i nauczycieli. Zatem wspólnie musimy się starać, żeby dziecko jak najszybciej oswoiło się z nową sytuacją - będziemy rozmawiać, wyjaśniać, dawać oparcie, słuchać i wspierać, pomagać. A przede wszystkim mieć w tym wszystkim zdrowy rozsądek i nie kierować się skrajnymi emocjami oraz uprzedzeniami. Czy my - dorośli - damy radę? Czy zdamy egzamin ze współpracy: nauczyciel-rodzic-nauczyciel? Odpowiedź przyniosą najbliższe miesiące. Osobiście jestem przekonana, że zdamy celująco, bo przecież dzieci są w bardzo dobrych rękach - kochających rodziców i odpowiedzialnych nauczycieli.

Pani Dorota Raczyńska zdradziła, że jutro pierwszaki zwiedzą szkołę i poznają panujące zasady. Zatem należy je wyposażyć w aparaty fotograficzne... ;)

Można szkołę nienawidzić, można mówić o niej źle i narzekać, ale i tak zawsze będzie się ją skrycie kochało i wracało do niej we wspomnieniach, a szczególnie do podstawówki i do tej pierwszej kochanej pani...

 

Agnieszka Kruczek

galeria

'W szkole da się przeżyć'

 

 

Wybory w klasie II

W ubiegły piątek uczniów drugiej klasy zastała niespodzianka w postaci tajemniczego napisu na zielonej tablicy. Brzmiał on: "Wybory do Samorządu Klasowego". Nawet w najśmielszych snach nie przypuszczali, co się będzie działo... Najpierw wspólnie zastanawiali się jakie cechy powinien mieć gospodarz klasy, a jakie są absolutnie niedopuszczalne. Później pani Dominika Pośpiech przedstawiła zasady obowiązujące podczas wyborów. No i zaczęło się... Osoby, które chciały kandydować do samorządu musiały zebrać jak najwięcej podpisów wyborców. Przeszło 5 osób z największą liczbą podpisów. Następnie kandydaci musieli wymyślić i przedstawić swoją kampanię wyborczą. Później, w tajnym, niezwykle emocjonującym głosowaniu, został wybrany samorząd klasy II. I tak przewodniczącą została Oliwia Koch, jej zastępcą - Wiktoria Strof a skarbnikiem - Angelika Koch. W związku z dominacją kobiet w „zarządzie”, dla równowagi powołano Ksawiera Sikorę na stanowisko klasowego kronikarza. Pozostaje życzyć wszystkim owocnej współpracy i powodzenia.

Dominika Pośpiech

 

 

Wywiadówka ogólnoszkolna

Informujemy, że wywiadówka ogólna odbędzie się w dniu 15 września 2014 roku o godzinie 17.00. Po niej nastąpią spotkania klasowe.

 

 

Spotkanie z policjantem w klasach IA i IB

Dnia 11 września 2014r. dzieci klas pierwszych Szkoły Podstawowej im. Karola Miarki w Olzie uczestniczyły w spotkaniu z panem Policjantem, który przybył do szkoły w związku z zaproszeniem przez p. Dyrektor i pedagoga szkolnego. Najmłodsi z ogromnym zainteresowaniem wysłuchali krótkiej pogadanki dotyczącej bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pieszego, rowerzysty oraz pasażera. Uczniowie zostali również uwrażliwieni na potrzebę bycia widocznym na drodze, czemu służyć mają elementy odblaskowe, które każde dziecko powinno posiadać.

Dzieciaki z zaangażowaniem uczestniczyły w spotkaniu, kierowały mnóstwo pytań do gościa, opowiadały swoje spostrzeżenia i przeżycia związane z drogą do szkoły. Na pożegnanie uczniowie otrzymali od Policjanta emblematy odblaskowe, które z radością zawiesili na tornistrach.

Dla uczniów naszej szkoły była to niewątpliwie ciekawa forma zdobywania i utrwalania wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze.

Bogusława Oślizło

galeria

 

 

Zmieniamy kasztany, żołędzie i liście w leśne stwory

W środę 23 września br. wybraliśmy się na szkolne boisko, aby posprzątać nasz wspólny Świat.

Klasa została podzielona na 3 drużyny, każda z nich miała wyjątkowe zadanie. Zaopatrzeni w odpowiednie rękawice i worki pozbieraliśmy papierki nie tylko na boisku szkolnym, ale w całym obejściu. Następnie dzieląc się na zespoły szukaliśmy darów jesieni, które wkrótce miały nam służyć na zajęciach. Pierwszy zespół szukał kasztanów, drugi - pięknych, kolorowych liści, a trzeci - pozostałych darów jesieni. W piątek każdy zrobił swojego Kasztanka. Uczniowie wykazali się dużą wyobraźnią, zaradnością i pomysłowością.

Bogusława Oślizło

galeria

Przyszła do nas jesień i jej skarbów mamy pełną kieszeń.

Z kasztanów ludziki zrobimy, z żołędzi koziołki ułożymy.

Wiatr liście z drzew zrzuca i na ulicy nimi podrzuca.

My je zbieramy i piękne bukiety dla swych mam układamy. 

 

 

I chleba naszego powszedniego...

W piątek 26.09.14r. uczniowie klasy drugiej i trzeciej odbyli niezapomnianą podróż w przeszłość, za sprawą wycieczki do Muzeum Chleba w Radzionkowie. Największą frajdę stanowiło własnoręczne wypiekanie warkoczy chlebowych.

Trochę o wspomnianym muzeum.
„Muzeum powstało z szacunku dla historii i z potrzeby serca. Zgromadzone zostały w nim eksponaty, zbierane przez wiele lat, wszystko co służyło wykonaniu chleba i wszystkiego co o szacunku dla chleba zaświadcza.
Nasze zbiory muzealne gromadziliśmy przez około 10 lat przed otwarciem obiektu i ciągle poszerzamy o następne eksponaty. Są to między innymi tematyczne pocztówki, maszyny i urządzenia, narzędzia, wyposażenie wnętrz, dokumenty z okresu XIX i XX wieku oraz archiwalne dokumenty z XVI i XVII wieku.
Gośćmi szczególnie ważnymi w Muzeum są i będą dzieci. Bo od szacunku dla kromki, naszej strawy powszedniej już tylko krok do szacunki dla najbliższych, do kraju rodzinnego do otaczającego nas świata.
Intencją naszą jest również uświadomienie wszystkim, że spośród najróżniejszych wypieków nasz polski, tradycyjny chleb nie ma sobie równego. Naszą ideą natomiast jest kultywowanie i uczenie szacunku do chleba oraz związanychy z nim tradycji i zwyczajów.
Muzeum i jego bardzo liczne zbiory skierowane są do młodzieży, acz nie tylko; zwiedzający mogą na miejscu własnoręcznie uformować pieczywo i je upiec, co uatrakcyjnia zwiedzanie i przybliża pracę piekarzy. Nasze muzeum jest jedynym poświęconym piekarstwu i ciastkarstwu muzeum w krajach Europy Wschodniej, porównywalne jedynie z podobnymi placówkami w Niemczech, Szwajcarii i Francji.”

Dominika Pośpiech

 

 

Jak Wojtek został...rolnikiem!

W poniedziałek 29.09.14r., w ramach akcji „Owoce i warzywa w szkole”, uczniowie klas I-III udali się na pieszą wycieczkę do jednego z gospodarstw rolnych na terenie naszej miejscowości. Zobaczyli tam różne maszyny rolnicze oraz pole uprawne i zebrane plony. Zapoznali się również ze zwierzętami hodowlanymi. Gospodyni opowiadała o pracy rolnika oraz cierpliwie odpowiadała na pytania.
Największą atrakcją było to, iż każdy mógł na chwilę posiedzieć w wieeelkim traktorze.

Wyprawa udała się dzięki uprzejmości Państwa Bernadety i Leszka Jeleniów, którym serdecznie dziękuję.


Dominika Pośpiech

 

 

Posprzątamy świat!

W dniach 24 - 26 września uczniowie poszczególnych klas Szkoły Podstawowej w Olzie uczestniczyli w ramach akcji Sprzątanie Świata w sprzątaniu swojej wsi. Zaopatrzeni w rękawice gumowe i worki na odpady przez Urząd Gminy w Gorzycach uprzątali okolicę szkoły - najmłodsi uczniowie, ulicę Kościelną wraz z parkingiem i obejściem przy kościele, ulicę Bogumińską i znajdujący się przy niej pomnik oraz centrum wsi oraz wały nad rzeką Odrą. Akcja Sprzątania Świata przebiegła sprawnie, a na jej zakończenie nauczyciele wychowawcy przeprowadzili ze swoimi wychowankami pogadanki i dyskusje.

Aleksandra Sobala

galeria

 

 

"Jak dobrze nam zdobywać góry!"

W dniu 30 września 18. uczniów klasy 5 i 15. klasy 6 udało się w piękny słoneczny poranek do Bielska-Białej na Kolej Linową "Szyndzielnia". Razem z Panią Przewodnik wyjechaliśmy w 6-osobowych wagonikach na wysokość 1001 m.n.p.m , czyli szczyt Szyndzielni. Po krótkim postoju i kilku słowach Pani Przewodnik, ruszyliśmy po kamienistym szlaku do głównego celu naszej podróży czyli na Klimczok. Po 30 minutach wyczerpującej wędrówki dotarliśmy na 1117 m.n.p.m., gdzie na polance wszyscy odpoczywali i podziwiali przepiękne górskie widoki. Aura pozwalała na dostrzeżenie m.in. Babiej Góry, Skrzycznej a nawet ośnieżonych szczytów słowackich Tatr. Po dłuższym "leżingu" i smażingu" udaliśmy się stromym szlakiem w dół góry czyli w stronę Szczyrku. Po prawie dwugodzinnej wędrówce dotarliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Szczyrkowskiej, gdzie każdy z uczniów mógł skosztować i zabrac do domu cudownej wody wypływającej ze źródełka skalnego. Całość zakończyła się, krótkimi zakupami w centrum Szczyrku. Wszyscy uczniowi,e mimo dużego zmęczenia, wyrażali zadowolenie z tej górskiej wycieczki.

Dawid Wacławczyk

galeria

 

 

Nowinki z IV klasy

 
29 września był dniem pięknym i słonecznym. Czwartoklasiści wybrali się na spacer ulicami Szkolną, Wierzbową i Wiejską. Zbierali śmieci, przyłączając się w ten sposób do akcji "Sprzątanie świata".
Znalazł się też czas na zabawy z balonikami, gdyż dzień później obchodziliśmy Dzień Chłopca. Dziewczynki przygotowały z tej okazji dla chłopców prezenty.
Uśmiechnięte buzie świadczą o dobrym samopoczuciu wszystkich uczestników.
 
 
Krystyna Kozubek
 

 

 

 

"Szkoła Demokracji - Szkoła Samorządności"

Realizacja programu pilotażowego „Szkoła Demokracji - Szkoła Samorządności” przez Szkołę Podstawową im. Karola Miarki w Olzie w roku szkolnym 2013-2014

Szkoła Podstawowa w Olzie w roku szkolnym 2013/2014 brała udział w realizacji pilotażowego programu „Szkoła Demokracji - Szkoła Samorządności” realizowanym wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej w Rybniku.

Zgodnie z założeniami programu dyrektor szkoły i ekspert programu pracujący w lokalnej placówce doskonalenia nauczycieli lub poradni pedagogiczno-psychologicznej nawiązują roczną współpracę w trakcie której rada pedagogiczna otrzyma kompleksowe wsparcie w ww. zakresie. Roczny cykl zakładał 5 spotkań eksperta z radą pedagogiczną i realizację 4 zadań projektowych.  
 
W programie uczestniczyła cała rada pedagogiczna, wspierana przez eksperta, który towarzyszył jej od etapu diagnozy aż do ewaluacji. Ekspert podczas kolejnych 5 spotkań prezentował założenia programu, wprowadzał w kompetencje z poszczególnych obszarów, przygotowywał do realizacji zadań projektowych. Na bieżąco doradzał też radzie pedagogicznej, a potem podsumował wraz z nią całoroczną pracę.
„Oddziaływanie programu jest bardziej skuteczne przy wsparciu udzielonym przez dyrektora szkoły, przystąpieniu i aktywnym uczestnictwie wszystkich nauczycieli oraz jak największej liczby uczniów. Celem programu jest nie tylko indywidualne doskonalenie nauczycieli, lecz przede wszystkim stworzenie demokratycznej kultury szkoły poprzez budowanie kompetencji zespołowych oraz wspólne, usystematyzowane i konsekwentne wprowadzanie nauczania opartego na uczestnictwie wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacyjny.”

Od września 2013 do maja 2014 miało miejsce 5 spotkań szkoleniowych w SP Olza bezpośrednio związanych z realizacją projektu. Rada pedagogiczna wykonała wszystkie zadania przewidziane projektem, podniosła swoje kompetencje z zakresie znajomości i stosowania praw ucznia, praw dziecka; wykazała się umiejętnością pracy zespołowej.

Pierwszym zadaniem było zapoznanie uczniów klas młodszych i przypomnienie uczniom klas starszych na lekcjach wychowawczych, co to są prawa dziecka oraz zorganizowanie wystawy prac plastycznych dzieci na temat ich praw. Podczas zebraniu z rodzicami przekazano rodzicom uczniów główne idee projektu, a wszyscy obecni mogli zobaczyć rysunki uczniów na przygotowanej wystawie.
Drugie spotkanie w ramach projektu zaowocowało zebraniem trzonu praw człowieka w najważniejszych dokumentach międzynarodowych oraz stworzeniem przez uczniów mapy mentalnej tychże praw. Pracę poprzedziły warsztaty zorganizowane dla nauczycieli przez koordynatora projektu w szkole. Owocem pracy były mapy mentalne, dzięki którym uczniowie mogli kojarzyć poszczególne prawa dziecka i prawa człowieka z konkretnym miejscem w Olzie, gdzie mogą być one realizowane.
W zadanie zaprojektowane po trzecim spotkaniu zaangażowali się nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz dziadkowie przygotowując oraz uczestnicząc wspólnie w imprezie środowiskowej z okazji Dnia Babci i Dziadka /styczeń/.
Ponadto zaplanowane zostało - jako zadanie czwarte - spotkanie z sołtysem wsi Olza - panem Józefem Kopystyńskim. Spotkanie miało na celu ukazanie funkcjonujących zasad samorządności i demokracji w najbliższym otoczeniu uczniów. Spotkanie z sołtysem /maj/ poprzedziły pogadanki w klasach nt. kim jest sołtys i czym się zajmuje wraz z radą sołecką, a uczniowie mieli za zadanie dokończyć wypowiedź zaczynającą się od słów „Gdybym był sołtysem…”

Warto podkreślić, że w całym województwie śląskim w/w program realizowało zaledwie 16 szkół i placówek, w tym 4 w rybnickiej Delegaturze KO. 

Dyrektor szkoły w Olzie otrzymała zaproszenie na podsumowanie programu „Szkoła Demokracji - Szkoła Samorządności”, które odbyło się w Warszawie w siedzibie Ośrodku Rozwoju Edukacji 23 września 2014r. z udziałem przedstawicieli MEN.
Dyrektor szkoły Edyta Cogiel odebrała w Warszawie certyfikat potwierdzający udział szkoły w w/w projekcie pilotażowym /zdjęcia i informacje z uroczystości na stronie ORE/.

Korzyści dla szkoły wynikające z realizacji programu:

1. Zdobycie certyfikatu potwierdzającego udział w programie „Szkoła demokracji - szkoła samorządności”.
2. Realizacja innowacji pedagogicznej w szkole wdrażającej eksperymentalny program ogólnopolski.
3. Przynależność do wybranej sieci 100 szkół na terenie Polski, które wdrażają program.
4. Przygotowanie się szkoły do pracy z jednym ekspertem przez cały rok szkolny ( obowiązek taki wejdzie od 2016 r.)
5. Możliwość skorzystania z zasobów innych szkół.
6. Przygotowanie się szkoły do pracy z jednym ekspertem przez cały rok szkolny (obowiązek taki wejdzie w życie w 2016r.)
7. Promocja szkoły.

Korzyści dla uczniów wynikające z realizacji programu:

1. Zdobycie lub poszerzenie wiedzy na temat praw i obowiązków uczniów.
2. Pogłębienie znajomości swoich praw i obowiązków.
3. Troska o innych ludzi.
4. Wzrost poczucia odpowiedzialności za swoje wybory i czyny. 

oprac. Edyta Cogiel

galeria

 

 

Wybory Samorządu Uczniowskiego

Wybory do Samorządu Uczniowskiego odbyły się w dn. 6.10.2014. Poprzedziła je dwutygodniowa kampania wyborcza zakończona wystąpieniem i przedstawieniem swoich programów przez każdego z kandydatów na forum szkoły. Głos mógł oddać każdy z uczniów naszej szkoły. Nad prawidłowym przebiegiem wyborów czuwała komisja wyborcza złożona z trzech uczniów klasy VI, która sporządziła na koniec protokół w którym stwierdzono iż wybory zostały przeprowadzone prawidłowo i bez żadnych zakłóceń.

Na podstawie wyników ustalono skład SU wraz z przydzielonymi funkcjami:

  • Mateusz Groborz - Przewodniczący
  • Sandra Koch - Zastępca przewodniczącego
  • Natalia Dłużniak - Skarbnik
  • Kwiatkowska Paulina - Członek
  • Długi Magdalena - Członek
  • Piprek Adam - Członek
  • Styrnol Oliwia - Członek

Dawid Wacławczyk

galeria

 

 

Obchody Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych

ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI!  

Do końca października 2014 roku odbywać się będą konkursy dla szkolnej społeczności. Weź udział i zdobądź nagrodę!

 

  1. Konkurs plastyczny dla klas I-III -  „Laurka i życzenia dla szkolnej biblioteki” - do 30. X. 2014 r.
  2. Konkurs plastyczny dla klas IV - VI - „Projekt okładki mojej ulubionej książki"- do 30. X. 2014 r.
  3. "Książkowa Lista Przebojów". Każdy uczeń może zagłosować na najukochańszą książkę. Pod koniec października zliczymy głosy i przedstawimy ranking najbardziej popularnych książek w naszej bibliotece.
  4. W klasach IV -VI - zostaną przeprowadzone ankiety pt. „Moje zainteresowania czytelnicze”.
  5. Konkurs błyskawiczny „Czytam, więc wiem” odbywać się będzie w czasie długiej przerwy w bibliotece - 1 pytanie - szybka, poprawna odpowiedź- słodka niespodzianka.
  6. Głośne czytanie Baśni Andersena.
  7. Najlepszy czytelnik naszej szkoły w miesiącu październiku.
  8. Najlepiej czytająca klasa.
  9. Kiermasz taniej książki.

Elżbieta Górska

 

 

 

Bicie rekordu 2014

W tym roku - z okazji ogłoszonego przez Europejską Radę Resuscytacji „Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca" pod nazwą >>Restart a Heart<< - Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy podjęła się wyzwania koordynacji próby pobicia ubiegłorocznego wyniku. 16 października, punktualnie o 12:00, w naszej szkole przez pół godziny pobijaliśmy rekord resuscytacji krążeniowo-oddechowej ćwicząc na 5 fantomach. Uczestnicy zmieniali się przy fantomach, ponieważ zadanie to nie należało do łatwych.

Dla przypomnienia parę zasad prawidłowej resuscytacji:           

Uciski (30):

  • na twardym podłożu (może być na kocu),
  • w centralnym punkcie klatki piersiowej (pomiędzy sutkami),
  • dwie ręce splecione, uciskamy nasadą dłoni,
  • łokcie wyprostowane, uciskamy prostopadle do podłoża,
  • nie odrywamy rąk od klatki piersiowej,
  • uciskamy szybko (tempo co najmniej 100/min. zaleca się w rytm piosenki zespołu Bee Gees „Stayin'Alive”  https://www.youtube.com/watch?v=I_izvAbhExY )
  • uciskamy mocno (co najmniej 5 cm).

Oddechy (2):

  • udrożnić drogi oddechowe:
  • ręka na czole, palce drugiej ręki na kościstej części podbródka,
  • odchylić głowę manekina do tyłu unosząc podbródek,
  • utrzymując taką pozycję głowy ścisnąć nos,
  • wykonać 2 oddechy (każdy około 1 sekundy - do uniesienia się klatki piersiowej).

Nasze bicie rekordu było wydarzeniem otwartym. Zaprosiliśmy na nie ludzi także z zewnątrz - pielęgniarkę panią Bożenę Badurę (matkę naszego ucznia) i higienistkę szkolną. Razem czuwałyśmy nad całą akcją. Całe wydarzenie nagrały pani Dominika Pośpiech i pani Agnieszka Kruczek, dzięki temu powstał film, który można tu zobaczyć.

Wszystkim uczniom biorącym udział w akcji i osobom zaproszonym serdecznie dziękuję

Pamiętajcie! Wasze ręce mogą uratować ŻYCIE! :)

Koordynator akcji
Bogusława Oślizło

 

 

"Nauczyciel to ktoś, kto widzi w każdym dziecku wyjątkową osobę i zachęca je do rozwijania jego indywidualnych talentów i mocnych stron" Barbara Cage.

Dzień Edukacji Narodowej jest obchodzony 14 października od 1982 r. Jednocześnie jest to w tym roku 241. rocznica powstania pierwszego w Europie ministerstwa oświaty powołanego z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego - polskiej Komisji Edukacji Narodowej.

Tegoroczne obchody Dnia Edukacji Narodowej w naszej szkole rozpoczęły się od godzinnej lekcji umuzykalniającej wykonanej przez nauczycieli z Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Wojciecha Kilara. Wysłuchaliśmy energetycznych utworów folklorystycznych na skrzypce, klarnet oraz fortepian (oberków, polek, kujawiaków, mazura, krakowiaka), a także utworów śpiewanych przez sopranistkę - m.in. „Czerwone jabłuszko”, „Hej bystra woda”, „Zasiali Górale”. Publiczność rozgrzała się przy wspólnym śpiewaniu i przyklaskiwaniu w rytm muzyki.

Następnie odbyła się bardzo nietuzinkowa akademia przygotowana przez Samorząd Uczniowski i p. Dawida Wacławczyka. Organizatorom udało się zaskoczyć wszystkich - i nauczycieli, i uczniów, i pracowników obsługi. Nie obyło się bez łez… oczywiście ze śmiechu.

Interaktywna zabawa w sali gimnastycznej rozpaliła do czerwoności policzki i dłonie zgromadzonych wskutek dopingowania zawodników, emocjonowania się przebiegiem rozgrywek, pokrzykiwania i bycia w ciągłym podekscytowaniu. Otóż przeprowadzono pierwsze w historii szkoły zawody: uczniowie kontra pracownicy placówki. Wytypowani zawodnicy rywalizowali w kilku konkurencjach m.in.: obieranie ziemniaków, skakanie na skakance, układanie zabawki z klocków lego, mecz w minihokeja, eleganckie składanie prania, budowanie piramidy z plastikowych kubeczków, łowienie tasiemek za pomocą wędki...  Nietrudo odgadnąć kto wygrał - oczywiście uczniowie - którym bardzo serdecznie gratulujemy! Dziękujemy również zespołowi tanecznemu za umilenie przerw tańcami nowoczesnymi.

W trzeciej części spotkania zabrała głos pani Dyrektor - złożyła życzenia i podziękowania pracownikom szkoły, a także wręczyła nagrody dyrektora czterem nauczycielom: p. Elżbiecie Górskiej, p. Krystynie Kozubek, p. Gerdzie Ciuraj i p. Joannie Paździor. 

Na zakończenie obchodów do życzeń i gratulacji dołączyła się pani Przewodnicząca Rady Rodziców - Dominika Kotmus.

Serdecznie dziękujemy Absolwentom szkoły, którzy tego dnia zechcieli nas odwiedzić, złożyć życzenia i powspominać minione chwile.

Agnieszka Kruczek

galeria

Kilka ciekawostek o nauczycielach 

  • W roku 2013 Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane na temat pracujących w edukacji nauczycieli - statystyczny polski nauczyciel ma 42 lata, wykształcenie wyższe i jest kobietą. Zawód nauczycielski należy do zawodów mocno sfeminizowanych, kobiety stanowią blisko 83% pracujących w tym zawodzie.
  • Najstarszy zawodowo czynny nauczyciel w roku szkolnym 2011/2012 miał 86 lat, pracował w niepublicznej szkole policealnej. Najmłodsze wiekiem były trzy nauczycielki pracujące w przedszkolach niepublicznych - miały po 19 lat. Średni wiek polskiego nauczyciela to 42 lata i z roku na rok rośnie.
  • Według danych MEN za rok szkolny 2012/2013 w systemie oświaty pracowało 662 tys. nauczycieli. W przeliczeniu na etaty, najwięcej nauczycieli uczy w szkołach podstawowych - 232 tys.; w gimnazjach 133 tys,. a w szkołach ponadgimnazjalnych - 135 tys. nauczycieli. W przedszkolach pracuje 93 tys. nauczycieli.
  • Ponad połowa nauczycieli (51,7%) osiągnęła najwyższy stopień awansu zawodowego (nauczyciel dyplomowany). Oprócz nich mamy 26,7% nauczycieli mianowanych, 16,6% nauczycieli kontraktowych i jedynie 5% nauczycieli stażystów.
  • Nauczyciele należą do najlepiej wykształconych grup zawodowych. Około 93% nauczycieli ukończyło studia magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym.
  • Warto przeczytać.

 

 

Lekcja w kinie

Dnia 10 października br. klasy IA i B były na wycieczce w kinie Bałtyk w Raciborzu. Uczniowie uczestniczyli w multimedialnej lekcji w kinie „Idziemy do kina! Czyli co każdy młody widz wiedzieć powinien”.

Wykorzystując zdobycze współczesnej techniki Inicjatywa Edukacyjna "Ponad Horyzonty"stworzyła atrakcyjne dla dzisiejszego młodego widza spotkanie edukacyjne poświęcone tematyce filmowej. Lekcja przygotowana była w innowacyjnej formule ilustrowanej, interaktywnej prezentacji, bogatej we fragmenty filmowe, animacje, stopklatki, fotosy, reportaże, plansze.

Lekcja w kinie realizuje podstawę programową, świetnie łączy edukację i rozrywką, twórczo aktywizuje uczniów. Przygotowana przez filmoznawcę, a prowadzona przez zawodowego aktora świetnie docierała do najmłodszych widzów. Podczas takiej lekcji uczniowie poznali tajniki pracy kinooperatora, dowiedzieli się, czym jest taśma filmowa, odkryli, na czym polega złudzenie ruchu. Ponadto dzieci zobaczyły, jakie informacje kryją się na bilecie, dowiedziały się, że kino może działać na plaży, w samochodzie, a nawet w pociągu. Poznały także zasady zachowania się w kinie. Na koniec spotkania wyświetlono film „Turbo”, który hołduje tradycyjnym wartościom, takim jak przyjaźń, uczciwość i ambicja.

Mam nadzieję, że taka lekcja na długo zagości w ich pamięci.

Bogusia Oślizło

 

 

Lepsza Szkoła

Również i w tym roku nasza szkoła uczestniczy w programie edukacyjnym "Lepsza Szkoła"  prowadzonym przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Szkoła realizuje projekt "Lepszej Szkoły" z języka polskiego dla klas IV, V i VII.

Główne cele projektu to: badanie efektywności nauczania, rozwijanie integracji międzyprzedmiotowej i kształcenie nauczycieli. Uczestnictwo w projekcie dzięki specjalistycznym testom daje nauczycielom możliwość badania kompetencji uczniów, porównania wyników swoich klas z wynikami uczniów w całej Polsce, zaplanowania pracy na cały rok szkolny oraz analizy osiągnięć uczniów.

Testy przeprowadzane są w trzy razy w roku szkolnym, na początku, po pierwszym i po drugim semestrze, co daje możliwość badania bieżących postępów w nauce całych zespołów klasowych i pojedynczych uczniów.

Agnieszka Kruczek

 

 

Agresja idzie w parze z lękiem...

W dniu 22 października bieżącego roku dla uczniów naszej szkoły z klas I-VI zostało wystawione przez Teatr Edukacji i Profilaktyki "Maska" przedstawienie "Zaciśnięte pięści".

Aktorzy w dostępny sposób pokazali jak przemoc rodzi przemoc, jakie są przyczyny i skutki agresji. Celem spektaklu było ukazanie zagrożeń wynikających z pozostawienia młodych ludzi samym sobą, podkreślenie roli ojca w życiu dziecka, pokazanie jaki wpływ na młodego człowieka mają złe relacje z najbliższymi oraz pobudzenie wyobraźni młodego widza poprzez ukazanie tragicznych skutków złych decyzji.

Pieniądze na przedstawienie pochodziły z Gminnej Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi, która dysponuje funduszem przeznaczonym dla szkól na działalność profilaktyczną.

Agnieszka Krótki

galeria

 

 

Sąd nad Karolem Miarką

Dzień Patrona Szkoły przygotowali uczniowie kl. IV.

 

galeria

 

 

Otwieramy się dla Rodziców

27 października obyła się lekcja otwarta w klasie IA przeprowadzona przez panią Dorotę Raczyńską. Serdecznie dziękujemy zaangażowanym Rodzicom za uczestnictwo w tym przedsięwzięciu.

Agnieszka Kruczek

 

 

"A przecież nie cały umieram. To co we mnie niezniszczalne trwa!" Jan Paweł II

Historia szkoły ręką byłych dyrektorów pisana to tytuł apelu z okazji Święta Zmarłych.

"Dziady" Adama Mickiewicza stały się inspiracją krótkiej inscenizacji, przygotowanej przez uczennice klasy II, a poprzedzającej prezentację multimedialną autorstwa pani Krystyny Kozubek. Mroczna atmosfera, nieco upiorne stroje dodały należytej powagi nadchodzącym dniom. Po zakończeniu apelu uczniowie klasy II wraz z wychowawczynią udali się na miejscowy cmentarz, gdzie zapalili znicze na grobie byłego dyrektora szkoły -  pana Alberta Mazura.

Dominika Pośpiech

 

 

Konkurs Wiedzy Biblijnej

23 października 2014r. odbył się w naszej szkole szkolny etap XX Konkursu Wiedzy Biblijnej. 

Do kolejnego etapu zakwalifikowały się Dagmara Goraus, Angelika Piprek i Sandra Koch - uczennice klasy V. Zwyciężczyniom gratulujemy.

Joanna Paździor

 

 

Pierwsze koty za płoty

Dwa pierwsze miesiące nauki szkolnej już za nami. A co na to pierwszaki? W pierwszym dniu nieco wystraszone, cichutkie jak myszki. A dziś? Nie ma już śladu onieśmielenia czy niepewności. Uśmiechnięte, wesołe buźki zupełnie oswojone z rzeczywistością szkolną. Zapytane czy lubią chodzić do szkoły zgodnie odpowiadają, że tak. A co ich zdaniem w szkole jest najlepszego? Jedni odpowiadają, że długie przerwy, inni, że lekcje wychowania fizycznego. Jeszcze inni, że przyjemnie jest na świetlicy, a nauczyciele mili. Wszyscy są zgodni co do tego, że sklepik szkolny to super wynalazek.

Tematyka zdjęć klasy 1a:

  • świętujemy nasze urodziny,
  • przerwa śniadaniowa,
  • przygotowywanie sałatek owocowych,
  • wykonywanie maski dzikich kotów,
  • laurka z okazji DEN.

Dorota Raczyńska

galeria

 

 

Przedstawienie ekologiczne

Dnia 6 listopada uczniowie klas IV-VI uczestniczyli w przedstawieniu Małych Form Teatralnych zatytułowanym "Ekologia".
Przedstawienie poruszało jakże ważne dla współczesnego świata i obywatela tematy związane z ochroną środowiska, segregacją i powtórnym wykorzystaniem odpadów.

Aleksandra Sobala

galeria

 

 

"Być zwyciężonym i nie ulec, to zwycięstwo." Józef Piłsudski

Bardzo często słyszy się, że niepodległość stała się czymś bardzo oczywistym i naturalnym, czymś zwyczajnie danym i niemożliwym do utracenia. To tak jak posiadanie ubrania czy butów, tankowanie samochodu, chodzenie do szkoły bądź zjedzenie śniadania. Zapominamy o niej goniąc do pracy, zajmując się codziennością - prozą życia - jej patosem i banałem.

Wydaje mi się, że najtrudniej wyjaśnić właśnie małemu człowiekowi czym jest niepodległość, a może właściwie trudniej dać mu to odczuć, bo niby jak włożyć go w ramy rozbiorów, okupacji, niewoli? Jak i czym poruszyć te młode serca Cyfrowych Tubylców, którzy nie znają świata bez internetu i luksusu współczesności? Czy jest to możliwe? Zdecydowanie tak. Trzeba tylko zmyślnie wywołać w nich zaciekawienie i wzruszenie - opowiedzieć historię o tamtych czasach, włączyć krótkie filmy dokumentalne, żarliwe stare piosenki patriotyczne i te współczesne - bardziej im bliskie i porywające. Bo właśnie trzeba w tym młodym człowieku wyzwolić ducha patriotyzmu. Młody człowiek ma poczuć się dumy ze swojej polskości, ma czuć miłość do Ojczyzny oraz znać i rozumieć jej historię.

W tym roku obchodziliśmy 96. rocznicę odzyskania niepodległości po 123 latach zaborów. Uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki występ z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Staraliśmy się, by apel był radosny jak urodziny - bo w końcu 11 listopada, to dzień urodzinowo-odrodzeniowy Polski.

Stanęliśmy przed szkolną publicznością, aby dziękować tym, którzy oddali życie za niepodległość, chcieliśmy pomóc młodszym uczniom w zrozumieniu czym owa niepodległość jest, chcieliśmy także przypomnieć jakie są narodowe symbole i jak należy się z nimi obchodzić.

Uczniowie klasy V i VI zaśpiewali piosenki pt. „Niepodległa. Niepokorna” i „Jedenasty listopada”. Dla młodszych uczniów przewidziany był krótki film dydaktyczny „Jestem dumny, że jestem Polakiem”.

Serdecznie dziękuję Samorządowi Uczniowskiemu za poprowadzenie apelu oraz wszystkim uczniom, którzy entuzjastycznie zaangażowali się w jego przygotowanie.

Na zakończenie chciałabym przytoczyć słowa kard. Stanisława Dziwisza, który podkreślał, że dar pokoju nie jest nam dany raz na zawsze - „Trzeba troszczyć się o ten dar. Trzeba go pielęgnować.”

Zatem, Kochana Polsko, życzę Ci, żeby już nikt nie musiał Cię wyzwalać. 

Dziękuję za uwagę.
Agnieszka Kruczek

galeria

 

 

Czytać każdy może

IBE opublikował wyniki "Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży". Po raz pierwszy w Polsce objęło ono również 12-latków. Okazuje się, że uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej częściej czytają w wolnym czasie niż gimnazjaliści. Ale zainteresowania mają podobne - najczęściej wybierają fantastykę. W podstawówce żadnych książek nie czyta ok. 5 proc. dzieci, a w gimnazjum - to już 14 proc.

Uczniów pytano m.in. o to, czy czytają książki, jakie to pozycje i które z nich chcieliby wpisać na listę lektur szkolnych. Badacze przyjrzeli się czytaniu w środowisku rodzinnym uczniów - czy w wieku przedszkolnym bliscy czytali im książki, jak wyglądają ich domowe księgozbiory i czym dzieci zajmują się w wolnym czasie.

Wpływ na czytelnictwo ma rodzinna tradycja
To rodzice, czytając dzieciom już w wieku przedszkolnym, kształtują preferencje czytelnicze i wyrabiają stosunek do książki. Nie bez znaczenia jest również zasobność domowej biblioteczki. Z badań wynika, że w ok. 7 proc. polskich domów nie ma ani jednej książki. Aż 40 proc. gospodarstw domowych 12-latków i 38 proc. gospodarstw domowych 15-latków ma ubogie, liczące do 50 książek zbiory. Domowe biblioteczki zawierające więcej niż 200 książek znajdowały się w 29 proc. domów 12-latków oraz w 44 proc. domów 15-latków mieszkających w miastach powyżej pół miliona mieszkańców. Na wsiach takie księgozbiory są w zaledwie w 12 proc. domów.

Książka przegrywa z telewizją, internetem i muzyką

Jak wygląda sposób spędzania wolnego czasu przez młodzież i jak w tym zestawieniu plasuje się czytanie książek? Uczniowie podstawówek deklarowali, że w czasie wolnym najczęściej oglądają telewizję. Kolejną popularną czynnością jest korzystanie z komputera (w tym z internetu) - na tę aktywność częściej wskazują chłopcy (70 proc.) niż dziewczęta (61 proc.). Po książkę sięga prawie co trzecia dziewczynka i zaledwie 16 proc. chłopców.

W wieku gimnazjalnym proporcje te zmieniają się na niekorzyść książek. Gimnazjaliści w wolnym czasie najczęściej korzystają z internetu, kolejne pod względem popularności jest słuchanie muzyki, a po książki sięgają rzadziej niż uczniowie podstawówek. Wśród 15-latków w wolnym czasie czyta co piąta dziewczynka i co dziesiąty chłopiec.

Lektury szkolne a lektury marzeń
Uczniowie czytają patchworkowo, to znaczy wybrane fragmenty książek oraz streszczenia. Z deklaracji 12-latków wynika, że ponad połowa z nich przeczytała ostatnio omawianą lekturę w całości, co trzeciemu szóstoklasiście nie udało się przeczytać książki do końca, a 4 proc. przeczytało wyłącznie streszczenie. Większość gimnazjalistów (76 proc.) zadeklarowała, że przeczytała co najmniej jedną lekturę szkolną w III klasie gimnazjum. Dziewczęta były bardziej obowiązkowe (84 proc. przy 69 proc. chłopców).

"Jeśli polecamy nastolatkom książki, starajmy się wskazać, dlaczego warto je przeczytać. Rozmawiajmy o tym z nimi. Warto dawać dzieciom książkowe prezenty, sprawdzając przedtem, czy odpowiadają ich zainteresowaniom. Częste wymiany opinii o czytanych lekturach, także naszych, pozwolą bliżej poznać siebie i nasze potrzeby czytelnicze oraz znaleźć miejsce na czytanie wśród codziennych zajęć. To nasz, rodziców i nauczycieli, przykład jako ludzi pożyczających i kupujących książki, czytających je w wolnych chwilach, jest ważnym wzorem dla dzieci i wskazówką, że czytanie może być atrakcyjnym zajęciem. Pomoc nauczyciela czy bibliotekarza w wyborze lektury staje się szczególnie ważna, gdy dziecku brakuje takiego wsparcia od rodziny." - radzi Zofia Zasacka.

Więcej na temat wyników na stronie IBE.

Artykuł ze strony operon.pl

 

 

Koncert uczniów z Ukrainy

W dn. 14.11.2014 r. uczniowie klasy V wraz z p. Dyrektor Edytą Cogiel i p. Dawidem Wacławczykiem wzięli udział w koncercie uczniów ukraińskich ze Szkoły Podstawowej z rozszerzonym nauczaniem języka polskiego z Kamieńca Podolskiego. Koncert odbył się w podzięce za wielkanocne dary zbierane we wszystkich szkołach i placówkach państwowych naszej gminy. Były śpiewy ludowe, tańce, recytacje i prezentacja multimedialna dotycząca Kamieńca Podolskiego. W uroczystości brali udział również przedstawiciele władz gminy z p. Wójtem Piotrem Oślizło na czele. Na koniec każda z placówek oraz osoby, które najbardziej były związane z wiosenną zbiórką, otrzymały od przedstawicieli szkoły z Kamieńca dyplomy w podzięce za otrzymaną pomoc.

Dawid Wacławczyk

galeria

 

 

O patriotyzmie, bohaterach, harcerstwie na lekcji religii

O znaczeniu i świętowaniu Dnia Odzyskania Niepodległości rozmawialiśmy w klasie IV z gościem, którym była dh phm Maria Kmiecik - namiestnik zuchowy. Podzieliła się z uczniami doświadczeniem i miłością do harcerstwa. Pokazała jednocześnie, czym jest służba Ojczyźnie dla współczesnych pokoleń, pielęgnowany patriotyzm i więź z tymi, którzy odeszli, wpisując się w karty historii swymi bohaterskimi czynami. Jej słowa poprzedziła krótka prezentacja multimedialna ukazująca piękno krajobrazu naszej Ojczyzny, zabytków Krakowa, Gdańska i Warszawy i bohaterskie czyny bezimiennych - walczących o Polskę, których symbolem jest Grób Nieznanego Żołnierza, czy Pomnik Małego Powstańca.
Z zadumy, w którą wprowadziła nas druhna Marysia nie wyrwał nas nawet dzwonek i gwar dobiegający ze szkolnego korytarza. Całą przerwę spędziliśmy na nauce pląsów harcerskich.
W opowieści dh Marysi wsłuchiwała się również P. dyrektor Edyta Cogiel. Wzorowej postawy zuchowej gratuluję uczennicy Wiktorii Pośpiech z klasy III obecnej na naszej lekcji.

Joanna Paździor

galeria

 

 

Konkurs różańcowy

Konkurs na najpiękniejsze paciorki różańca rozstrzygnięty!


Dyplomy zwycięzców odebrali:

  • Józef Zając za Różaniec Mnicha
  • Julia Mrozek za Różaniec Księżniczki
  • Emilia Kukuczka za Różaniec Słoneczny
  • Rodzina Szeferów za Różaniec Jesienny
  • Sabina Tomala za Różaniec Konstruktora
  • Patrycja Nowak za Różaniec Żołnierski

Gratulujemy pomysłów wszystkim uczestnikom. W konkursie wzięło udział 24 uczniów, najwięcej z klasy Ia.

Joanna Paździor

galeria

 

 

Wojewódzki Turniej Szkół im. Karola Miarki w Rydułtowach

W 31.10.2014 r. odbył się coroczny Wojewódzki Turniej Szkół im. Karola Miarki w piłce nożnej w Szkole Podstawowej nr 1 w Rydułtowach. Nasza drużyna zajęła III miejsce.

Skład drużyny:

  • Jakub Ganita,
  • Paweł Kurzydło,
  • Mateusz Groborz,
  • Łukasz Adamczyk,
  • Cyprian Frączek,
  • Kamil Bajer,
  • Kacper Wojtczak.

Dawid Wacławczyk

galeria

 

 

Kino i tężnia solankowa

Wycieczka klasy IV i V.

 

galeria

 

 

Próbny sprawdzian

26 listopada odbędzie się w naszej szkole pierwszy próbny ogólnopolski sprawdzian po szkole podstawowej organizowany przez wydawnictwo Nowa Era. Piszącym życzymy  połamania pióra!

Agnieszka Kruczek

 

 

Dzień Otwarty

Dyrektor i Grono Pedagogiczne SP Olza

serdecznie zapraszają na Dzień Otwarty Szkoły

w dniu 2 grudnia 2014 r. na godz. 17.00.

Data Dnia Otwartego związana jest z 10-leciem otwarcia nowej części szkoły wraz z salą gimnastyczną.

Dzień Otwarty połączony jest z ogólnym zebraniem rodziców, które odbędzie się w sali gimnastycznej SP Olza. W trakcie spotkania przewidziany jest krótki program artystystyczny.

 

 

Najważniejsze jest śniadanie!

Drodzy Rodzice!

"Prawidłowe odżywianie ma bardzo duży wpływ na zdrowie, wzrost, harmonijny rozwój i dobre samopoczucie ucznia. Odpowiednia dieta zapewnia dziecku sprawność fizyczną, jego aktywność, zdolność do nauki oraz chroni przed rozwojem chorób powstających na tle wadliwego żywienia. Należy o nią zadbać w szczególności, kiedy Państwa pociecha intensywnie się rozwija i potrzebuje energii, by sprostać codziennym szkolnym obowiązkom. Prawidłowa dieta ucznia jest punktem wyjścia do jego sukcesu, gdyż spora część przyjmowanych przez niego kalorii przeznaczana jest na zaspokojenie potrzeb energetycznych mózgu."

Najważniejsze jest pierwsze śniadanie i nie pozwalajcie Waszym dzieciom przychodzić do szkoły bez niego.

Śniadanie powinno składać się z pełnowartościowych składników, które dadzą dziecku energię na dłuższą część dnia. Będzie ona spalana podczas zajęć szkolnych - zarówno tych umysłowych jak i fizycznych. Wobec powyższego zwracam się do Rodziców o odpowiedzialność w powyższej sprawie.

Wnioski wyciągnięte z ankiet i rozmów z ucznimi są zatrważające! Okazało się, że w miesiącu październiku ok. 60% dzieci nie jadło śniadania w domu, bo nie miało czasu przed szkołą, bo zje w szkole itp. 

Przypominamy Państwu, że uczeń w szkole zjada drugie śniadanie. Jeżeli tylko ono stanowi "paliwo" na 5 czasem 6 czy 7 godzin w ciągu dnia, to Państwa dzieci są w szkole po prostu głodne. 

"Drugie śniadanie w szkole to bardzo ważny posiłek. Dostarcza on uczniowi sił zarówno do nauki, ćwiczeń fizycznych, a także do zabawy podczas przerw. Dzieci które podczas pobytu w szkole jedzą drugie śniadanie lepiej się uczą, są w stanie wykonać szybciej zadania pamięciowe i te związane z koncentracją. Dodatkowo lepiej panują nad swoimi emocjami i zachowaniem niż ci uczniowie, którzy nie jedzą drugich śniadań.

Zbyt długi post wpływa niekorzystnie na dobre samopoczucie w ciągu dnia, sprawia że dzieci zaczynają skarżyć się na bóle brzucha i głowy, stają się rozkojarzone i niechętne do pracy umysłowej. Dodatkowo nieregularne jedzenie posiłków jest pierwszym krokiem do otyłości, ponieważ mali uczniowie, którzy nie zjedli śniadania, często rekompensują sobie jego brak podjadaniem w ciągu dnia. Najczęściej drobne kieszonkowe wydają na słodkie przekąski ze sklepiku szkolnego. Skutkiem takiej diety jest nie tylko nadwaga, ale też niedobory ważnych dla zdrowia składników odżywczych i ryzyko zapadnięcia w dorosłym życiu na szereg groźnych chorób.

Dlatego priorytetem dla każdego rodzica dziecka w wieku szkolnym powinno być codzienne przygotowanie zdrowego śniadania przed szkołą."

Uczmy nasze dzieci zdrowych nawyków już w dzieciństwie, aby mogły wprowadzać je w wieku dorosłym.

Jolanta Przybyła

Szkolna Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania 

 

Co radzą eksperci? 

12 zasad zdrowego odżywiania dla uczniów - według Instytutu Matki i Dziecka

  1. Do szkoły wychodź po śniadaniu i ze śniadaniem.
  2. Mleko, jogurty i sery to podpora mocnych kości.
  3. Zawsze myj ręce przed posiłkiem.
  4. Pięć posiłków w ciągu dnia jest na piątkę.
  5. Jedz o stałych porach i nie spiesz się.
  6. Mięso, jaja czy ryby - możesz wybierać.
  7. Pamiętaj o kaszach, jedz chleb, nie bułeczki.
  8. Dzień bez pięciu porcji świeżych warzyw, owoców i soku to dzień stracony.
  9. Posiłek obiadowy to zapas siły na aktywne popołudnie.
  10. Kolację zjadaj wieczorem, nie tuż przed snem.
  11. Dobrą wodą gaś pragnienie.
  12. Ruch bez ograniczeń, słodycze z umiarem.

 

 

 

Książkozjadacze i magia piekarnika

Pod koniec października Szkoła został zgłoszona do ogólnopolskiej gry czytelniczej Między nami czytelnikami ogłoszonej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Idea piękna, bardzo oryginalnie i pomysłowo prowadzona. W ubiegłym sezonie spotkała się z ogromnym zainteresowaniem - w grze wzięło udział 20 tysięcy uczniów z 1300 klas z całej Polski.

Rozgrywka w roku szkolnym 2014/2015 ma 3 etapy. Na każdym z nich uczniowie wykonują wyznaczone zadania związane z książkami albo szerzej - z czytaniem. Zwycięzcą zostaje ta klasa, która zgromadzi największą liczbę punktów - kapsli Między nami. Kapsle przyznawane są za zajęcie 1, 2 i 3 miejsca na każdym etapie oraz za stworzenie pracy wyróżniającej się oryginalnością. 

W pierwszym zadaniu należało napisać przepis kulinarny na podstawie opisu literackiego, a następnie przyrządzić danie. Zapraszam do obejrzenia w galerii co przygotowały uczennice klasy V - Sandra Bolik, Natalia Dłużniak, Dagmara Goraus i Paulina Riedel. Potrawy zostały nazwane: Czekadełko Baby Jagi, Jasiowe kosteczki i Kompot wuja Mortimera.

Agnieszka Kruczek

galeria

 

 

Rozstrzygnięcie konkursów bibliotecznych

W plebiscycie na najciekawszą książkę z literatury dla dzieci i młodzieży zwyciężyły następujące pozycje:

  • Pinokio - C. Collodi
  • Dziennik Cwaniaczka -J. Kinney
  • Kto mnie przytuli - A. Stelmaszyk
  • Chłopcy z Placu Broni - F. Molnar
  • Akademia Pana Kleksa -J. Brzechwa
  • Pięciopsiaczki - W. Chotomska
  • Opowieści z Narnii - C.S. Lewis

Wymieniano również następujące tytuły:

  • Dziennik nastolatki - M. Carlson
  • Przyjaciółki na zawsze - K. Mckain
  • Karolka Karotka i zagadkowy złodziej - Ch. Bieniek
  • Najnowsze przygody Mikołajka - Sempe i Gościnny
  • Hary Potter - J. Rowling
  • Dzieci z Bullerbyn - A. Lindgren
  • Sekret Milly - P. Bush
  • Magiczny kotek - S. Bentley
  • Magiczny balonik - M. I. Murat
  • Koń i lis - W. Chotomska
  • Szewczyk Dratewka - J. Porazińska
  • 100 najpiękniejszych ras psów - A. Najszewska
  • Myszka Precelka - A. Widzowska

Wyróżnienia w konkursie „Laurka dla biblioteki szkolnej” otrzymali:

  • Chomicki Piotr - kl. I a
  • Wacławczyk Mateusz - kl. I a
  • Kuczok Julianna - kl. I a
  • Grabarek Anna - kl. I a
  • Mrozek Julia - kl. I a

Wyróżnienia w konkursie „Projekt okładki mojej ulubionej książki” otrzymali:

  • Zając Anna - kl. IV
  • Długi Magdalena - kl. IV
  • Długi Dominika - kl. IV
  • Wojtczak Kacper - kl. IV
  • Firla Angelika - kl. VI
  • Plata Wiktoria - kl. II

Elżbieta Górska

 

 

10. rocznica oddania sali gimnastycznej

2 grudnia 2014r. odbyło się zebranie z rodzicami, związane z 10. rocznicą otwarcia sali gimnastycznej. Wieczór wspomnień rozp

do góry